2019-10-27, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ganske så umiddelbart dukker det opp en ganske så fin konspirasjonsteori her.

Utgangspunktet er at en hard kjerne AP-politikere fikk Wiborg drept i København i -94. En utsending ble sendt til København, for å ta kontakt med kriminelle miljøer som kunne utføre bestillingsdrap. Og Wiborg ble lokket til København etter en falsk melding om at sønnen ville treffe han der.

Utsendingen fortalte torpedo-miljøet en troverdig løgn for at Wiborg måtte dø, og betalte en rimelig pris. Og alt gikk etter planen.

Men så, i de senere årene, har det kommet bøker om "drapet" på Jan Wiborg. I sommer ble det også spilt inn film i København om drapet. Det kriminelle miljøet i København forstår nå, mange mange år etter drapet skjedde, hvorfor Wiborg måtte dø og mener at de er blitt lurt, at de fikk alt for lite betalt for drapet på Wiborg i forhold til hva bakmennene tjente.

Det samme kriminelle miljøet starter da jakten på bakmennene, der målet først er å identifisere én eller flere bakmenn, sannsynligvis i AP-miljøet som presset igjennom lokalisering av flyplassen til Gardermoen, for deretter å starte utpressing.

I et slikt tenkt scenario, kan THs nære tilknytning til AP-politikere på Lørenskog, gjøre at han har kommet i søkelyset til danske kriminelle. Og at AEH kan ha blitt drept, som en siste advarsel, om at nå betaler dere, ellers vil vi avsløre dere.

Ikke sikker at danskene er himla nøye på å få tak i de virkelige bakmennene, de kan være døde, men de vil angripe og presse alle som kan ha hatt kjennskap til bestillingsdrapet på Wiborg.

Citat:
Minner om at dette er et tenkt scenario da. Det kommer an på hvem den personlige utsendingen til Købehavn i -94 var. Eller kanskje det var to som reiste sammen, og to som personlig møtte de kriminelle nærmest av sikkerhetshensyn.

Hvis én, eller begge fremdeles er i live, risikerer de straff og omdømmetap og gudene må vite hva. De kriminelle kan ha sikret seg lydopptak, eller bilder eller, jeg vet ikke hva kriminelle gjør for å sikre at de mottar riktig oppgjør i slike tilfeller.

De kriminelle kan ha vært storfornøyd med business-avtalen, frem til et tidspunkt der de forstår hvor mye penger bestillerne har tjent på drapet, og at de nå mener å ha fått for lite betalt.

Hvis TH skulle være en av de som reiste til Køben for å bestille drapet personlig, kan han vel ikke legge kortene på bordet. Det må sitte veldig langt inne. Og han har så mye penger at han burde ha mulighet til å betale seg ut av uføret.

Eller, om TH er nær og fortrolig venn med én eller begge utsendinger til København, har TH nok penger til å betale ut én eller begge, hvis de ikke er tilstrekkelig bemidlet selv.

Det kan også være noen som absolutt vil redde ettermælet til en avdød politiker, feks. Det er så mange forskjellige muligheter. Men altså, det forutsetter at noen betalte for drap på Wiborg i -94.

Citat:
Et moment til fra konspirasjonenes verden.

Om TH tok en tur til København like før 21. juni -94, kan han ha møtt leiemordermiljøet ansikt til ansikt. Selv om han oppga falsk navn, eller ikke oppga navn i det hele tatt, risikerer han at noen husker ansiktet hans.

TH skal være mediesky, leve nøktert og tilbaketrukkent. Han er beskrevet slik allerede under OL på Lillehammer. Og det var før Wiborg omkom i juni -94. Og før TH ble mangemillionær og etter hver milliardær.

Det synes allikevel klart at dersom han har møtt leiemordere ansikt til ansikt, vil han være livredd for å bli kjent igjen. Han vil unngå å bli avbildet i aviser. Han vil risikere å bli utsatt for pengeutpressing om noen i det danske miljøet kjenner ham igjen og identifiserer han.

Han vil være i en utsatt posisjon, der han ikke har samme mulighet til å slå tilbake mot det danske miljøet.

Det som syntes som en lettvint, billig og praktisk løsning på problemet med tåkemålingene på Hurum, kan ha blitt et frykt-mareritt å leve med.

Stortinget vedtok i 1988 å legge hovedflyplassen til Hurum, tåkemålingene sørget for relokalisering til Gardermoen, Stortingsvedtaket som bekreftet dette kom 8. oktober 1992. Så fikk Wiborg i oppdrag å kvalitetssjekke målingene, og to dager før han døde, varslet han to stortingsrepresentanter om at han kunne avsløre hvem som sto bak manipulerte og feil målinger. Der stoppet undersøkelsene, med Wiborgs angivelige selvmord i Køben juni -94.
Någonstans i detta landskap tror jag att svaret på denna gåta ligger.

Jag har tänkt i dessa banar, men har inte kunnat säga det lika bra som dig.

Det har t.ex. varit svårt att förstå eftersom så många av de inblandade kanske redan har dött, och där hade du också en hypotes.
Citera
2019-10-27, 14:06
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jemtlandsaken var jo en affekthandling i fylla. Så nei, de to sakene kan overhodet ikke sammenlignes.

Ja, nå tror jo jeg fortsatt på en affekthandling jeg da, i fylla eller ikke...
Citera
2019-10-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Usch vilket hemskt reportage. Det flimrar visst om bilderna. Märkligt att det inte kommit ut om teaterbesöket tidigare. VG har visst inte hittat eller fått några foton på Th där denne framstår som trevlig men har lagt sig vinn om att framställa de flesta andra som avbildas i skönast tänkbara dager. Så skuldfrågan är ju klar från VG:s sida. Det må vara hänt.

Jag skulle gissa att hon dör redan på hemvägen från teatern. Det är det mest logiska.

Det var det då...
Ja kanskje hun aldri kom hjem fra teateret.
Citera
2019-10-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Uenig. Nettavisen har klart vært verst. Det var de som sporet opp denne Facebook-gruppen blant annet.
Jeg ser på politiets uttalelser når jeg peker på at de har ektemannen eller noen i nær familie i kikkerten.
Endring av hovedhypotesen som den største store pekefingeren. Statistisk er det som regel ektemenn som står bak slike drap. Men her har vi med en spesiell mann å gjøre, der det selvsagt kan være et fiendebilde i kulissene. Men VG har vært først ute med mye. De har aldri åpne tråder på Facebook, slik de andre avisene har. Det er en skam å lese disse kommentarfeltene. Rart de får stå.
Vi leser (og tolker det vi leser) med veldig forskjellige briller, det har jeg skjønt. Jeg har lest de fleste (alle?) artiklene i VG, og det eneste jeg ser som muligens kan hinte mot at ektemannen kan være GM, er politiets endring av hovedhypotese, fra kidnapping til drap, da ut fra statistikk som sier at de fleste partnerdrap blir utført av partneren. Bortsett fra denne tingen er det ingenting i VGs artikler som for meg peker mot TH som GM. VG hadde en gang en interessant artikkel som omtalte partnerdrap, som en annen bruker her la ut link til. Her taler statistikken mot at det er partneren som dreper ektefellen når forhold i ekteskapet er som i ekteskapet til TH og AEH. Det vil si forhold som alder, sosio-økonomisk tilstand, m.m. Altså her taler heller ikke statistikken for at det kan være TH som er GM. Bare et lite "hjertesukk" fra meg, hva er det folk leser som jeg ikke ser, som gjør at de tror at politiet mener at TH er GM ??? Eksempler: 1. Monsen: Dessverre synes jeg at måten media referer politiet på taler for at de tror TH er MGM. 2. Agvvv: Politiet virker å være på sporet av ektemannen.
Senast redigerad av univers123 2019-10-27 kl. 14:50.
Citera
2019-10-27, 14:38
Medlem
Jeg mente for øvrig aldri å skrive at vg er noen versting. Jeg snakket mente media generelt opp mot de mye viktigere problemene i Tyrkia, Afrika osv. Drapssaker blir overdekket, og det var et hjertesukk ifbm. det.

Men jeg tror også det er et poeng at vg gir tom hagen litt positiv "PR". All den tid normal skikk og bruk ville vært å skrive at ektemannen er utenfor mistanke, har alibi osv. Men VG har sine kilder i politiet, og det de IKKE skriver taler et klart språk om at Tom er mistenkt i saken.
Senast redigerad av olivieroccean 2019-10-27 kl. 14:43.
Citera
2019-10-27, 14:39
Medlem
Niffys avatar
For min del handler mye av min oppfatning om at politiet kan ha TH som mulig mistenkt om det at de ikke gjør noe som helst for å avkrefte mistankene mot han.

Spekulasjonene får utfolde seg fritt og vokse seg store, på ting og indikasjoner som det kunne vært lett å rykke opp ved roten, ved å for eksempel avkrefte at det var han som var mottager av 0914-samtalen hvis det faktisk ikke var han og andre ting som kunne vært opplyst om, som ikke skader etterforskningen ellers.

På den annen side så kan man jo også si at det ville være feil å spesifikt gå de uuttalte mistankene blant folk flest i møte, ved å gi de legitimitet ved å adressere de, og at man ikke ønsker å gi de den type oppmerksomhet, og at de håper at ved å ignorere de så slipper de å ta stilling til de. Eller noe sånt.
Citera
2019-10-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Vi leser (og tolker det vi leser) med veldig forskjellige briller, det har jeg skjønt. Jeg har lest de fleste (alle?) artiklene i VG, og det eneste jeg ser som muligens kan hinte mot at ektemannen kan være GM, er politiets endring av hovedhypotese, fra kidnapping til drap, da ut fra statistikk som sier at de fleste partnerdrap blir utført av partneren. Bortsett fra denne tingen er det ingenting i VGs artikler som for meg peker mot TH som GM. VG hadde en gang en interessant artikkel som omtalte partnerdrap, som en annen bruker her la ut link til. Her taler statistikken mot at det er partneren som dreper ektefellen når forhold i ekteskapet er som i ekteskapet til TH og AEH. Det vil si forhold som alder, sosio-økonomisk tilstand, m.m. Altså her taler heller ikke statistikken for at det kan være TH som er GM. Bare et lite "hjertesukk" fra meg, hva er det folk leser som jeg ikke ser, som gjør at de tror at politiet mener at TH er GM ???

Kanskje det er måten media legger det fram. Får ta selvkritikk der.
Etter reportasjen i VG i dag synes jeg det er litt vanskeligere å tenke at ektemannen står bak.
Men når politiet gikk ut og sa at de trodde AE er drept, og at kidnappingen er fingert for å skjule drapet, da må jeg innrømme at jeg tenkte at ektemannen antagelig sto bak.
For første gang er det snakk om en sak som faktisk har et troverdig hevnmotiv, og som man kan trekke paralleller til her inne; Wiborg-saken.
Citera
2019-10-27, 14:50
Medlem
Citat:
Et moment til fra konspirasjonenes verden.

Om TH tok en tur til København like før 21. juni -94, kan han ha møtt leiemordermiljøet ansikt til ansikt. Selv om han oppga falsk navn, eller ikke oppga navn i det hele tatt, risikerer han at noen husker ansiktet hans.

TH skal være mediesky, leve nøktert og tilbaketrukkent. Han er beskrevet slik allerede under OL på Lillehammer. Og det var før Wiborg omkom i juni -94. Og før TH ble mangemillionær og etter hver milliardær.

Det synes allikevel klart at dersom han har møtt leiemordere ansikt til ansikt, vil han være livredd for å bli kjent igjen. Han vil unngå å bli avbildet i aviser. Han vil risikere å bli utsatt for pengeutpressing om noen i det danske miljøet kjenner ham igjen og identifiserer han.

Han vil være i en utsatt posisjon, der han ikke har samme mulighet til å slå tilbake mot det danske miljøet.

Det som syntes som en lettvint, billig og praktisk løsning på problemet med tåkemålingene på Hurum, kan ha blitt et frykt-mareritt å leve med.

Stortinget vedtok i 1988 å legge hovedflyplassen til Hurum, tåkemålingene sørget for relokalisering til Gardermoen, Stortingsvedtaket som bekreftet dette kom 8. oktober 1992. Så fikk Wiborg i oppdrag å kvalitetssjekke målingene, og to dager før han døde, varslet han to stortingsrepresentanter om at han kunne avsløre hvem som sto bak manipulerte og feil målinger. Der stoppet undersøkelsene, med Wiborgs angivelige selvmord i Køben juni -94.

Var det Vidar Theisen tro ?
Citera
2019-10-27, 14:58
Medlem
geir44s avatar
Tom Hagen slo seg opp i det komplekse elmarkedet. Han er istand til å drive med kryptovaluta. Jeg tror ikke han har noe med forsvinningen å gjøre. Hvorfor gidde det? Han er 70 år. Skal han liksom begynne et nytt liv med ny kone? Tull og trams.
Citera
2019-10-27, 15:13
Medlem
"19. april 2019. Dansk politi etterforsket dødsfallet men kom fram til at Wiborg hadde begått selvmord, hvilket en kommisjon oppnevnt av Stortinget støttet:
De mente at Wiborg var både paranoid og suicidal og at han reiste til Danmark for å begå selvmord.
"
https://www.rb.no/gardermoen/politikk/tv/falt-naken-fra-hotellvindu-na-blir-flyplass-striden-mellom-hurum-og-gardermoen-true-crime/s/5-43-1039925

Hva ga denne kommisjonen som begrunnelse for at de sa at de mente at "Wiborg var både paranoid og suicidal og at han reiste til Danmark for å begå selvmord."?

Hvem satt i denne kommisjonen?
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-27 kl. 15:17.
Citera
2019-10-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Någonstans i detta landskap tror jag att svaret på denna gåta ligger.

Jag har tänkt i dessa banar, men har inte kunnat säga det lika bra som dig.

Det har t.ex. varit svårt att förstå eftersom så många av de inblandade kanske redan har dött, och där hade du också en hypotes.

Wiborg-drapet skjedde for 25 år siden, og om det skulle være noe sannhet i konspirasjonsteorien vil sannsynligvis noen av de involverte har dødd en naturlig død. Det samme kan være tilfelle med de danske leiemorderne, kanskje ingen av de er i live lenger.

Det går an å utvikle konspirasjonen til en helnorsk variant.

"Den harde kjerne" som bestilte og betale for leiemordet, kan ha vært løsmunnet. De kan ha spøkt om at det burde vært skuddpremie på Wiborg, han burde hatt en pris på sitt hode, eller også formuleringer som "jeg skulle gitt mye for å bli kvitt den fyren".

Det kan ha vært uventede reiser i juni -94, turer som ble forlenget, spesielle episoder som kan bli husket i ettertid.

Og det kan ha vært gitt uttrykk for lettelse og spøkt om at man endelig var blitt kvitt han.

Både nære og mer perifere bekjente kan ha husket slike episoder, etter at det i 2014 ble utgitt bok med påstander om at Wiborg ble drept.

Noen kan ha begynt å legge sammen to og to, og begynt å spørre om detaljer i tiden før Wiborg døde. Blant annet Lisbeth. Hun kan ha husket noe, forstått noe som ga en annen mening etter at hun fikk vite at Wiborg muligens var drept.

Hun kan ha spurt feil spørsmål til feil folk. Kan hende flere nære og fjerne partikamerater og andre venner, har begynt å stille nærgående spørsmål rundt Wiborgs død til "den harde kjerne".

Det kan hende dette er motivet bak drapet på AEH. Hun visste noe hun ikke burde ha visst.

Og så kan det hende "den harde kjerne" mente at Lisbeths død skulle bli et tydelig signal til andre som kanskje visste for mye. Derfor ble det bestemt at AEH skulle bli kidnappet og forsvinne sporløst. Kidnappingen skulle peke mot harde kriminelle miljøer i utlandet, russisk mafia, brutale øst-europeiske kriminelle, og muligens også hardbarkede danske kriminelle.

Og TH fikk kanskje oppdraget med å organisere dette. Om han har en nær tilknytning til "den harde kjerne", kanskje var han og er fremdeles medlem selv.

Trusselen om avsløring av involvering i bestillingsdrap på Wiborg kom da fra det lokale miljøet, nære og mer perifere partikamerater, venner og bekjente. For mange begynte å legge sammen to og to, og forsto sannheten.

Konspirasjonsteorier kan varieres tilnærmet i det uendelige. Så du må ta historien for det den er.
Citera
2019-10-27, 15:22
Medlem
Citat:
Wiborg-drapet skjedde for 25 år siden, og om det skulle være noe sannhet i konspirasjonsteorien vil sannsynligvis noen av de involverte har dødd en naturlig død. Det samme kan være tilfelle med de danske leiemorderne, kanskje ingen av de er i live lenger.

Det går an å utvikle konspirasjonen til en helnorsk variant.

"Den harde kjerne" som bestilte og betale for leiemordet, kan ha vært løsmunnet. De kan ha spøkt om at det burde vært skuddpremie på Wiborg, han burde hatt en pris på sitt hode, eller også formuleringer som "jeg skulle gitt mye for å bli kvitt den fyren".

Det kan ha vært uventede reiser i juni -94, turer som ble forlenget, spesielle episoder som kan bli husket i ettertid.

Og det kan ha vært gitt uttrykk for lettelse og spøkt om at man endelig var blitt kvitt han.

Både nære og mer perifere bekjente kan ha husket slike episoder, etter at det i 2014 ble utgitt bok med påstander om at Wiborg ble drept.

Noen kan ha begynt å legge sammen to og to, og begynt å spørre om detaljer i tiden før Wiborg døde. Blant annet Lisbeth. Hun kan ha husket noe, forstått noe som ga en annen mening etter at hun fikk vite at Wiborg muligens var drept.

Hun kan ha spurt feil spørsmål til feil folk. Kan hende flere nære og fjerne partikamerater og andre venner, har begynt å stille nærgående spørsmål rundt Wiborgs død til "den harde kjerne".

Det kan hende dette er motivet bak drapet på AEH. Hun visste noe hun ikke burde ha visst.

Og så kan det hende "den harde kjerne" mente at Lisbeths død skulle bli et tydelig signal til andre som kanskje visste for mye. Derfor ble det bestemt at AEH skulle bli kidnappet og forsvinne sporløst. Kidnappingen skulle peke mot harde kriminelle miljøer i utlandet, russisk mafia, brutale øst-europeiske kriminelle, og muligens også hardbarkede danske kriminelle.

Og TH fikk kanskje oppdraget med å organisere dette. Om han har en nær tilknytning til "den harde kjerne", kanskje var han og er fremdeles medlem selv.

Trusselen om avsløring av involvering i bestillingsdrap på Wiborg kom da fra det lokale miljøet, nære og mer perifere partikamerater, venner og bekjente. For mange begynte å legge sammen to og to, og forsto sannheten.

Konspirasjonsteorier kan varieres tilnærmet i det uendelige. Så du må ta historien for det den er.

Wiborg-saken kunne hatt sin egen tråd. Men jeg finner det interessant at det faktisk er paralleller her. De er ikke tatt helt ut av det blå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in