2019-10-27, 15:55
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Bara för att man inte kan känna någon ånger (om nu så är fallet här) så behöver inte det betyda att man inte kan begripa sig på konceptet, i.e. vad "att ångra sig" betyder.

Den enkla beskrivningen av att ångra sig är väl att göra någonting och i efterhand önska att man inte gjort detta någonting. Varför skulle han inte förstå en sån sak?

Jag skulle tro att om han någon gång känner ånger över detta han gjort så beror det säkert på att han blir straffad. Förmodligen känner han ingen ånger för vad han gjort mot kompisen.

Jag tänkte på en bekant till mig som har Asperger och som inte kan förklara ordet pinsam. Hon säger att det är svårt att förklara något hon aldrig känt. Hon kan heller inte förklara hur det känns att skämmas.
Citera
2019-10-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Det blir psykvården som kommer hantera detta.

Mitt tips är att föräldrarna mister vårdnaden då de måste anses vara en katastrof och totalt sett har misslyckats med JL.

Kanske hade utgången varit en annan om han uppmärksammats tidigare. Om han fått stöd och vård tidigare då farsan säger att han varit lite märklig.

Märklig är ett varningstecken som de borde tagit fasta på. Borde kontaktat proffesion för att få inputs för hur saker skulle hanteras vad de skulle vara uppmärksamma på.

Man måste lida med både Peters familj och med JL som fått hela sitt liv förstört och Peter och hans familj.

Detta kommer förfölja honom hela livet när han får insikt i sig själv och sjukdomsinsikt då blir livet ett helvete för honom.

När han ser tillbaka på det som utspelat sig att han vill ha tillbaka yxan m.m en trofé som skulle påminna honom om Peter med blodbesudling med hjärnsubstans och andra humantexturer. Peter skulle vara med honom jämt.

Den önskan är nog en av hörnstenarna i att han bedöms behöva sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning och att de anser honom farlig för andra och sig själv.

Jag tror du (och nån till) lägger för mycket i den där yxan. Som trofé. Jag är nästan säker på att det inte handlar om det. Och jag är också nästan säker på att om de gett honom den, blodig och allt, så hade han inte velat ta i den. Men jag vet ju inte. Han kanske är så sjuk som ni säger - jag har lite dålig fantasi när det gäller sånt här. Speciellt tillräknelig är han ju inte - så RPV är nog en bra idé.
Citera
2019-10-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du med det fetade? Spara yxan? Menar du att han Jack gör anspråk på det beslaget? Om man tittar närmare så gör han anspråk på alla beslag utom tre. Det han gör anspråk på är:

T-shirt
tröja
strumpor
skor
nyckel
Solglasögon
munskydd
yxa
shorts
hammare
cykel
kniv
handduk
hjälm
sax
ryggsäck
ipod
etc, etc, etc.

Han vill ha tillbaka sina prylar helt enkelt - det kommer ju naturligtvis inte att ske. Betänk nu att killen är nyss fyllda sexton år. Han har inte koll på saker och ting. Han vill ha tillbaka grejerna för det är hans. Yxan är endast en av bitarna - men det är den du fokuserar på och spinner runt. Varför?

Och nej, han har inte planlagt detta i ett års tid, och nej, han verkar inte haft några aggressioner. Hade han haft det så hade man kanske kunnat begripa det hela. Men detta är en tanke som poppade upp strax innan sommaren efter ett års tittande på mordklipp. Iskall.

Jag har inte fetat någonting!

Tänk att så många människor måste vara så jäkla elaka och tjafsa med någon de inte känner alls!

Jag tror det finns många sjuka människor här, alltså sjukskrivna o många har tydligen sjukpension. Det kan vara så att vissa av dessa människor inte orkar skriva lika mycket som andra orkar.Jag vill iallafall göra min röst hörd om vad jag anser om detta fall!!

Ok, var har jag SKRIVIT att han har planlagt mordet i ett år! Sätt inga ord i munnen på mig som jag inte utalat!
Slår man en kille 7 ggr i huvudet och en gång i ryggen, då jäklar har man aggressioner!
Han gör anspråk på det beslagna o jag ORKAR INTE skriva upp såg, sax m.m
Cykel m.m så är klart att han får tillbaka! Läs fupen.
Citera
2019-10-27, 16:11
Medlem
Citat:
Yxan är i det här fallet en trofé. Troféer brukar vissa typer av mördare, våldtäktsoersoner tillskansa sig. Troféer kan vara hårlock, smycke eller klädesplagg som offret burit vid brottet. Yxan bär spår av blod, hjärnsubstans och annat.

Kanske vill han ha yxan pga någon form av kärlek till Peter eftersom han då alltid skulle ha Peter med sig som en ägodel.

Usch så kan det vara! Han är så sjuk och lömsk kille.

Det kan vara kärlek, har även tänkt på ilska mot att Peter fick bättre betyg...
Citera
2019-10-27, 16:14
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Jag tror du (och nån till) lägger för mycket i den där yxan. Som trofé. Jag är nästan säker på att det inte handlar om det. Och jag är också nästan säker på att om de gett honom den, blodig och allt, så hade han inte velat ta i den. Men jag vet ju inte. Han kanske är så sjuk som ni säger - jag har lite dålig fantasi när det gäller sånt här. Speciellt tillräknelig är han ju inte - så RPV är nog en bra idé.

Om man lyssnar på GW så handlar troféer om att vilja vara sitt offer nära att påminnas om det man gjort.

Jag hoppas han får behandling som gör att han mår bra eller bättre. Att om ett antal tid kunna lägga detta bakom sig.

Jag tror att han velat ha yxan som trofé och att detta kunde varit början på nåt större där fler hade gått åt.
Citera
2019-10-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Jag har inte fetat någonting!

Tänk att så många människor måste vara så jäkla elaka och tjafsa med någon de inte känner alls!

Jag tror det finns många sjuka människor här, alltså sjukskrivna o många har tydligen sjukpension. Det kan vara så att vissa av dessa människor inte orkar skriva lika mycket som andra orkar.Jag vill iallafall göra min röst hörd om vad jag anser om detta fall!!

Ok, var har jag SKRIVIT att han har planlagt mordet i ett år! Sätt inga ord i munnen på mig som jag inte utalat!
Slår man en kille 7 ggr i huvudet och en gång i ryggen, då jäklar har man aggressioner!
Han gör anspråk på det beslagna o jag ORKAR INTE skriva upp såg, sax m.m
Cykel m.m så är klart att han får tillbaka! Läs fupen.
Det var JAG som fetade och frågade vad du menade med det jag fetat. Lugn och fin nu. Och jag menar att han INTE kommer få tillbaka några mordredskap, använda eller inte använda sådana, såsom yxa, hammare, såg etc.

Nej, du sa inte att han planerat mordet ett år, utan att han mått dåligt under väldigt lång tid. Han verkar inte ha mått dåligt överhuvudtaget. Och nej, man behöver inte ha aggressioner för att döda någon. Han var inte arg, han hade lugnt och stilla planerat detta.

Jag är inte ett dugg elak. Jag har bara en helt annan åsikt än du. Om du inte vill bli missförstådd så var gärna lite noggrannare i det skrivna. (Likadant när du blandade ihop namnen i Jacks familj i ett inlägg igår. Det blev oläsligt.)
Citera
2019-10-27, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag säger bara: RIDÅ!
Att efter det som hänt, där han t o m att han tyckte det var otäckt , trots detta göra anspråk på ett mordvapen. Nån jävla måtta får det väl vara ändå får man tycka. Man får ju hoppas att föräldrarna kan sätta stopp för detta.

Ja, det är ju lite kluvet, otäckt och sen vill äga yxan? Jag tror han är otroligt manipulativ, så det är otäckt.
Citera
2019-10-27, 16:27
Medlem
Citat:
Om man lyssnar på GW så handlar troféer om att vilja vara sitt offer nära att påminnas om det man gjort.

Jag hoppas han får behandling som gör att han mår bra eller bättre. Att om ett antal tid kunna lägga detta bakom sig.

Jag tror att han velat ha yxan som trofé och att detta kunde varit början på nåt större där fler hade gått åt.
Tror du verkligen att Jack skulle vilja ha sin använda yxa? Han verkar inte alls nöjd med det han gjort. Han beskriver det om otäckt. Han tror att han ångrar sig, och han tror han är ledsen. Men märkligt nog verkar han vara väldigt "off" när han skall beskriva hur han kände och tänkte. Medicinerad?

De flesta beskriver honom som lite märklig, lite konstig, lite udda. Hur yttrade han sig? Hade han några glädjeyttringar? Hur visade han ilska? Hur visade han att han var ledsen under sin uppväxt? Såna saker skulle vara intressant att veta. Var han empatisk? Brydde han sig om andra och visade omsorg om andra?
Citera
2019-10-27, 16:30
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Usch så kan det vara! Han är så sjuk och lömsk kille.

Det kan vara kärlek, har även tänkt på ilska mot att Peter fick bättre betyg...

Det har tidigare spekulerats i om båda herrarna haft konto på Qruiser om inte båda så en av dem. Kan syftet varit att ragga upp någon därifrån. Talades om någon internet kontakt som bangade i början av tråden.
Citera
2019-10-27, 16:32
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Tror du verkligen att Jack skulle vilja ha sin använda yxa? Han verkar inte alls nöjd med det han gjort. Han beskriver det om otäckt. Han tror att han ångrar sig, och han tror han är ledsen. Men märkligt nog verkar han vara väldigt "off" när han skall beskriva hur han kände och tänkte. Medicinerad?

De flesta beskriver honom som lite märklig, lite konstig, lite udda. Hur yttrade han sig? Hade han några glädjeyttringar? Hur visade han ilska? Hur visade han att han var ledsen under sin uppväxt? Såna saker skulle vara intressant att veta. Var han empatisk? Brydde han sig om andra och visade omsorg om andra?

Det kommer att komma fram under rättegången. Om ett antal år kommer det säkert en bok och en uppföljande film baserad på händelserna
Citera
2019-10-27, 16:33
Medlem
Citat:
Det har tidigare spekulerats i om båda herrarna haft konto på Qruiser om inte båda så en av dem. Kan syftet varit att ragga upp någon därifrån. Talades om någon internet kontakt som bangade i början av tråden.

Oj, det har jag glömt bort, ska kolla efter det sen.
Citera
2019-10-27, 16:38
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Oj, det har jag glömt bort, ska kolla efter det sen.

Om jag minns rätt en kille i 18 årsåldern. Kan minnas fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in