2019-08-13, 19:17
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecurityStoffe
Hej,

Jag ska laga middag till ca 16 personer och har stirrat mig blind i kokböcker och behöver nu några konkreta tips på vad jag kan göra.
Inget med nötter eller skaldjur då en av gästerna är hysteriskt allergisk.
Önskvärt är en huvudrätt och efterrätt, eventuellt en lätt förrätt. Helst inga grytor eller långpannor.

Hoppas på hjälp här!

Alltså om det inte måste vara trerätters så hade jag kört på tacos. Bara bryna massa köttfärs med tillbehör.
Citera
2019-08-13, 19:21
Medlem
Gör några stora formar med hemmagjord potatisgratäng och sen helgrillar/steker fläskfilé med egenslagen bearnaise.

Efterrätt kan du göra 16 behållare med pannacotta och förrätt skagentoast.

Enkelt och relativt billigt.

Till den allergiska kan du göra eget vitlöksbröd med en god aioli till förrätt.
Citera
2019-08-13, 19:23
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Alltså om det inte måste vara trerätters så hade jag kört på tacos. Bara bryna massa köttfärs med tillbehör.
År ju även att lyxa till det lite med typ carnitas, mangosalsa, nån sjysst bönröra osv. Santa Maria-tacos känns ju inte superlyxigt även om de flesta tycker det smakar okej.

//Tripportreat
Citera
2019-08-13, 19:27
Medlem
CyberIngmars avatar
När jag är lat brukar jag bjuda på glass, strössel, hallon, chokladsås och maränger. Det uppskattas till och med av vuxna. Jävlarna åt upp all glass sist jag bjöd in.

Alternativt glass och varm hjortronsylt om det finns tillgängligt.
Citera
2019-08-13, 19:41
Medlem
X-fronts avatar
Gör en dubbel av denna, till huvudrätt.

https://www.kokaihop.se/recept/porterstek

Ett bra grundrecept som funkar bra till de flesta.

Utveckla gärna receptet efter eget behag sen.

Efterrätt, varför inte en Gino?
Citera
2019-08-14, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SecurityStoffe
Hej,

Jag ska laga middag till ca 16 personer och har stirrat mig blind i kokböcker och behöver nu några konkreta tips på vad jag kan göra.
Inget med nötter eller skaldjur då en av gästerna är hysteriskt allergisk.
Önskvärt är en huvudrätt och efterrätt, eventuellt en lätt förrätt. Helst inga grytor eller långpannor.

Hoppas på hjälp här!

Har du tänkt servera på tallrik eller som sharing?
Ålder på gästerna?
Är det i ett finare sammanhang eller bara en skön hängmiddag?
Senast redigerad av cdec 2019-08-14 kl. 18:36.
Citera
2019-08-15, 01:38
Medlem
zlikyrs avatar
Lasagne med ricotta och västerbottensost, blir det något att hänga i granen? Ska jag göra en röra på båda ostarna och strunta i bechamelen eller ricotta plus ostsås med västerbotten i?
Senast redigerad av zlikyr 2019-08-15 kl. 01:41.
Citera
2019-10-09, 10:23
Medlem
Zyndromes avatar
Skulle gärna vilja ha lite idéer på enkla rätter man kan sleva ihop, som har ägg i centrum. Har nämligen en sjuhelvetes med ägg hemma, då jag får många av min mor som har ett dussintal värphöns hemma.
Citera
2019-10-10, 21:11
Medlem
BePatients avatar
Quiche! Stoppa lite lök, vitlök, ost, senap och knaperstekt bacon i ett färdigköpt pajskal och gör en äggstanning.
Citera
2019-10-27, 14:32
Medlem
JerryCottons avatar
Har ett dilemma och skulle behöva lite input. Har tyvärr gått och lovat en polare att jag ska laga käket till hans bröllop, trerätters, för c.a. 60 pers.

Kruxet är att min polare och hans släkt är riktiga "WT" när det kommer till mat. Det bästa min polare vet är snabbmat, stekt falukorv med makaroner o.s.v. Det mest exotiska han ätit är friterad kyckling med sötsur sås. Hela hans släkt är likadan. När de tänker lyx så tänker de burkbea och fläskytterfilé. Det mesta från havet är suspekt enligt dem, samma gäller svamp.

Bruden och hennes släkt är raka motsatsen. Hälsomedvetna och njuter av fine dining, skaldjur, viner o.s.v. Hur fan ska jag ro hem detta med äran i behåll så att båda sidor av släkten blir belåtna?

Efterrätten är nog den enklaste biten, choklad går hem i alla läger. Funderar på fondant med något till. Alternativt mousse, enklare för mig. Men förrätt och huvudrätt går jag bet på då fisk, skaldjur och svamp verkar vara uteslutet! Bruden vill att det ska vara elegant, brudgummen skulle nöja sig kött och potatis, ja t.o.m. pyttipanna skulle nog duga.
Citera
2019-10-27, 14:59
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Har ett dilemma och skulle behöva lite input. Har tyvärr gått och lovat en polare att jag ska laga käket till hans bröllop, trerätters, för c.a. 60 pers.

Kruxet är att min polare och hans släkt är riktiga "WT" när det kommer till mat. Det bästa min polare vet är snabbmat, stekt falukorv med makaroner o.s.v. Det mest exotiska han ätit är friterad kyckling med sötsur sås. Hela hans släkt är likadan. När de tänker lyx så tänker de burkbea och fläskytterfilé. Det mesta från havet är suspekt enligt dem, samma gäller svamp.

Bruden och hennes släkt är raka motsatsen. Hälsomedvetna och njuter av fine dining, skaldjur, viner o.s.v. Hur fan ska jag ro hem detta med äran i behåll så att båda sidor av släkten blir belåtna?

Efterrätten är nog den enklaste biten, choklad går hem i alla läger. Funderar på fondant med något till. Alternativt mousse, enklare för mig. Men förrätt och huvudrätt går jag bet på då fisk, skaldjur och svamp verkar vara uteslutet! Bruden vill att det ska vara elegant, brudgummen skulle nöja sig kött och potatis, ja t.o.m. pyttipanna skulle nog duga.

Hehe vilket dilemma, egg benedict som förrätt då? Eller så carpaccio med parmesan och tex jordärtskocka? Fast det skulle nog bli lite för dyrt. Lite svårare med huvudrätt.. Funderar...
Citera
2019-10-27, 15:02
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Hehe vilket dilemma, egg benedict som förrätt då? Eller så carpaccio med parmesan och tex jordärtskocka? Fast det skulle nog bli lite för dyrt. Lite svårare med huvudrätt.. Funderar...

Rått kött går fetbort för min polare, samma gäller ost, speciellt lagrad! Han hatar även äggula.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in