2019-09-06, 00:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Segregerat & bra.
Citera
2019-09-06, 14:11
Medlem
Kongruensbojds avatar
Många bra svar i tråden. Tack.

Hur är grannsämjan på Åstol? Hur pass gentrifierat är det? Eller är det familjer som bott där sen urminnes tider som dominerar husbeståndet? Hur knäppkristna är öborna?

Det är väl det värsta med södra Bohuslän, alla frikyrkliga och gravallvarliga tråkmånsar som bor ute i skärgården.

Hur skiljer andra öar i Bohuslän sig från Åstol, t ex Kosteröarna eller de sterila kobbarna man når med kollektivtrafiken från Saltholmen i Göteborg?
Citera
2019-09-07, 07:27
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd

Hur är grannsämjan på Åstol? Hur pass gentrifierat är det? Eller är det familjer som bott där sen urminnes tider som dominerar husbeståndet? Hur knäppkristna är öborna?

Det är väl det värsta med södra Bohuslän, alla frikyrkliga och gravallvarliga tråkmånsar som bor ute i skärgården.

Hur skiljer andra öar i Bohuslän sig från Åstol, t ex Kosteröarna eller de sterila kobbarna man når med kollektivtrafiken från Saltholmen i Göteborg?

Det är ju ordning och reda på ett annat sätt på en sådan ö, folk har koll på varandra så vilda fester etc är knappast accepterat. Det är lugnet och avskiljdheten som är stor del av grejen.

"De sterila kobbarna"? Det är trots allt rätt stora öar på flera av dom öar som skärgårdsbåtarna anlöper från Saltholmen, fotbollslag, affärer, restauranger/caféer etc och iom att det är så lättillgängligt så är det många, många badgäster som åker ut till dessa öarna.
På det sättet skiljer sig t.ex. Åstol eftersom det är betydligt mer svårtillgängligt (om än inte direkt jättesvårt) att ta sig till.
Citera
2019-10-26, 00:37
Medlem
Ördögs avatar
Citat:

Jag har aldrig varit på Åstol, men jag har läst att samhället under långa tider dominerades av pingströrelsen. Under 1920- och 40-talen blev en så stor del av öborna "frälsta" att dansbanan övergavs och förföll. Cigarretter och snus slutade säljas i handeln. Ännu för några årtionden sedan kunde sommargäster berätta att ingen fiskare eller båtägare ville segla ut med dem på sjön om söndagarna. Att ta sig ett glas öl eller vin gjorde att man blev socialt utfryst.
Uppgifterna finns i boken Svenska vanor och vanor av Jonas Frykman från 1991.Hur läget är i dag vet jag tyvärr inte.
Citera
2019-10-30, 04:34
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Jag har aldrig varit på Åstol, men jag har läst att samhället under långa tider dominerades av pingströrelsen. Under 1920- och 40-talen blev en så stor del av öborna "frälsta" att dansbanan övergavs och förföll. Cigarretter och snus slutade säljas i handeln. Ännu för några årtionden sedan kunde sommargäster berätta att ingen fiskare eller båtägare ville segla ut med dem på sjön om söndagarna. Att ta sig ett glas öl eller vin gjorde att man blev socialt utfryst.
Uppgifterna finns i boken Svenska vanor och vanor av Jonas Frykman från 1991.Hur läget är i dag vet jag tyvärr inte.

Det här är verkligen Bohusläns baksida. Eller åtminstone var.
Tack förresten för alla dina utmärkta inlägg på Flashback!
Citera
2019-10-30, 04:51
Medlem
Kändistätt paradis för mindre kända "hipsters" att få frottera
sig beundrande dyngpackad med på ortens sylta!
Näääee fan heller,
föredrar Gungstol framför TV,n med gossebarnet Kronér,
ett glas vältempererat och en påse Sour creme & Onion
Har nog sett de vitklädda stadsborna,
stackarna konka runt på sina dyrköpta tennisracket..
Senast redigerad av ElakafruFranzon 2019-10-30 kl. 04:55.
Citera
2019-11-18, 08:53
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Även när jag var ung fick Åstols ungdomar åka till Marstrand eller Göteborg när dom skulle supa och leva rövare. Hemma på Åstol var dom froma bibelläsare.
Citera
2019-11-18, 10:14
Bannlyst
Citat:
Den pyttelilla ön Åstol utanför Tjörn förekommer med jämna mellanrum i media, oftast i någon kändis livsberättelse om hur denne funnit hälsa och ro på denna plätt i havet som fullständigt belamrats med små hus och saknar utrymme för att ens vända sig om i sömnen, typ.

Just det, Galenskaparna/After Shave har en karaktär från Åstol också.

Att man vill bo i skärgården, vid havet eller på en ö kan jag förstå, men finns inte långt bättre och bekvämare alternativ än Åstol?

Underbart vore om en äkta Åstolbo kunde svara i tråden.

Klubben för inbördes beundran. Det är status att bo där. Om jag skulle bli rik skulle jag absolut inte välja en ö där det bor en massa andra människor, men så har jag inga hävdelsebehov heller.
Citera
2019-11-18, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Även när jag var ung fick Åstols ungdomar åka till Marstrand eller Göteborg när dom skulle supa och leva rövare. Hemma på Åstol var dom froma bibelläsare.

Lite som Käringön, där en prästjävel spelade kung i ett halvt sekel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in