2019-10-25, 22:27
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Dette er gammelt nytt. Har ikke linken, bare en kopi av et av mine tidligere innlegg om dette: "Jeg synes det er interessant med disse personlige eiendelene som ble funnet på selve åstedet (badet?). Brøske sier: De personlige eiendelene ligger på det sentrale åstedet, og det gjør det også interessant for politiet å se det i sammenheng med at hun fortsatt er forsvunnet."

Ok, du har rett. Jeg var så sikker på at det var nytt i dag jeg ... Mange detaljer :-)
Citera
2019-10-25, 22:29
Medlem
Som andre har sagt. Det må nesten være noe såpass trivielt som knuste briller eller knust mobiltelefon.

Noe som avslører hvor AEH var på det gitte tidspunktet. Noe man tar med seg overalt.
Citera
2019-10-25, 22:37
Medlem
Jeg ser ikke at noen av dagens nyheter styrker teorien om ukjente GM.
Citera
2019-10-25, 22:37
Medlem
Man kan anta at GM har rigget åstedet med spor som skal hinte til et uttenkt og konstruert forløp av selve forsvinningen. Det er sannsynligvis viktige detaljer der.

Men når disse detaljene ikke blir kjent, og politiet kanskje med vilje setter detaljene inn i "feil sammenheng", vil det bli mye vanskeligere for GM å betale for syndebukk.

Alt er på overtid her. Det er vanskelig å se at en leid syndebukk vil kunne slippe fra det i live. En leid syndebukk risikerer å skrive ned noen "sentrale detaljer" som beviser at han er GM, for deretter begå selvmord.

I verste fall vil en leid syndebukk få all mulig hjelp, både med kombinert tilståelses- og selvmordsbrev, og også 100% hjelp med å begå selvmord.
Citera
2019-10-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Det med brillene har du rett i, det kan tyde på et overfall om de er knust feks.

Tipper det var klærne hennes. Husker politiet ba publikum være på vakt om mistenkelige kjøp av kvinneklær, helt i begynnelsen. Synes det var rart at det aldri ble fortalt i etterlysninger hvilke klær hun hadde på seg da hun ble « kidnappet».
Citera
2019-10-25, 22:44
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Glemte mobilen. Eventuelle briller, stokk osv. Men hvorfor informerer de om at det finnes detaljer de ikke vil gå ut med?

Jeg tror dette er en advarsel fra politiet om at det vil bli svært vanskelig for en falsk GM å bli trodd.

De ber syndebukker som er villig til å sone mot penger, trå varlig. Jeg tror også at de vil sikte eventuelle falske syndebukker, om slike skulle prøve seg. De vil bli siktet for falsk forklaring, for å forsøke å vill-lede politiet og for å hindre etterforskningen.

Det var det jeg tenkte også, at det kunne gå an å finne folk som er villig til å sitte noen år i fengsel, for en pen sum (10 mill, f.eks) som venter på dem etterpå, eller en pen sum til deres arvinger, eller lignende.

Den klassiske krimromanen ville jo foreslått noen med lite å tape selv (et allerede langt rulleblad, folk med dødelige sykdommer, osv), men om det er GM som kjøper en slik syndebukk, så har de jo også på den annen side nå fått beskjed om at det er viktig at de forer en eventuell kjøpt og villig syndebukk med alle detaljene de har.

Det er jo litt samme tankegang som vi har vært inne på her før, angående opplysninger som de angivelige kidnapperne har oppgitt, som "ingen" andre kunne vite om, som er brukt som argumentasjon for at kontakten er ekte.

NOEN andre må jo også kunne kjenne til disse opplysningene, for å kunne verifisere at det stemmer.

Min tanke er at om noen har blitt leid av GM for å agere kidnappere, så er det jo ingen sak å mate disse med de detaljene de trenger for å fremstå troverdig.

Det samme gjelder for en eventuell kjøpt syndebukk.
Citera
2019-10-25, 22:47
Medlem
Citat:
Ok, du har rett. Jeg var så sikker på at det var nytt i dag jeg ... Mange detaljer :-)
Litt interessant det Brøske sier her om disse eiendelene: "Eiendelene kan senere få en sentral betydning". Han sier også at "Det er ikke bare å komme til politiet å si at «Det er meg». Vi må også ettergå forklaringen, og da er detaljer viktig for avgjøre om en tilståelse er riktig eller ikke". Tenker han at disse eiendelene og kunnskap om disse, kan ha noe å si for å fastslå at den riktige GM evt. blir tatt?
Citera
2019-10-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Det var det jeg tenkte også, at det kunne gå an å finne folk som er villig til å sitte noen år i fengsel, for en pen sum (10 mill, f.eks) som venter på dem etterpå, eller en pen sum til deres arvinger, eller lignende.

Den klassiske krimromanen ville jo foreslått noen med lite å tape selv (et allerede langt rulleblad, folk med dødelige sykdommer, osv), men om det er GM som kjøper en slik syndebukk, så har de jo også på den annen side nå fått beskjed om at det er viktig at de forer en eventuell kjøpt og villig syndebukk med alle detaljene de har.

Det er jo litt samme tankegang som vi har vært inne på her før, angående opplysninger som de angivelige kidnapperne har oppgitt, som "ingen" andre kunne vite om, som er brukt som argumentasjon for at kontakten er ekte.

NOEN andre må jo også kunne kjenne til disse opplysningene, for å kunne verifisere at det stemmer.

Min tanke er at om noen har blitt leid av GM for å agere kidnappere, så er det jo ingen sak å mate disse med de detaljene de trenger for å fremstå troverdig.

Det samme gjelder for en eventuell kjøpt syndebukk.

Tror det er vanskelig for en syndebukk å fremstå som en skyldig og ekte GM, så lang tid etter forbrytelsen.

Vi legger igjen elektroniske spor overalt hvor vi beveger oss. "Nei, jeg la igjen telefonen min, bankkortet mitt og bilen min hos X eller Y eller Z" er ikke godt nok. Det kan bli vanskelig for syndebukken å bevise at han var til stede i Sloraveien 31. oktober i fjor. Og bevise at vanlige elektroniske spor ikke er ekte.

Og så har vi den dårlige timingen på angivelig kontakt fra motparten. Ekte kidnappere ville aldri ha tatt kontakt på disse tidspunktene. Det er bare bakmannen til dekkhistorien som har noe å tjene på disse angivelige kontaktene.
Citera
2019-10-25, 22:54
Medlem
Ev kan en person (som er i fortløpende kontakt med politiet) late som om han er villig til å være betalt syndebukk, og denne personen kommer i kontakt med GM og lager en avtale med GM om dette.
Citera
2019-10-25, 22:58
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Litt interessant det Brøske sier her om disse eiendelene: "Eiendelene kan senere få en sentral betydning". Han sier også at "Det er ikke bare å komme til politiet å si at «Det er meg». Vi må også ettergå forklaringen, og da er detaljer viktig for avgjøre om en tilståelse er riktig eller ikke". Tenker han at disse eiendelene og kunnskap om disse, kan ha noe å si for å fastslå at den riktige GM evt. blir tatt?

Sånn jeg tolker det nå når jeg leser det, er at det er en beskjed til folk der ute som kan være villige til å ta skylden hvis de får betalt av MGM.

Politiet varsler om at det ikke er så lettvint, for her har de spor på åstedet som er så spesielle at bare den virkelige gjerningsmannen kan vite om disse.

Samtidig er det kanskje en beskjed til MGM om at det ikke er noe vits å prøve seg på å betale noen for å ta skylden. Kanskje også til folk som ute etter dusør?
Senast redigerad av Monsen 2019-10-25 kl. 23:07.
Citera
2019-10-25, 23:03
Medlem
La nå noen få komme med falsk tilståelse da hvis vedkommende har fått info om hvor liket er.
Citera
2019-10-25, 23:08
Medlem
Citat:
Sånn jeg tolker det nå når jeg leser det, er at det er en beskjed til folk der ute som kan være villige til å ta skylden hvis de får betalt av MGM.

Politiet varsler om at det ikke er så lettvindt, for her har de spor på åstedet som er så spesielle at bare den virkelige gjerningsmannen kan vite om disse.

Samtidig er det kanskje en beskjed til MGM om at det ikke er noe vits å prøve seg på å betale noen for å ta skylden. Kanskje også til folk som ute etter dusør?
Det er godt mulig at du har rett!
Men kan det også være mulig at de sa dette for å på en måte gi GM ideer om å prøve å få tak i en betalt syndebukk slik at GM dermed vikler seg inn i en selvlaget felle?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in