2019-10-27, 11:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Såg CNN rapporteringen imorse. Inte ett ord om att Trump lyckats med något. Men lite Orange Man Bad.
Citera
2019-10-27, 11:08
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebra
Ja jag tycker Raqqa är ett bra exempel på hur IS med hjälp av allianser med ”rätt” klanfolk samt med intimidation la under sig stora områden utan särskilt mycket strid. Animationer över frontlinjer säger inte jättemycket om situationen på marken. Centrala Syrien där Kalifatet och Assads territorier mötts (ja det finns också andra områden) är till stor del en öken. Här handlar det mest om kontroll över ett par vägar. Det låg heller inte i Assads intresse att lägga alltför mycket resurser på att bekämpa varken IS eller YPG. De kommer Turkiet, NATO, Iran mfl ändå ta hand om. Bättre då att krossa FSA. Det har ju gått som smort.

Jag måste missuppfattat dig då jag trodde du menade att al-Baghdadis ISIS mestadels slogs mot "rebellerna". Som du nämner behövde ju ISIS inte slåss med "rebellerna". I Raqqa gick de till och med över till ISIS eller bara flydde.

I övrigt håller jag med dig om att Assad knappast fokuserade sin motoffensiv mot ISIS.
Citera
2019-10-27, 11:10
Medlem
Citat:
Magda Gad
‏@gad_media

De väpnade miliser som USA och västkoalitionen har stött med pengar och annat sedan 2012 var alltså de som al-Baghdadi vände sig till för att få skydd när Raqqah föll, om Idlib stämmer. Indirekt har alltså USA och väst betalat för väpnat skydd av IS högsta ledare.
https://twitter.com/gad_media/status/1188378027299872768
Citera
2019-10-27, 11:11
Medlem
EliasAlucards avatar
Det vore bra om den islamoterroristiska untermenschen är död nu, äntligen, men han har varit död många gånger tidigare, och risken finns att han fortfarande lever. Om han nu verkligen är död, så är det en utmärkt kontrast mellan Obama och Trump: under Obama så växte sig ISIS starkare än någonsin, och under Trump så åkte ISIS på storstryk och Baghdadi dog redan under Trump's första preaidentperiod.
Citera
2019-10-27, 11:16
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det vore bra om den islamoterroristiska untermenschen är död nu, äntligen, men han har varit död många gånger tidigare, och risken finns att han fortfarande lever. Om han nu verkligen är död, så är det en utmärkt kontrast mellan Obama och Trump: under Obama så växte sig ISIS starkare än någonsin, och under Trump så åkte ISIS på storstryk och Baghdadi dog redan under Trump's första preaidentperiod.

Är Abu Bakr död så kommer ISIS bekräfta det. Islamister brukar alltid vara ärliga med sina förluster. För islamistmuppar är martyrdöden något att fira.
Citera
2019-10-27, 11:43
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Expressens Magda Gad går loss som värsta Flashbackaren och gapar och desinformerar på Twitter

https://twitter.com/gad_media/status/1188370652920778752

Citat:
Som det ser ut nu: IS-ledaren al-Baghdadi har gömt sig i ett sedan länge TURKIET- och al-Qaida-kontrollerat område i norra Syrien som Assad haft som mål att inta för att bekämpa islamister – och nu har KURDER hjälpt USA att hitta Baghdadi i det området. Så vem exakt är terrorist?

Vem visste, vem visste inget???

Turkiet kan få på fan för detta, eller så #glöms" det bort av MSM.

Citat:
Det var ingen kurd-turk-analys utan en turk-islamist-analys. Och om Turkiet inte kontrollerar Idlib så underbar jag varför journalister måste söka tillstånd hos TURKISKA myndigheter för att åka till Idlib. Svar på det?
Det är kanske nu vi får äkta info, the cover up har inte hunnit börja av Nato. Magda är bra.
Senast redigerad av Neolitikum 2019-10-27 kl. 11:56.
Citera
2019-10-27, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
En nypa salt tack. Tror det är tredje gången han rapporterats död.
Oj. Raketforskare och läkare kan..
Citera
2019-10-27, 12:02
Medlem
En indonesisk terrorist sprängde sin nära släkting i luften. Då trodde myndigheterna att de hade sprängt rätt man. Men den "döde" återuppstod senare. Undrar om det kan hända igen. Misstänker att Amerikanerna har perfekt DNA-profil på Al-Baghdadi.

Jvl smart terrorist men inte tillräckligt smart i slutändan, Om han nu är död.

Det kan vara flera som har hjälpt amerikanerna. Till ex Mycket möjligt att Ryssarna gav USA informationen för hjälpa Trump i valet.
Citera
2019-10-27, 12:03
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Baghdadi är död men den störste terroristen Al-Assad lever och hyllas!
Citera
2019-10-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, den känner jag till men jag köper inte det vänsternarrativet att dagens enorma flyktingvåg har något med det att göra eller att vi i väst har en skuld att betala. Dessutom utgör inte de afrikanska migranterna den stora gruppen asylsökande i Sverige. Många från MÖ har dessutom även de utnyttjat flyktvägen över Libyen. Speciellt sedan Turkiet täppte till vägen över sitt territorie.

Du tror inte att migration har med ekonomi att göra?
Eller tror du inte att kolonialt vanstyre har med dagens ekonomiska situation i Afrika att göra?

Den dag vi har idag har vi ärvt från tidigare generationer. Deras misstag och framgångar påverkar givetvis dagens strukturer. Sen tycker inte jag heller det är fruktbart att diskutera i termer av skuld. Afrikanerna hade nog dessutom gärna kolonialiserat Europa om förutsättningarna varit annorlunda.
Citera
2019-10-27, 12:31
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebra
Mysiga bildbevis blir det. Han ska ju ha utlöst självmordsväst. Skäggigt blandfärs.
Det kan ha varit han som utlöste den. Men det är inte säkert att kroppen är hans.

Är det femte gången han dör nu? Har tappat räkningen.
Citera
2019-10-27, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Tydligen i Idlib... Det är ju där Usa's proxys har samlats.

BBC har bekräftat att amerikanska cia skymtas i Idlib.
Säger väl allt egentligen.

För övrigt så tror jag att Trump behövde lite goda nyheter och därför "dödar" al baghdadi idag.

På samma sätt som Obama dödade bin Laden inför sin återvalskampanj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in