2019-10-27, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebra
Nä inga IS-killar har ju någonsin sprängt sig själva!! De har kommit runt det där med självmord genom att definiera det som en stridshandling inom Jihad.

Fast det kanske är lite annat att spränga sig i ett terrordåd för att döda och skrämma "otrogna" än att spränga sig själv (och två fruar enligt media) efter att ha gömt sig som en rädd hund, bara för att han är för feg för att bli gripen och stå för sina handlingar?
Citera
2019-10-27, 10:12
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Det är jag helt säker på att han gör, och att han gör det under USAs beskydd, varpå han knappast har ett intresse av att "göra videos". Man får nog rätt bra betalt för att göra det man är tillsagd när man tillhör en proxyarmé.

Och exakt vilken vinning skulle USA erhålla av att hålla denna man vid liv? Jag kan inte tänka mig en enda anledning på planeten.
Citera
2019-10-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Fast det kanske är lite annat att spränga sig i ett terrordåd för att döda och skrämma "otrogna" än att spränga sig själv (och två fruar enligt media) efter att ha gömt sig som en rädd hund, bara för att han är för feg för att bli gripen och stå för sina handlingar?

Fast vet du att det var vad som hände? Enligt uppgift dog två av hans fruar. En eldstrid ska också ha ägt rum. Det är väl vad man vet. Hur vet du att han inte stormade ut som Rambo och sprängde sig själv? Jag skulle inte heller vilja sitta resten av mitt liv och ruttna i nått Fed fängelse utan mänsklig kontakt efter att ha blivit drogad torterad och förnedrad av amerikanerna i några år.
Citera
2019-10-27, 10:25
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
I Call BS. Den samlade bilden från de flesta bedömare i och utanför media är att IS främst inriktade sig på områden som redan var ”befriade” Raqqa är väl ett utmärkt exempel. Sen befinner de sig ju i helt olika läger i den komplexa konfliktbilden som finns i dagens Mellanöstern och jag förnekar inte att de stridit. Omfattningen av förlusterna i de striderna och dess strategiska betydelse kan vi nog tvista om länge. Frågan är om någon har relevanta siffror.

Du kan själv kolla primära källorna. Det finns mängder med krigskartor och även animationer på fronternas utveckling i Syrien.

Kul att du nämner Raqqa som exempel. ISIS behövde verkligen inte slåss där. ISIS bara kidnappade några lokala stamledare för att visa hur styrande "rebellgruppen" Ahrar al-Sham inte kunde skydda stan. Sedan kunde ISIS bara rulla in.
Citera
2019-10-27, 10:30
Medlem
Citat:
Fast vet du att det var vad som hände? Enligt uppgift dog två av hans fruar. En eldstrid ska också ha ägt rum. Det är väl vad man vet. Hur vet du att han inte stormade ut som Rambo och sprängde sig själv? Jag skulle inte heller vilja sitta resten av mitt liv och ruttna i nått Fed fängelse utan mänsklig kontakt efter att ha blivit drogad torterad och förnedrad av amerikanerna i några år.

Jag vet inte vad som hänt men jag svarade på kommentaren om att det är ok att ta självmord pga att jihadister gör det... Ali Bak -ar Allasbullar begick - enlig vad som rapporterades - inte ett jihadistdåd, utan sprängde sig själv när han skulle tillfångatas, och om endast hans fruar strök med så låter det osannolikt att han sprang ut på som Rambo... Mer sannolikt att han sprängdes på plats med dem. Sedan vet vi ju inte om det är sant eller ej. Och jag kan givetvis ha fel. Spekuletar hej villt.
Citera
2019-10-27, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Jag vet inte vad som hänt men jag svarade på kommentaren om att det är ok att ta självmord pga att jihadister gör det... Ali Bak -ar Allasbullar begick - enlig vad som rapporterades - inte ett jihadistdåd, utan sprängde sig själv när han skulle tillfångatas, och om endast hans fruar strök med så låter det osannolikt att han sprang ut på som Rambo... Mer sannolikt att han sprängdes på plats med dem. Sedan vet vi ju inte om det är sant eller ej. Och jag kan givetvis ha fel. Spekuletar hej villt.

Jag tror inte heller han sprang ut som Rambo. Däremot så utkämpade han Jihad. Att spränga sig själv och förhoppningsvis några kuffar kan nog rättfärdigas av salafistisk Ulama. Just saying
Citera
2019-10-27, 10:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Orsakerna till migration till Europa från Afrika(Libyen) är kanske inte så svåra att förstå. Det har med brister på möjligheter till vettig utkomst och framtidshopp i deras ursprungsländer att göra. Detta har i sin tur att göra med globala ojämlikheter som ofta har delvis med en historia av kolonial dominans att göra. Att det ur främst Italienskt perspektiv inte var jättesmart att hjälpa oppositionen i Libyen är nog de flesta överens om. Migrationen från fattigare delar av världen till rikare kommer pågå så länge det finns en möjlighet som är värd risken.
Är du dum i huvudet på riktigt? Det är inte förhållandena i hemländerna vi pratar om utan möjliga flyktvägar. Skulle vi låta Marocko falla på samma sätt som Libyen skulle vi få en migrantvåg genom landet till Europa på en monumental skala.

Och våra krig i MÖ har varit den främsta orsaken till flyktingkaoset här i Sverige inte någon kolonial dominans.

Och för att återvända till Al Baghdadi. Under Mosuloffensiven underlät USA och allierade att skydda den västra flanken. Det var först när shiamilisen ryckte in som man förhindrade att Daeshkrigarna flydde västerut mot Syrien. Varför tror du att USA och NATO-alliansen gjorde så. Av omtänksamhet mot terroristerna kanske.
Citera
2019-10-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Du kan själv kolla primära källorna. Det finns mängder med krigskartor och även animationer på fronternas utveckling i Syrien.

Kul att du nämner Raqqa som exempel. ISIS behövde verkligen inte slåss där. ISIS bara kidnappade några lokala stamledare för att visa hur styrande "rebellgruppen" Ahrar al-Sham inte kunde skydda stan. Sedan kunde ISIS bara rulla in.

Ja jag tycker Raqqa är ett bra exempel på hur IS med hjälp av allianser med ”rätt” klanfolk samt med intimidation la under sig stora områden utan särskilt mycket strid. Animationer över frontlinjer säger inte jättemycket om situationen på marken. Centrala Syrien där Kalifatet och Assads territorier mötts (ja det finns också andra områden) är till stor del en öken. Här handlar det mest om kontroll över ett par vägar. Det låg heller inte i Assads intresse att lägga alltför mycket resurser på att bekämpa varken IS eller YPG. De kommer Turkiet, NATO, Iran mfl ändå ta hand om. Bättre då att krossa FSA. Det har ju gått som smort.
Citera
2019-10-27, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Är du dum i huvudet på riktigt? Det är inte förhållandena i hemländerna vi pratar om utan möjliga flyktvägar. Skulle vi låta Marocko falla på samma sätt som Libyen skulle vi få en migrantvåg genom landet till Europa på en monumental skala.

Och våra krig i MÖ har varit den främsta orsaken till flyktingkaoset här i Sverige inte någon kolonial dominans.

Och för att återvända till Al Baghdadi. Under Mosuloffensiven underlät USA och allierade att skydda den västra flanken. Det var först när shiamilisen ryckte in som man förhindrade att Daeshkrigarna flydde västerut mot Syrien. Varför tror du att USA och NATO-alliansen gjorde så. Av omtänksamhet mot terroristerna kanske.

Hej kul att du skriver. Nej jag är inte dum i huvudet. Här resonerade jag lite kring vad som driver fram global migration från fattiga länder. Om du inte förstår, känner till kolonialismens betydelse för det moderna Afrika är jag rädd att det är du som är lite trög. Alternativt obildad.
Citera
2019-10-27, 10:48
Medlem
Hur många liv har han?
11 October 2015: the Iraqi air force claimed to have bombed al-Baghdadi's convoy in the western Anbar province close to the Syrian border while he was heading to Al-Karābilah to attend an ISIL meeting, the location of which was also said to be bombed. His fate was not immediately confirmed.[130] There was some subsequent speculation that he may not have been present in the convoy at all.[131]
9 June 2016: Iraqi State TV claimed that al-Baghdadi had been wounded in a U.S. airstrike in Northern Iraq. Coalition spokesmen said they could not confirm the reports.[132]
14 June 2016: several Middle Eastern media outlets claimed that al-Baghdadi had been killed in a U.S. airstrike in Raqqa on 12 June. Coalition spokesmen said they could not confirm the reports.[133][134] The Independent however, later stated that these reports of Baghdadi's death were based on a digitally altered image claiming to be a media statement from ISIL.[135]
3 October 2016: Various media outlets claimed that al-Baghdadi and 3 senior ISIL leaders were poisoned by an assassin but still alive.[136]
18 April 2017: some media reported that al-Baghdadi was arrested in Syria. Citing the European Department for Security and Information (DESI), several media outlets reported that al-Baghdadi was apprehended by Syrian and Russian joint forces.[137][138][139] However, the Russian Foreign Ministry told Rudaw they did not have knowledge of the news and were not aware of his arrest.[140]
11 June 2017: Syrian state TV claimed al-Baghdadi had been killed in the artillery strike that was backed by the U.S.[141]
16 June 2017: Russian media reported that al-Baghdadi might have been killed in a Russian air strike near Raqqa, Syria on 28 May[142][143] along with 30 mid-level ISIL leaders and 300 other fighters. The Russian claims to have killed 330 ISIL fighters including Baghdadi did not match reports from Raqqa Is Being Slaughtered Silently and Syrian Observatory for Human Rights (SOHR), which found 17 or 18 civilian deaths and possibly 10 ISIL fighter deaths from an airstrike against buses south of Raqqa on May 28.[144] The United States cast doubt on the claim, noting a lack of independent evidence.[145][146]
Citera
2019-10-27, 11:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Hej kul att du skriver. Nej jag är inte dum i huvudet. Här resonerade jag lite kring vad som driver fram global migration från fattiga länder. Om du inte förstår, känner till kolonialismens betydelse för det moderna Afrika är jag rädd att det är du som är lite trög. Alternativt obildad.
Jo, den känner jag till men jag köper inte det vänsternarrativet att dagens enorma flyktingvåg har något med det att göra eller att vi i väst har en skuld att betala. Dessutom utgör inte de afrikanska migranterna den stora gruppen asylsökande i Sverige. Många från MÖ har dessutom även de utnyttjat flyktvägen över Libyen. Speciellt sedan Turkiet täppte till vägen över sitt territorie.
Citera
2019-10-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
En nypa salt tack. Tror det är tredje gången han rapporterats död.
När det var Saddam dom var ute efter så "dog" han 22 gånger i olika bombningar innan dom fick tag i/på honom levande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in