2019-10-27, 14:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Oops!
Det räcker att vara tydlig så är sanningen ur värden.

Speciellt några konstiga medlemmar förstår inte att det är en krimtråd om ett mord och om LW,s kunde vara snäll ibland inte har ett skit med mordet att göra.

Om man insisterar på att framhålla dom ev, fina egenskaper vilka inte är det minsta relevant så betyder det bara att avsikten är att dölja dom mindre smickrande sidor som gav mördaren motiv åt att mörda LW. Det är lögnaktigt och provocerande.

Kanske förbjudna frukten vill slå vad om att inget om att LW,s ev, "fina egenskaper " nämns med ett enda ord i FUP?

Varför? För att det inte har inte ett skit med fallet att göra.

Ta tio kvinnomord och tala om för mig vilka dåliga egenskaper de dödade kvinnorna hade som var anledningen till att de blev mördade?

Självklart kartlägger polisen offret. Men det är en kartläggning utifrån ett brett perspektiv för att identifiera riskfaktorer. Det kan vara ekonomiska faktorer, det kan vara att man umgås i kretsar där det finns knarkhandel, prostitution, missbruk. Vidare kontrollerar man konflikter och andra händelser i personens liv som kan vara orsak till att hon mördats.
Där kommer förstås en långvarig otrohetsaffär upp.

En allvarligt riskfaktor som fanns i L*enas liv var en man som hade två anmälningar på sig. Den kan man inte bortse från, vad du än tycker.

Jag kan ta upp några fall som jag har följt de två senaste åren och då var det inte de dåliga sidorna som kvinnorna/tjejerna hade som var orsaken. Du kan slå upp vilken tidning som helst, och kolla.

Det var de som mördade kvinnorna/tjejerna som hade störningar av olika slag ( Birna på Island, Joggingmordet i Ulricehamn, mordet på Tova).

Här har du några från dagens tidning:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/evas-mordare-avslojad-i-fangelset-som-vapen/
https://www.expressen.se/nyheter/krim/mamman-min-14-ariga-son-valdtog-nella-innan-mordet/

Det är INTE normalt och inte heller önskvärt i samhället att personer mördar andra för att de anser att kvinnorna har negativa sidor.

Mördarna kan ha vilket skäl som helst för att de anser att de har rätt till att mörda någon.

Du verkar anse att LWs brister är skälet till att hon dödades.

Jag tror inte ens att mördaren tyckte att det var de brister som du hävdar med bestämdhet att LW hade som var skälet till mordet.

Jag tror att det tvärtom, var hennes styrka som till sist blev hennes död.

Men det var inte hennes fel att hon blev dödad.
Det är enbart mördarens fel att hon nu är död.
Citera
2019-10-27, 14:09
Medlem
[quote=Rumpis78|69123321]
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Detta visar att alla kan inte älska alla! Vi har alla olika uppfattningar om personer vi umgås med vilket är fullt normalt som jag ser det. Alla har sina för/nackdelar... gällde så klart även LW.

Den "tillrättalagda bilden av LW som några (företrädelsevis kvinnliga) medlemmar försöker tuta i tråden stämmer väldigt illa om hur LW uppfattades av dom som inte hycklar"...

Vilken bild tänker du på... och vilka tråddeltagare? Är det någon som sagt att LW inte hade några fel och brister? Visa dessa inlägg är du snäll![/QUOTE]
Håller med Snoris. Själv är jag urusel på att hitta och citera inlägg, men det finns en hel del som skriver om hur fantastisk och omtänksam LW var, de som inte ens kände henne. Sen finns de de som skrev att hon var det motsatta och de KÄNDE henne (som Adolfina tex) Vem av dessa har då rätt bild av LW?

Jag skulle vilja påstå att vi inte alls vet vem eller vilka som verkligen kände LW. Det är både "enkelt" att säga att man känner henne som att man inte gör det beroende på vad man har för syften. Sen är det också så som många skriver att man kan inte ge en objektiv bild av någon människa eftersom allt beror på vad man har för relation till vederbörande samt vilka referenser och värderingar man själv har.
Vad gäller motiv, som många argumenterar och försvarar sina utspel mot, är det ju så att det måste anses som personligt och utifrån vad den personen som mördar har för relation och s k motiv. Det är inget vi kan komma fram till eller ens hitta några skäl för. Sen när man pratar om motiv är det lätt att ha det som en ursäkt till gärningen och det kan vi väl enas om att det inte finns några skäl till att mörda oavsett vad man anser sig ha för motiv?
Det känns bara som en ursäkt för en del att få grotta i Lenas personlighet när det borde vara större intresse att grotta i MGM beteende och personlighet.
Citera
2019-10-27, 14:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Bara mördaren eller mördarna kan berätta om motiv, men ibland så säger en mördare att hen inte vet varför och skyller på Blackout när hen förstått att alla bevis pekar åt hens håll och det inte är idé att neka längre. Då handlar det mest om att se till att påföljden mildras genom att låtsas vara oförstående till hur det gick till när hen dödade sin bästa vän som hen absolut inte var svartsjuk eller arg på.

LW hade nog en massa egenskaper som irriterade fula trynen som tyckte hon var för mycket av allt. Inte nog med att hon ansågs vara snygg, aktiv, kreativ, vänlig och social - hon ansågs även bara lyssna på sin egen röst enligt de som inte gillade henne. Dessa kan mycket väl ha rätt - särskilt om LW tydligt visade att ogillandet var ömsesidigt eftersom hon inte gillade ogina och avundsjuka människor?

LW mördades för att GM är farlig och döljer oerhört otäcka egenskaper.

Vad som kommer att stå i FUP blir tydligt när vi får ta del av den.

Kan bara hålla med.
Citera
2019-10-27, 14:24
Medlem
Honan6s avatar
530 dagar och 15 timmar sen L*ena berövades livet

Blev LW mördad av SD och med hjälp av sin forna hustru?

Har de förklarat för sina vänner varför de började umgås mer tillsammans som skilda än vad de gjorde innan LW blev mördad?

Vad tänker deras vänner om att deras kamrater är misstänkta för mord?

Har vännerna fått veta något som gör att deras önskan om att paret D ska vara oskyldiga inte kommer att infrias?

-------
Länk till sammanfattande info
www.flashback.org/sp69098534
Citera
2019-10-27, 14:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag skulle tro att polisen inte bara har förhört anhöriga utan ganska direkt kommer anmälningarna upp när polisen gör slagningar. Man fick ju också upp digitala spår.
Enligt uppgifter i media var det efter att bl.a. ha pratat med grannar, släkt och vänner som polisen kunde konstatera att LW med största sannolikhet hade blivit bortförd mot sin vilja:
https://www.sandaren.se/nyhet/forsvunna-orebrokvinnan-ar-equmeniapastor

Sedan det här du skriver att SD skulle ha haft digital kontakt med LW kvällen den 14/5 är en obekräftad tråduppgift. Det var förresten du själv som gjorde oss uppmärksamma på att vi inte vet om det där stämmer, och att någon sådan kontakt aldrig har nämnts av polis, åklagare eller media.

Citat:
Jag skulle tro att SD själv är en anledning till att han blir misstänkt tidigt. Han har anmälningarna på sig sedan förut och kombinationen att han har ju gjort sin egna lilla utredning (enligt @Medinsyn) innan polisen är på plats och delger dom den. Det kan nog få polisen att höja på ögonbrynen, men tanke på att han tidigare har anmälningarna på sig.
Det 'Medinsyn' skrev var väl att det var LW:s barn (och senare även UW) som hade bett SD om hjälp.

Citat:
Att anklaga anhöriga för att det har saboterat utredningen, och att anklaga LW för hennes roll i sin död utan att ens ha förhören, analyserna eller sms:en framför näsan, de kommentarerna kan du komma med först efter att ha läst FUP.
Det finns inga bekräftade uppgifter om just sms, men enligt flera artiklar skall polisen ha sagt att den sista kontakten någon hade med LW var en telefonkontakt vid 23:30-tiden.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-27 kl. 14:47.
Citera
2019-10-27, 14:44
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Du raddar upp tre användare som säger sig ha en annan bild av Le*na men vilka är dessa personer?
En vet vi känner inte Le*na enligt egna utsagor (Glorian) och den andra har knappt skrivit i tråden, Adolfina.
Väldigt vad du är seriös Snoris (ironi)

Så konstigt att de som kände LW IRL och
inte tyckte om henne inte skriver här
längre De kanske inte har
lust att ta emot en massa skit från folk
som inte kände henne alls och som inte
har brytt sig om att bilda sig en egen
uppfattning om henne från det hon
själv delat på sociala media. Utan väljer
att inbilla sig att en mördad trebarnsmor
inte kan ha haft några negativa sidor. Och
om hon ändå skulle ha haft det (?) så får
man absolut inte skriva om dem för det
finns tydligen en oskriven lag om att man
inte får prata skit om de döda. Vilket jag
personligen tycker är falskt och hyckleri.
Det hjälper inte någon i sorgearbetet att
bara tillåta sig att komma ihåg det
positiva. För att kunna gå vidare måste
man även tillåta sig att komma ihåg och
bearbeta det som var negativt.
Citera
2019-10-27, 14:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Bilden med cykelbyglarna ligger kvar i hans Galleri daterat 1/5 -19. Jag sparade bilden eftersom SD tog bort de tre nedräkningsbilderna (som var en 1 bild x 3) för sitt Will Attend. Jag hade ingen aning om vad han visade upp - det klurades ut av någon annan i tråden. Jag reagerade mest på hans mycket speciella och utstuderade ansiktsuttryck och funderade på vad han ville berätta, ungefär som: - Se hur grymt listig jag är. Ja, kanske polisen missade att ta min cykel i beslag i början av utredningen. Inga handtag och pedaler blev kollade och naturligtvis har jag skaffat nya!

http://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/af52c1e5-b102-457c-b2a8-8b95ea3d07e9_l.jpg

-------
OK, tack för kompl. info! - Det är en ”Fam-SC Geo-Karet”: Last log 7/24/2019. - Ledtråd: Toyota Auris...
https://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=4176548&page=1
https://coord.info/TL132ZKGZ
https://www.geocaching.com/track/details.aspx?guid=ecd7820a-c224-4d65-bb42-50c326df2802
Citera
2019-10-27, 14:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst

/ .. /
Det känns bara som en ursäkt för en del att få grotta i Lenas personlighet när det borde vara större intresse att grotta i MGM beteende och personlighet.

Ja det har det ju varit väldigt lite av i den här tråden.
Citera
2019-10-27, 15:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
/.../Han kan ev. också se LW:s initialer i den lilla spången; i vart fall ett "L". - SD har ett väl utvecklat sinne för detaljer och läser gärna in det som för stunden sysselsätter hans tankar:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/b7a511d8-b410-41ee-b2fb-5cf5552a8bef.jpg
Citat:
( Det är nog inte en slump att SD låter initialerna L och S synas i bild medan han döljer större delen av sitt ansikte bakom stenblocket? Logg från 2 maj -19: http://coord.info/GLYRT37P )
Här är pusselbiten ni saknar. 0:45 in i den montenegrinska undervattensfilmen Försvunnen klippcache visar han av någon anledning upp undersidan av ett par sandaler framför kameran. Ingen tvekan om att det är ett "W" i mönstret på sulan:
https://drive.google.com/file/d/0B_3zv8aIIab0TkVlSnZSMk40WEk/view
Citera
2019-10-27, 15:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
[/b]"Värst av allt var dock att jag såg en skugga av ökänd figur precis intill platsen. Riktigt riktigt läskigt."

Är det sin egen skugga i form av N. Bates han tycker sig se - är det den som skrämmer honom?
Han är nog bara teatralisk här - som på många andra ställen. - Typiskt honom är den inledande kommentaren i klippet: https://www.youtube.com/watch?v=iMsmbMxqIhA
"Photo log in progress", upplyser demonregissören och spelar sedan själv huvudrollen. - Hade gärna sett honom i en passande filmroll, och varför inte någon i Psycho-stil..?
https://www.youtube.com/watch?v=YtHjhQ2UucE
Citera
2019-10-27, 15:13
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
530 dagar och 15 timmar sen L*ena berövades livet

Blev LW mördad av SD och med hjälp av sin forna hustru?

Har de förklarat för sina vänner varför de började umgås mer tillsammans som skilda än vad de gjorde innan LW blev mördad?

Vad tänker deras vänner om att deras kamrater är misstänkta för mord?

Har vännerna fått veta något som gör att deras önskan om att paret D ska vara oskyldiga inte kommer att infrias?
-------

Precis samma funderingar. Det har tystnat i tråden. Har dessa börjat snegla på möjligheten att det faktiskt ligger något i TR bedömning(ar)? Eller har de blivit -generellt- avrådda från t.ex utredare (det planerades ju ytterligare förhör, inte bara med SD) att hålla sig borta från spekulationer på sociala medier/forum? Kaninen hoppar ju in och gör ett ilsket inlägg då och då, oftast som respons på något inlägg av Holmes. Men den tidigare så engagerade ovh inläggproduktive EGT var det ett bra tag sedan vi såg till, trots att flera av oss ställt frågor till kontot.

Lägger även till min egen lilla sammanställning:

>>---------------------------->
Länk till info om ”JÄRNGÄNGETs medlemmar
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-10-27, 15:22
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Bara mördaren eller mördarna kan berätta om motiv, men ibland så säger en mördare att hen inte vet varför och skyller på Blackout när hen förstått att alla bevis pekar åt hens håll och det inte är idé att neka längre. Då handlar det mest om att se till att påföljden mildras genom att låtsas vara oförstående till hur det gick till när hen dödade sin bästa vän som hen absolut inte var svartsjuk eller arg på.

LW hade nog en massa egenskaper som irriterade fula trynen som tyckte hon var för mycket av allt. Inte nog med att hon ansågs vara snygg, aktiv, kreativ, vänlig och social - hon ansågs även bara lyssna på sin egen röst enligt de som inte gillade henne. Dessa kan mycket väl ha rätt - särskilt om LW tydligt visade att ogillandet var ömsesidigt eftersom hon inte gillade ogina och avundsjuka människor?

LW mördades för att GM är farlig och döljer oerhört otäcka egenskaper.

Vad som kommer att stå i FUP blir tydligt när vi får ta del av den.

Säkert var, som en del knäppgökar påstår, anledingen till mordet att hon var så bedårande, snygg, aktiv, kreativ, vänlig och social att om inte SD fick henne så skulle ingen annan få henne heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in