Citat:
Här slår du huvudet på spiken. Det här är exakt den slutsats som allt måste leda till, och är det stora problemet. Man kan inte ha helt centraliserad betygssättning på grund av incitamentsstrukturerna, och man kan inte ha någon annan incitamentsstruktur utan att reformera skolan. Ska påpekas att jag anser den svenska skolan med skolplikt vara sjuk i sig, det är ofattbart att det ens accepteras.
Det är alltså där själva problemen uppstår, och inte i någon vilja eller förekommande av diskriminering i sig, varför förekomsten av eventuell diskriminering egentligen inte är något problem som man bör rikta åtgärder mot. Det skulle vara att bota symptom istället för sjukdom.
Det är alltså där själva problemen uppstår, och inte i någon vilja eller förekommande av diskriminering i sig, varför förekomsten av eventuell diskriminering egentligen inte är något problem som man bör rikta åtgärder mot. Det skulle vara att bota symptom istället för sjukdom.
Jag börjar med kunskapskraven som jag frågade om du ville se i ett annat inlägg. Det finns anvisningar på de nationella proven gällande vilka uppgifter som är på E,C och A-nivå samt väldigt tydliga riktlinjer för bedömning. De nationella proven har dock inte varit ensamt underlag för betyg, utan vara en del av det sammanlagda betyget av elevens prestationer. Förra året ändrade de på formuleringen så att det nu står att "de nationella proven ska väga tyngre än allt annat tillgängligt material", men detta ändrades som sagt inför proven år 2018.
Kunskapskrav för matematikämnet i åk 6 (de är ungefär likadant formulerade för åk 9):
Citat:
formulera och lösa problem med
hjälp av matematik samt värdera
valda strategier och metoder
hjälp av matematik samt värdera
valda strategier och metoder
Citat:
använda och analysera
matematiska begrepp och
samband mellan begrepp
matematiska begrepp och
samband mellan begrepp
Citat:
välja och använda lämpliga
matematiska metoder för att
göra beräkningar och lösa
rutinuppgifter
matematiska metoder för att
göra beräkningar och lösa
rutinuppgifter
Citat:
föra och följa matematiska
resonemang
resonemang
Citat:
använda matematikens
uttrycksformer för att
samtala om, argumentera och
redogöra för frågeställningar,
beräkningar och slutsatser
uttrycksformer för att
samtala om, argumentera och
redogöra för frågeställningar,
beräkningar och slutsatser
Här är ingenting som är varesig flummigt eller godtyckligt inom matematikens upplägg eller betygsättning av ämnet. Matte är enkelt att bedöma.
Det är svårare att bedöma ämnen som NO, SO och även språk. Finns betydligt fler variationer gällande svar och kvalitet på svaren. Problemet är att kursplanerna i dessa ämnen inte levererar några konkreta exempel att bedöma efter, utan man måste då kolla på gamla nationella prov för att finna detta. Och, man har ju avskaffat nationella prov i NO och SO, iallafall i åk 6. Det är frivilligt för varje skola att välja. Vet inte om det är så på högstadiet också. Dumt att avskaffa det hur som.
Gällande att kunna resonera som du nämnde i ett tidigare inlägg, och du tog då ett exempel inom matematik, vilket var ett dåligt exempel. Matematik är det ämnet man resonerar absolut minst i, finns inte så mycket att diskutera eller resonera om förutom att man kan lösa samma uppgifter på flera olika sätt ibland. Det är isåfall det diskussionerna består av. Sakligt och konkret, det gillar jag. Matte är det absolut bästa och roligaste ämnet att undervisa i.
Citat:
I det stora hela kommer att finnas vissa som gynnas i alla olika sortens system, och att enbart titta på orättvist gynnande mellan könen är i sig inget jag tycker är särskilt passande, då det bör anses vara ett problem att se de 2 grupperna som inbördes jämförbara i sig.
Håller med. Jag har tidigare påtalat att de som tjänar på dagens system är de elever som är begåvade i sig självt. De som är "bra" varesig de tränar eller inte. De som kan läsa en text och sedan använda informationen antingen till att förklara för andra eller för att resonera kring olika fenomen eller situationer och hur dessa korrelerar till det som texten handlar om.
I NO skulle det kunna vara så att om du läser om näringskedjor och energiflöden, så ska du resonera kring hur näringskedjan påverkas om du plockar bort t.e.x. räven. Vad händer, vilka andra organismer kommer att påverkas?
Det är absolut en vettig fråga i sig, och det är ju så man behöver kunna använda kunskapen i slutändan, annars finns det ingen mening med att proppa skallen full av fakta. Däremot kanske man inte ska börja med de mer avancerade resonemangen förrän eleverna är lite äldre. Iallafall vänta tills åk 7.
Iallafall, för en begåvad elev är det inga problem att sätta ett A på en sådan uppgift likt den jag tog som exempel här ovan. Tvärtom, det är mycket enkelt för den duktiga eleven. Men, de svaga eleverna är förlorarna i detta system eftersom även om de kan lära sig vad som ingår i en näringskedja och rabbla upp fakta, så räcker det inte för att få ett A. Inte ens ett C i princip. Man måste kunna använda faktan också. Och oavsett hur mycket de svaga eleverna tränar, så kan de ibland inte föra resonemang och dra slutsatser ändå.
Uppdelning av kön i sammanhanget ser jag som helt irrelevant faktiskt, killar verkar inte ha sämre förmåga att använda den faktan de lärt sig, under förutsättning att de lärt sig den. Ej heller har jag läst någon forskning som visar detta. Däremot behöver alla anstränga sig, alltså lägga ner tiden och koncentrationen som krävs för att lära sig saker och ting.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-10-25 kl. 20:45.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-10-25 kl. 20:45.