2019-10-26, 09:43
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg har tidligere tenkt at det er rart at de uttaler seg så usikkert om denne samtalen som de har gjort og gjør, hvis samtalen IKKE skulle være til TH.
At den har vært gjenstand for grundig etterforskning, men at de til slutt velger å se på den som sist sikre livsbevis, og så videre.

Jeg nevnte tidligere at jeg hele tiden har trodd at samtalen var til TH, frem til det sto opplyst at "Ifølge VGs opplysninger ringer flere familiemedlemmer Anne-Elisabeth Hagen denne formiddagen uten å få svar. Deriblant ektemannen Tom Hagen".
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1n8ykG/mener-aa-vite-naar-anne-elisabeth-hagen-ble-tatt

Derfor tror jeg ikke samtalen 0914 var til han, men at han ringte mellom 0914-samtalen og da elektrikeren ringte 0948, uten å få svar.

Så det at de fremdeles uttaler seg så diffust om 0914-samtalen gjør at jeg blir enda mer nysgjerrig på hvem det egentlig var.

Jeg tenkte at det var ikke så viktig lenger, så lenge den ikke var til/med TH, at den var tilfeldig, og ekte, siden den da ikke var til TH.

Så, hvem var det hun snakket med, når det snakkes om "god grunn til å tro", "i nærheten av" og ikke minst "det er omtalt som en samtale, og vi oppfatter det som en verbal kommunikasjon".

Hvis de har vitneutsagn fra denne personen, hvorfor sier de at samtalen er "omtalt som en samtale", og "vi oppfatter dette som en verbal kommunikasjon"?

Noe som slo meg nå mens jeg skrev dette, kan samtalen ha vært til et barn..? Som de ikke har avhørt selv, men bare fått opplysninger om fra de foresatte?

Det er riktig som du skriver at 09:14 ikke var til TH. Tipper den litt klønete formuleringen om at «dette var en samtale» osv, skal bety at hun snakket fysisk med personen i andre enden. Med andre ord at det ikke var en SMS eller en melding på telefonsvarer. Og heller ikke et anrop hvor det var tyst i andre enden.
Senast redigerad av Minnimus 2019-10-26 kl. 09:59.
Citera
2019-10-26, 10:19
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Jeg har tidligere tenkt at det er rart at de uttaler seg så usikkert om denne samtalen som de har gjort og gjør, hvis samtalen IKKE skulle være til TH.
At den har vært gjenstand for grundig etterforskning, men at de til slutt velger å se på den som sist sikre livsbevis, og så videre.

Jeg nevnte tidligere at jeg hele tiden har trodd at samtalen var til TH, frem til det sto opplyst at "Ifølge VGs opplysninger ringer flere familiemedlemmer Anne-Elisabeth Hagen denne formiddagen uten å få svar. Deriblant ektemannen Tom Hagen".
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1n8ykG/mener-aa-vite-naar-anne-elisabeth-hagen-ble-tatt

Derfor tror jeg ikke samtalen 0914 var til han, men at han ringte mellom 0914-samtalen og da elektrikeren ringte 0948, uten å få svar.

Så det at de fremdeles uttaler seg så diffust om 0914-samtalen gjør at jeg blir enda mer nysgjerrig på hvem det egentlig var.

Jeg tenkte at det var ikke så viktig lenger, så lenge den ikke var til/med TH, at den var tilfeldig, og ekte, siden den da ikke var til TH.

Så, hvem var det hun snakket med, når det snakkes om "god grunn til å tro", "i nærheten av" og ikke minst "det er omtalt som en samtale, og vi oppfatter det som en verbal kommunikasjon".

Hvis de har vitneutsagn fra denne personen, hvorfor sier de at samtalen er "omtalt som en samtale", og "vi oppfatter dette som en verbal kommunikasjon"?

Noe som slo meg nå mens jeg skrev dette, kan samtalen ha vært til et barn..? Som de ikke har avhørt selv, men bare fått opplysninger om fra de foresatte?

Kan det være lydopptak? Derfor lydmannen var inni i huset i vår?
Citera
2019-10-26, 10:21
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Ryker 9.14 beviset så må noen siktes for falsk forklaring, og da er det slutt på alt samarbeid og det vil ikke politiet risikere.

Aha! Der har du det.
Citera
2019-10-26, 10:40
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Er det noen her som har DB+ som kan fortelle hva mer det står om at alle spor slutter når mobilen blir slått av?

https://www.dagbladet.no/nyheter/siste-mobilspor-klokka-0914---alle-spor-slutter-nar-mobilen-blir-slatt-av/70661799

Jeg vet artikkelen er fra 16. januar, men det står at dekningsdirektør i Telenor gir to praktiske eksempler:

-Fra tidspunkter telefonen går tom for strøm eller blir slått av, mister den all elektronisk kontakt. Dette gjelder også om GPS-en i utgangspunktet var tilkoplet. Av er av.

Resten av artikkelen er bak betaling

Jeg leser det egentlig slik at det bare utmales hva som skjer når en mobiltelefon, en hvilken som helst mobiltelefon, blir slått av.

Artikkelen er også såpass gammel at det står at der er ukjent om telefonen ble etterlatt i huset, noe vi vet nå at den var.

Men står det noe i artikkelen om at AEH's telefon er funnet å ha blitt aktivt slått av på et eller annet tidspunkt?

Det står noe interessant om mulighet til å spore retning:

———-

Politiets frislipp av klokkeslettet nesten 11 uker etterpå gir ikke noe svar på om telespesialister og etterforskere har fulgte telefonens ferd videre. Eller om den ble etterlatt i Hagen-familiens hus på Fjellhamar.

Datalagring av mobilens bevegelser mellom basestasjoner - skal bare oppbevares i 21 dager (30 dager i noen tilfeller). Så skal de slettes.

Enklere data lagres inntil 150 dager. For eksempel under hvilken basestasjon en samtale startet på, ikke ferdens retning mens samtalen er i gang.
——
Citera
2019-10-26, 11:00
Medlem
Det er vanskelig å forstå at MGM måtte arrangere en falsk kidnapping for å få AEH til å forsvinne, fremfor å arrangere en mye mindre oppsiktsvekkende ulykke. Og politiet sier nå at dekkhistorien er planlagt ett halvår i forveien.

Hva slags "gevinst" har MGM fått ved en fake kidnapping, fremfor en fake ulykkeshendelse?

Er det kroppen som må forsvinne, er det mørke hemmeligheter som ville blitt avdekket ved en obduksjon? Men kroppen kunne like gjerne forsvinne på fjellet eller i sjøen eller ved en arrangert brann.

Det er et mysterium.
Citera
2019-10-26, 11:06
Medlem
Minnimuss avatar
Når politiet nå skriver at 9:14 samtalen ble tatt i eller rett i nærheten av hjemmet i Sloraveien så fikk det meg til å undres om hun kan ha vært ute en tur med valpen?

Valper må jo gjerne ofte ut å tisse. Hun kan evnt bare ha vært i hagen. Hun kan ha latt døren stå ulåst og dermed gitt adkomst for overfallsperson. Kanskje noen til og med ventet inne da hun returnerte?

Jeg synes nemlig det er veldig merkelig at det ikke er tegn til innbrudd. Det betyr at en av dørene må ha vært ulåst, eller hun har åpnet frivillig eller noe har skjedd på vei inn/ut.

Kidnappingsstoryen er iscenesatt, men jeg tror jo at selve overfallet/grovarbeidet er ekte.

Hvis 6+ mnd planlegging stemmer så tror jeg IKKE på at TH har drept henne hjemme i huset kvelden/natten før. Så dum er han neppe. Da har han fått noen til å overfalle og hente henne eller reist hjem selv etter å ha etablert alibi.
Citera
2019-10-26, 11:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 960
Ja, stemmer det.

Etter 50? års ekteskap, så tviler jeg på om en særeie har noen særlig virkning..

Det betyder att AE kunnat göra anspråk på huset? Och halva kungariket. Och om inte kungariket så huset....?
Citera
2019-10-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det betyder att AE kunnat göra anspråk på huset? Och halva kungariket. Och om inte kungariket så huset....?

Kan det være hemmeligheter i huset, som AEH ikke oppdaget mens hun bodde der, men som det var fare for at ville bli avslørt, om hun tok over huset? Er det mørke hemmeligheter skjult i kjelleren i huset?

Men da burde hun ha forsvunnet et helt annet sted, langt vekke fra huset. Det stemmer ikke.

De skal ha vært på vei til hytta på Kvitfjell. Kan det være at AEH ved en skilsmisse ville ha krevd hytta, og at det er mørke hemmeligheter skjult der, og at AEH måtte forsvinne et annet sted enn på hytta? Det er vanskelig å tro. Eller mer umulig å tro. Synes jeg.

Hva slags "gevinst" kan en fake kidnapping gi, som en fake ulykke ikke ville gitt.
Citera
2019-10-26, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Når politiet nå skriver at 9:14 samtalen ble tatt i eller rett i nærheten av hjemmet i Sloraveien så fikk det meg til å undres om hun kan ha vært ute en tur med valpen?

Valper må jo gjerne ofte ut å tisse. Hun kan evnt bare ha vært i hagen. Hun kan ha latt døren stå ulåst og dermed gitt adkomst for overfallsperson. Kanskje noen til og med ventet inne da hun returnerte?

Jeg synes nemlig det er veldig merkelig at det ikke er tegn til innbrudd. Det betyr at en av dørene må ha vært ulåst, eller hun har åpnet frivillig eller noe har skjedd på vei inn/ut.

Kidnappingsstoryen er iscenesatt, men jeg tror jo at selve overfallet/grovarbeidet er ekte.

Hvis 6+ mnd planlegging stemmer så tror jeg IKKE på at TH har drept henne hjemme i huset kvelden/natten før. Så dum er han neppe. Da har han fått noen til å overfalle og hente henne eller reist hjem selv etter å ha etablert alibi.
TH har vel låst opp døra da han dro på jobb om morgenen, og det er vel heller litt merkelig hvis AEH da skulle låst døra igjen etter ham, så lenge hun selv var hjemme. Har vel noe med om du bor i en gate med mange mennesker som ferdes, midt i en by, eller som her, i enden av en blindvei i et nabolag utenfor bykjernen. I hvert fall er det sånn hos meg, døra er bare låst om natta og hvis ingen er hjemme. Disse sov jo til og med med ulåst dør om natta, i hvert fall en gang i 2005.
Senast redigerad av univers123 2019-10-26 kl. 11:44.
Citera
2019-10-26, 11:43
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kan det være hemmeligheter i huset, som AEH ikke oppdaget mens hun bodde der, men som det var fare for at ville bli avslørt, om hun tok over huset? Er det mørke hemmeligheter skjult i kjelleren i huset?

Men da burde hun ha forsvunnet et helt annet sted, langt vekke fra huset. Det stemmer ikke.

De skal ha vært på vei til hytta på Kvitfjell. Kan det være at AEH ved en skilsmisse ville ha krevd hytta, og at det er mørke hemmeligheter skjult der, og at AEH måtte forsvinne et annet sted enn på hytta? Det er vanskelig å tro. Eller mer umulig å tro. Synes jeg.

Hva slags "gevinst" kan en fake kidnapping gi, som en fake ulykke ikke ville gitt.

Det kan hende at en fake kidnapping var lettere å gjennomføre fordi man hadde en kontakt som lett kunne ta et oppdrag med drap og dumping. Så langt har det jo funket bra.

Så tenkte man ikke godt nok over hvilket mediasirkus det ville bli.

En fake ulykke krever andre ferdigheter om man skal være trygg på at det ikke blir avslørt. Enten må man fikse det selv eller kjenne noen med rett kompetanse.
Citera
2019-10-26, 11:46
Medlem
Jeg tror at drapsmotivet er økonomisk og at motivet ligger i avtaleteksten i ektepakten.
Citera
2019-10-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det kan hende at en fake kidnapping var lettere å gjennomføre fordi man hadde en kontakt som lett kunne ta et oppdrag med drap og dumping. Så langt har det jo funket bra.

Så tenkte man ikke godt nok over hvilket mediasirkus det ville bli.

En fake ulykke krever andre ferdigheter om man skal være trygg på at det ikke blir avslørt. Enten må man fikse det selv eller kjenne noen med rett kompetanse.
Har sagt det før, men sier det igjen: Politiets hovedhypotese om drap rigget som en fake kidnapping, er for meg det største mysteriet i denne saken. Jeg har tidligere tenkt at det må være funn av store blodmengder som gjorde at politiet skiftet hypotese til at dette var et drap, men det kan det jo ikke være, i og med at det kun er små blodspor som er funnet. Hva kan det være av andre spor i huset som kan si noe om at huset kan være åsted for drap?
Senast redigerad av univers123 2019-10-26 kl. 12:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in