2019-10-25, 23:36
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
For min del så virker det som det er eventuelle falske tilståelser politiet sikrer seg mot, nettopp ved den tilbakeholdelsen av sentrale opplysninger som vi har sett gjennom hele saken, og ikke minst denne uttallelsen som vi har sett i dag: "Eiendelene kan senere få en sentral betydning". Han sier også at "Det er ikke bare å komme til politiet å si at «Det er meg». Vi må også ettergå forklaringen, og da er detaljer viktig for avgjøre om en tilståelse er riktig eller ikke".

For meg virker det som det er politiet som tar høyde for at det KAN komme falske tilståelser.

Det tror jeg og. Og jeg tror som sagt nå at Grande ex Bandidos jobbet for politiet da han var hos Holden. I august var det vel og ikke lenge etterpå ble det formidlet at familien vurderte dusør ... LITT påfallende ... Ex Bandidos har via sitt nettverk hørt et rykte om et oppdrag i Norge feks.

Dette som en felle for MGM.
Citera
2019-10-25, 23:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Ser man i aksjonærregisteret har ikke AEH en eneste aksje i nyere tid (2014 startet dette, eller så langt tilbake går det)

Titter man på formuestoppen i Lørenskog er hun heller ikke blant topp 100.

Det betyr ikke at hun ikke hadde midler. Det kan ha vært underliggende avtaler som gjorde henne veldig rik. Skattelistene plukker ikke opp alt heller... Tom Hagen hopper inn og ut av skattelistene for eks.

Disse skilsmisse-pengene hun kunne ha fått er bare penger på papiret inntil en skilsmisse. Det er jo slik at felleseie ikke betyr sameie... En kostbar skilsmisse kan absolutt ha vært motiv dersom det ikke forelå særeie, politiet har full kontroll på dette såklart.

Men min lille research taler vel for at livsarvinger ikke har hatt mye å hente på hennes død. De hadde vært bedre tjent med at hun skilte seg før hun ble drept...

Kan huset vara skrivet över på AE ensam av skattetekniska skäl? Eller andra fastigheter? Går det att se i register? Polisen skulle känna till detta förstås.

Det skulle väl erbjuda ett saftigt motiv vid en antydd skilsmässa och kanske förklara ett o annat.
Citera
2019-10-25, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Det tror jeg og. Og jeg tror som sagt nå at Grande ex Bandidos jobbet for politiet da han var hos Holden. I august var det vel og ikke lenge etterpå ble det formidlet at familien vurderte dusør ... LITT påfallende ... Ex Bandidos har via sitt nettverk hørt et rykte om et oppdrag i Norge feks.

Dette som en felle for MGM.
Skulle han være en innleid politiinformant så er iallefall hans videre karriere lik null så det høres lite trolig ut.
Citera
2019-10-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Kanskje det er politiet som står bak møtet med Grande på Holdens kontor? Dvs. lagt en felle?

Bandidos-avhopperen, altså. Dansken Grande.
Green, ikke Grande. Michael Green. Bare så vi ikke blander noen flere inn i denne komplekse saken.
Citera
2019-10-25, 23:43
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg oppfatter det mer som en rutinemessig forklaring til pressen og publikum om hvorfor det er viktig å bevare enkelte detaljer fra et åssted hemmelig. Slik at retten senere i et forløp kan feste lit til en eventuell forklaring fra tiltalt.

Ok, enig i at det selvfølgelig er rutine at alle opplysninger ikke offentliggjøres, da må jeg bare si at den eneste jeg baserer det på er mine antagelser om at det er TH som står bak det hele, og at han har nok midler til at en slik betaling kunne vært mulig.
Citera
2019-10-26, 00:09
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Ok, enig i at det selvfølgelig er rutine at alle opplysninger ikke offentliggjøres, da må jeg bare si at den eneste jeg baserer det på er mine antagelser om at det er TH som står bak det hele, og at han har nok midler til at en slik betaling kunne vært mulig.

Han har nok midler, men å få realisert en stor utbetaling nå under politiets og økokrims søkelys er ikke sannsynlig. Dessuten er det en vanvittig risiko å i det hele tatt søke etter en syndebukk. At han skulle lures til å prøve å inngå avtale med Green i nærvær av en anerkjent norsk advokat tror jeg ikke. Strafferammen for den som eventuelt blir dømt i AEH saken blir nok også lovens maksimalstraff med overlegg, trusler, og skjerpende omstendigheter. Den som blir dømt her slipper ikke ut etter 10 år nei.
Senast redigerad av Minnimus 2019-10-26 kl. 00:13.
Citera
2019-10-26, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Han har vel nok midler, men å få realisert en utbetaling under politiets og økokrims søkelys er ikke helt troverdig. Dessuten er det en vannvittig risiko å søke etter en syndebukk. At han skulle lures til å prøve å inngå avtale med Green foran en anerkjent norsk advokat rimer heller ikke. Strafferammen for den som eventuelt blir dømt i AEH saken blir nok også lovens maksimalstraff med overlegg, trusler, og skjerpende omstendigheter. Den som blir dømt her slipper ikke ut etter 10 år nei.
Dusøren kan utbetales til de rette hvis "noen" tar på seg skylden.
Citera
2019-10-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kan huset vara skrivet över på AE ensam av skattetekniska skäl? Eller andra fastigheter? Går det att se i register? Polisen skulle känna till detta förstås.

Det skulle väl erbjuda ett saftigt motiv vid en antydd skilsmässa och kanske förklara ett o annat.
Da har jeg sjekket "Grunnboken" (Statens Kartverk) i det norske eiendomsregisteret.

Eiendommen eies av Tom Hagen siden 1994.

Videre står det "Bestemmelser om særeie ifølge ektepakt", og at det gjelder denne registerenheten med flere.

Make of that what you will. Jeg er ingen ekspert på grunnbøker akkurat.
Senast redigerad av olivieroccean 2019-10-26 kl. 00:16.
Citera
2019-10-26, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Hvis et lik er gravd ned i jord, ca en meter ned. Er det igjen noe annet enn beinrester etter et år ?
Jeg vet ikke. Men her står det litt informasjon om hva som skjer med kroppen etter begravelse:

"Etter tre til fire måneder skal bløtvev være borte, og kun skjelettet være igjen.
https://illvit.no/mennesket/kroppen/hva-skjer-med-kroppen-etter-begravelsen

Skjelettet og treverket i kisten forventes å være borte innen det har gått 20 år.
I kalkrik jord vil skjelettet ikke gå i oppløsning. Det sure vannet i myrjord kan fungere som garvesyre og slik bevare kroppen. Også ekstrem varme, kulde eller tørke kan mumifisere en død kropp.
Alt i følge Illustrert Vitenskap, og beskrevet i lenken."

"Det som ofte skjer når oksygen ikke slipper til, er at fettet på kroppen omdannes til en slags voks. Det kalles adiposere. Det kan skje både i plastgravene, men også når den døde er gravlagt i blåleire. Den døde blir liggende der som en slags mumie. For alltid."
https://www.nrk.no/viten/xl/plassmangel-og-blaleire-gir-store-utfordringer-pa-norske-kirkegarder-1.14563866
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-26 kl. 00:31.
Citera
2019-10-26, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Jeg vet ikke. Men her står det litt informasjon om hva som skjer med kroppen etter begravelse:

"Etter tre til fire måneder skal bløtvev være borte, og kun skjelettet være igjen.

Skjelettet og treverket i kisten forventes å være borte innen det har gått 20 år.
I kalkrik jord vil skjelettet ikke gå i oppløsning. Det sure vannet i myrjord kan fungere som garvesyre og slik bevare kroppen. Også ekstrem varme, kulde eller tørke kan mumifisere en død kropp.
Ok, så da er det lite håp om å finne DNA til GM selv om man finner liket.
Citera
2019-10-26, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Ok, så da er det lite håp om å finne DNA til GM selv om man finner liket.
Det spørs på hvordan grunnen er der graven er. Se også tillegget om når oksygen ikke slipper til.
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg

"Det som ofte skjer når oksygen ikke slipper til, er at fettet på kroppen omdannes til en slags voks. Det kalles adiposere. Det kan skje både i plastgravene, men også når den døde er gravlagt i blåleire. Den døde blir liggende der som en slags mumie. For alltid."
https://www.nrk.no/viten/xl/plassmangel-og-blaleire-gir-store-utfordringer-pa-norske-kirkegarder-1.14563866
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-26 kl. 00:32.
Citera
2019-10-26, 00:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olivieroccean
Da har jeg sjekket "Grunnboken" (Statens Kartverk) i det norske eiendomsregisteret.

Eiendommen eies av Tom Hagen siden 1994.

Videre står det "Bestemmelser om særeie ifølge ektepakt", og at det gjelder denne registerenheten med flere.

Make of that what you will. Jeg er ingen ekspert på grunnbøker akkurat.

Tack det var raskt. Det var väl svar nej där då eller? Min papiernorska haltar. Eller styrs ägandet av händelser i samband med en skilsmässa? Eller av formuleringarna i ektepakten (troligare)? Eller allmänna regler rörande vem bostaden tillfaller vid separation? Som att bostaden övergår till den med störst behov av den, eller den som inte har råd att skaffa sig likvärdig annan bostad, eller som kompensation för att inte ställa krav på andel av företaget, som skulle riskera företagets existens, eller tillfaller den som har rätt att sitta i orubbat bo (kanske inte just så) eldyl? Eller att bostaden tillfaller den som inte tagit initiativ till skilsmässan, eller tillfaller den som genom åren (av de två) lagt ner mest kraft på bostadens skötsel, renovering och dagliga underhåll etc? Kan ju stå lite av varje där förstås. Eller hänvisas till allmänna regler eller tolkningar kring sådana uppgörelser..?

(Och det är inte så att hennes dödförklaring skulle utlösa en upplösning av th:s ägande av huset och/eller företaget genom att barnen direkt ärver hennes hälft...? Fast där kanske th har rätt att sitta i orubbat bo...)

(Sen företagets och förmögenhetens öde vid en separation har ju luftats...)

Givet att huset renoverats och AE skulle ha larm och skaffat jycke och bodde nära barnbarnen så får man ju intrycket att det kanske var AE som ville kasta ut Th när han renoverat klart, eller bekostat renoveringen, som han kanske upplevde det. Kunde AE ha tänkt sig att vid en separation kunna argumentera för att få behålla bostaden? Med hopp om stöd från dottern och barnbarn tvärs över sjön kanske?

Och med stöd av nån blåtira...?
Senast redigerad av Lonnrot 2019-10-26 kl. 00:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in