2019-10-25, 21:16
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Summering av oktober 2019, en av SD:s bästa månader hittills:

Tack för bra sammanställning. Man får hoppas att det håller i sig.
2019-10-25, 21:19
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-stav
Jo, du har en poäng där. Det får brasan att flamma lite extra. Förhoppningen är att den håller i sig till 2022 och inte falnar inför valet som den brukar att göra.

Ytterst tveksamt att regeringen kan ordna kaoset innan 2022, speciellt när lågkonjunkturen drar sig närmare. Det kommer nog bara bli värre och således kanske vi har ett säg SD på 30% och S på 18-20% när valspurten börjar.

S är ju duktiga på valspurter men det gapet tar man inte igen.
2019-10-25, 21:35
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ytterst tveksamt att regeringen kan ordna kaoset innan 2022, speciellt när lågkonjunkturen drar sig närmare. Det kommer nog bara bli värre och således kanske vi har ett säg SD på 30% och S på 18-20% när valspurten börjar.

S är ju duktiga på valspurter men det gapet tar man inte igen.

Skulle inte förvåna mig en endaste sekund om S tar stöd av SD vid nästa val och fortsätter sitt "segertåg". Självfallet har Löfven tackat för sig vilket gör det så mkt enklare. Högerpartierna och då framförallt M med tuffe Uffe i spetsen är allt annat än tuffa, han är en genuin fegis tyvärr och lär vika ner sig igen.
Som läget ligger idag lär SDs opinionssiffror fortsätta uppåt iom deras efterlängtade legitimitet i det närmast är nådd. Det går dessutom knappast att misslyckas iom den fortsatta katastrofala samhällsutveckling.

Sd når högst troligt 30 procent senast nästa år.
2019-10-25, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Tuffe Uffe må vara lite kort i rocken men nog har han ett ess i rockärmen ändå. Gå ut offentligt redan ikväll och be infiltratören Fredrik Reinfeldt att hålla käften och försvinna. Med hjälp av SD har nu det gamla högerpartiet möjlighet att förpassa Sosseriet till historiens sophög. EBT verkar ha sitt öga på myndighetsvänstern, som förpestar myndigheter, domstolar, public service, skolan och UD. Dessa radikala vänsterelement måste rensas ut om Sverige ska kunna resa sig igen. En M+KD+SD regering kan bli intressant helt klart, förmodligen blir det också så. SD på 30%, M på 20% och KD på 8% hade varit optimalt.

Vill man nå S-väljare ska man inte prata om "sosseriet" utan om det "svenska folkhemmet". Jag skulle nog gå så långt som att säga att det är kontraproduktivt att kritisera S under Göran Persson och bakåt. Väljarnas alla minnen av ett fungerande Sverige var ett Sverige under S-hegemoni.

Man ska VERKLIGEN inte spendera politiskt kapital på "folkbildning" i stil med Aron Flams dynga om S som "de riktiga nazisterna och antisemiterna", som man gjorde under valrörelsen.

Motsvarigheten är ju att håna "rasistiska Svärje-vänner" för att vinna tillbaka väljare från SD.

Och vill man inte att M ska bli ett Reinfeldt-sänke i valrörelsen, så vill det till att ha satt pli på nyliberalerna i M vid det laget - och förslagsvis inte själva låta sig korrumperas av näringslivslobbyister som vill fortsätta importera ett etniskt proletariat.
2019-10-25, 21:50
Medlem
SmokeOns avatar
Johan Hakelius dömer ut DN-liberalernas överlevnad i en kort och alldeles utmörkt krönika. Han menar att de är oförmögna att förstå varför SD har vuxit sig så stora och denna oförmåga gör dem helt enkelt obsoleta.

Citat:
Kort sagt: Sverigedemokraterna växer därför att folk är lurade. Folk tror att det har hänt något, trots att det inte har hänt något. Sverigedemokraternas tillväxt görs till ett slags synvilla. Något som bygger på hallucinationer.

Det värsta är att jag tror att liberaler är alldeles uppriktiga. De tänker verkligen på det här sättet. De kan helt enkelt inte förstå vad som sker. De kan inte bemöta missnöjet, för de begriper det inte. De kan bara slå fast att missnöjet inte borde finnas.

De-kan-väl-äta-kakor-istället-liberalismen, kan man kalla den här skolan. Jag tvivlar på att den har framtiden för sig.

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/darfor-ar-sds-tillvaxt-en-gata-for-liberaler/

Om Wolodarski inte förstår varför SD har växt till de här nivåerna, kan han heller inte förstå vad Hakelius vill ha sagt med krönikan. För om han förstod vad Hakelius vill ha sagt, så förstår han även varför SD har växt till de här nivåerna.

Det kan gå fort nu.
2019-10-25, 22:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
The turning point tror jag var Uppdrag Granskning om Filipstad. Vansinnets konsekvenser låg i öppen dag för alla att se.

Mordet på Hakim var bara ett i mängden.
2019-10-25, 23:36
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Är du trådens nya McArthur?

SD har av allt att döma 22,5% idag. Det är vääldigt långt upp till 30.
Och även om SD skulle få 30% så har sjupartiet då 70%.

Enligt Yngves så ser det inte ut att bli någon lågkonjunktur åtminstone närmaste två åren.
2019-10-25, 23:57
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Är du trådens nya McArthur?

SD har av allt att döma 22,5% idag. Det är vääldigt långt upp till 30.
Och även om SD skulle få 30% så har sjupartiet då 70%.

Enligt Yngves så ser det inte ut att bli någon lågkonjunktur åtminstone närmaste två åren.

Det var ett exempel men vi får se vem som har rätt.

Tror det är närmre 30% än 20% i alla fall tills nästa val. Det är långt kvar till valet 2022 och någon gång kommer lågkonjunkturen, kan inte alltid vara högkonjunktur.

Och vad vet Yngves? Om Trump helt plötsligt lägger mer tullar eller handelskriget eskalerar vet ingen. Brexit kan eskalera och många andra faktorer. Inget vet vad som händer men det lutar mer åt att ekonomin går åt fel håll i Sverige och globalt än åt rätt håll.

Tror du verkligen den här regeringen kan vända på skutan tills nästa val? Tror du inte folket kommer ha fått nog? Redan nu säger svenskar ifrån och då är vi inte ens i en lågkonjunktur.

Kan du komma med en analys hur du tror opinionen utvecklar sig så kan vi snacka igen nästa val?

Den som lever får se
2019-10-26, 00:07
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Det var ett exempel men vi får se vem som har rätt.

Tror det är närmre 30% än 20% i alla fall tills nästa val. Det är långt kvar till valet 2022 och någon gång kommer lågkonjunkturen, kan inte alltid vara högkonjunktur.

Och vad vet Yngves? Om Trump helt plötsligt lägger mer tullar eller handelskriget eskalerar vet ingen. Brexit kan eskalera och många andra faktorer. Inget vet vad som händer men det lutar mer åt att ekonomin går åt fel håll i Sverige och globalt än åt rätt håll.

Tror du verkligen den här regeringen kan vända på skutan tills nästa val? Tror du inte folket kommer ha fått nog? Redan nu säger svenskar ifrån och då är vi inte ens i en lågkonjunktur.

Kan du komma med en analys hur du tror opinionen utvecklar sig så kan vi snacka igen nästa val?

Den som lever får se

Jag hade ORDENTLIGT fel inför valet i höstas. Gissade en bra bit över 20%.
Sen blev vi varse att Sentio för första gången var ute och cyklade.
Jag tror de (utanför Sentio) kommer att stiga upp till ca 25 snart.

Jag tror SD kommer att få runt 23% i nästa riksdagsval.
Tror även att sjupartiet kommer runda SD i en ny överenskommelse och besvikna svenssons ångrar sig efter valet att de inte röstade SD, igen.

Yngves har haft fel förrut, visst. Men han har bättre koll än de flesta.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2019-10-26 kl. 00:11.
2019-10-26, 00:14
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Jag hade ORDENTLIGT fel inför valet i höstas. Gissade en bra bit över 20%.
Sen blev vi varse att Sentio för första gången var ute och cyklade.
Jag tror de (utanför Sentio) kommer att stiga upp till ca 25 snart.

Jag tror SD kommer att få runt 23% i nästa riksdagsval.
Tror även att sjupartiet kommer runda SD i en ny överenskommelse och besvikna svenssons ångrar sig efter valet att de inte röstade SD, igen.

Spännande, jag är definitivt mer optimistisk och tror på något mellan 25-30%. Däremot är jag pessimist vad gäller samhällsutvecklingen så därför tror jag närmare 30% än 25%.

Otroligt svårt att gissa såhär pass långt ifrån valet. När SD är störst i opinionen, vilket lär hända 2019 om inget ändras, kommer fler kunna tänka sig att rösta på partiet.

Tänk dig rubrikerna "SD gör historia - numera Sveriges största parti", vad tror du svensken tänker då? Kvinnor som är mer kollektiva kommer tänka att de kanske inte är så dåliga ändå och ordet kommer sprida sig osvosv.
2019-10-26, 00:30
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Spännande, jag är definitivt mer optimistisk och tror på något mellan 25-30%. Däremot är jag pessimist vad gäller samhällsutvecklingen så därför tror jag närmare 30% än 25%.

Otroligt svårt att gissa såhär pass långt ifrån valet. När SD är störst i opinionen, vilket lär hända 2019 om inget ändras, kommer fler kunna tänka sig att rösta på partiet.

Tänk dig rubrikerna "SD gör historia - numera Sveriges största parti", vad tror du svensken tänker då? Kvinnor som är mer kollektiva kommer tänka att de kanske inte är så dåliga ändå och ordet kommer sprida sig osvosv.
Det har redan hänt.
PK-blaskan Metro hade Yougov med SD 28,8% över hela framsidan redan jan 2016.
Ingen visste då att Yougov överskattade SD. Särskilt inte eftersom dåtidens rättesnöre Sentio månaden innan hade SD på 26+%.
OU är trots allt "bara" OU.
2019-10-26, 00:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det har redan hänt.
PK-blaskan Metro hade Yougov med SD 28,8% över hela framsidan redan jan 2016.
Ingen visste då att Yougov överskattade SD. Särskilt inte eftersom dåtidens rättesnöre Sentio månaden innan hade SD på 26+%.
OU är trots allt "bara" OU.

Yougov har alltid varit svajiga och jag har alltid ställt mig frågande till varför vissa har trott annat. Skillnad är det med Sentio som har en lång historia av att vara exakta när det gäller SD. Undantaget är senaste valet men det finns inga bevis för någon felmätning där.

Mycket tyder på en kraftig förändring i opinionen de senaste tiden innan valet så deras mätning kan mycket väl ha varit väldigt träffsäker vid den tidpunkten. Ingen kan vara förvånad över att sossarnas löfte om en extra semestervecka till alla barnfamiljer skulle ge flera procentenheter och föga förvånande steg de ca 5 procentenheter och SD föll ungefär lika mycket. Lägg därtill ytterligare några viktiga händelser som SVTs avståndstagande till JÅ i slutdebatten plus abortfrågan som blossade upp så kan mycket väl dessa 5% vara förklarade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in