Citat:
Ursprungligen postat av
kornblomst
Glemte mobilen. Eventuelle briller, stokk osv. Men hvorfor informerer de om at det finnes detaljer de ikke vil gå ut med?
Jeg tror dette er en advarsel fra politiet om at det vil bli svært vanskelig for en falsk GM å bli trodd.
De ber syndebukker som er villig til å sone mot penger, trå varlig. Jeg tror også at de vil sikte eventuelle falske syndebukker, om slike skulle prøve seg. De vil bli siktet for falsk forklaring, for å forsøke å vill-lede politiet og for å hindre etterforskningen.
Det var det jeg tenkte også, at det kunne gå an å finne folk som er villig til å sitte noen år i fengsel, for en pen sum (10 mill, f.eks) som venter på dem etterpå, eller en pen sum til deres arvinger, eller lignende.
Den klassiske krimromanen ville jo foreslått noen med lite å tape selv (et allerede langt rulleblad, folk med dødelige sykdommer, osv), men om det er GM som kjøper en slik syndebukk, så har de jo også på den annen side nå fått beskjed om at det er viktig at de forer en eventuell kjøpt og villig syndebukk med alle detaljene de har.
Det er jo litt samme tankegang som vi har vært inne på her før, angående opplysninger som de angivelige kidnapperne har oppgitt, som "ingen" andre kunne vite om, som er brukt som argumentasjon for at kontakten er ekte.
NOEN andre må jo også kunne kjenne til disse opplysningene, for å kunne verifisere at det stemmer.
Min tanke er at om noen har blitt leid av GM for å agere kidnappere, så er det jo ingen sak å mate disse med de detaljene de trenger for å fremstå troverdig.
Det samme gjelder for en eventuell kjøpt syndebukk.