2019-10-24, 16:25
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Är inte emot bitcoin direkt. Det är ett bra sätt att kunna komma runt 1984 samhället. Men bitcoin är inte unikt, och inget man bör spara pengar i långsiktigt. Det finns inget som garanterar att bitcoin är den heta kryptovslutan om 5, 10 eller 20 år.
Ja var och en gör som de vill. Bitcon är unikt. Första gången vi har äkta digital scarcity.
Citera
2019-10-24, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Hur kommer det sig att ingen har tagit btc's plats än då? Borde ju ha hänt flera gånger om redan. Men det kanske kommer nu, bitcoin rasar ner till $20 och bidet2 skapar NewBitcoin och lever loppan resten av sitt liv. Lycka till!

Så för att nåt varit dominant i 10 år betyder att det är det i framtiden också garanterat? Tror inte bitcoin kommer vara hett i all framtid. Känns som intresset redan börjar svalna ganska rejält, men det är bara min känsla.
Citera
2019-10-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Ja var och en gör som de vill. Bitcon är unikt. Första gången vi har äkta digital scarcity.

Vad är unikt med bitcoin som aldrig kan återskapas i en ny annan kryptovaluta?
Citera
2019-10-24, 16:46
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Vad är unikt med bitcoin som aldrig kan återskapas i en ny annan kryptovaluta?
1) Nätverkseffekten 2) Utvecklarna bakom (= de bästa som är som vetenskap + reviews)
Nej, det är inte enkelt att kopiera nätverkseffekten. Det är som att skapa ett eget bättre internet (som ingen använder).
Det andra som kännetecknar bitcoin är att det är väldigt optimerat. Det har den mest optimerade versionen av en kryptovaluta (= snabbast kod). Mycket bättre optimerad än t ex Ethereum.
Det är också den säkraste kryptovalutan. Det är mest hashpower bakom så att det ger den mest irreversibla transaktionerna. (= den dyraste att reversera en transaktion på)
Det är inte lätt att kopiera all hashpower bakom bitcoin.
Låg hashpower = går inte att lita på att transaktionen är "finaliserad = ej reverserbar"
Citera
2019-10-24, 16:51
Medlem
Laxons avatar
Vill bara inflika med en lekmans notering: I princip alla andra cryptos på t.ex. coinmarketcap ser ut att ha upplevt exakt samma negativa utveckling den senaste veckan, med en tydlig dipp den 23de oktober. Mig veterligen är i princip ingen valuta pinnad på bitcoin's kurs, vilket leder till frågan hur alla (nåja) andra cryptos följer samma mönster. Det leder också til frågeställningen varför man skulle köpa något annat än just Bitcoin, då det ser ut som att andra valutor blott följer market leader'n.

Det kanske är en överanalys på en valuta som bara är extremt volotil, och bara ännu ett tecken på hur crypto i dagens läge i princip är oanvändbart som transaktionsvaluta - ingen vill väl ha sina hårt besparade pengar i en valuta som kan reagera ±10% på minsta lilla marknadsförändring. (Rätta mig gärna om mitt resonemang är heeelt skevt, det är sannerligen ett intressant fenomen.)
Citera
2019-10-24, 16:53
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Du lever under falsk trygghet om du tror att transaktionerna är 100% ospårbara.

Det var drygt ett år sedan och än har polisen inte knackat på. Det fungerade alltså utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Hundbajs och hästbajs. Ungefär. Bägge är värdelösa. MEN. Svensk krona är ju mindre värdelös, för jag antar att du inte betalar din hyra med BTC. Eller ditt dagliga bröd. Eller dina försäkringar. Eller dina datorspel.

Du kan köpa btc idag och nästa vecka har du ett gram heroin eller en pistol.
Citera
2019-10-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegroidMongoloid
uh, va? de har tagit emot BTC i flera år. om de sen har kvar det i BTC eller säljer och konverterar direkt tvivlar jag på att någon vet.

Nej du är okunnig helt enkelt.
De får betalt i SEK via tjänster som bitpay och liknande.

När du reklamerar en vara får du inte tillbaka bitcoin heller för den delen PGA att de har 0 bitcoin.
Citera
2019-10-24, 17:11
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Ballt, det visste jag inte.

Jag undrar dock fortfarande (för jag kan inte hitta en), där man i kassan kan betala med BTC på vägen ut? Hur har de löst problemet med delay? Handlar alla på krita? (frågan är inte bara ställd till dig, HelgeBuk)

Den fördröjning som finns är bara för att bli 100% säker på att överföringen faktiskt verifieras som korrekt. Det tar bara ett par sekunder för en transaktion att hamna i "mempoolen", dvs den kö för verifikation som finns. Där ligger alla transaktioner som är skickade till nätverket och det är ganska meckigt att stoppa en transaktion därifrån (du kan i praktiken inte stoppa den, men i vissa fall ersätta den med en annan mottagare och en högre avgift som gör att den ändrade transaktionen går igenom till blockkedjan istället), därför kan man godkänna sekundsnabba köp för vad man som säljare ser som småsummor.
Citera
2019-10-24, 17:13
Medlem
MontyBurnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Vill bara inflika med en lekmans notering: I princip alla andra cryptos på t.ex. coinmarketcap ser ut att ha upplevt exakt samma negativa utveckling den senaste veckan, med en tydlig dipp den 23de oktober. Mig veterligen är i princip ingen valuta pinnad på bitcoin's kurs, vilket leder till frågan hur alla (nåja) andra cryptos följer samma mönster. Det leder också til frågeställningen varför man skulle köpa något annat än just Bitcoin, då det ser ut som att andra valutor blott följer market leader'n.

Det kanske är en överanalys på en valuta som bara är extremt volotil, och bara ännu ett tecken på hur crypto i dagens läge i princip är oanvändbart som transaktionsvaluta - ingen vill väl ha sina hårt besparade pengar i en valuta som kan reagera ±10% på minsta lilla marknadsförändring. (Rätta mig gärna om mitt resonemang är heeelt skevt, det är sannerligen ett intressant fenomen.)
Algos. Ja det är volatilt utav fan. Kommer vara så lång tid framåt. Fråga dig bara om du tror bitcoin kommer ha bättre eller sämre utveckling av köpkraft kontra kronan säg 5 år från nu.
Citera
2019-10-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon

Altcoins är peggade mot bitcoin eftersom man de köps/säljs med bitcoin till stor del.
Altcoins har inget eget värde utan följer alltid bitcoin.
Citera
2019-10-24, 17:29
Medlem
ShouldBeFines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Altcoins är peggade mot bitcoin eftersom man de köps/säljs med bitcoin till stor del.
Altcoins har inget eget värde utan följer alltid bitcoin.
Eh fast nej. Du har beviset framför näsan precis nu, de har stigit med 5-10% medans BTC står i samma kurs. Det beroer helt på vilken alt coin man syftar på för att säga att den inte har något eget värde.. XRP t.ex trycks ju av Ryssland så vad har den med Bitcoin att göra? Brukar de följa samma kurs? Ja. Står det skrivet i sten att de ska göra det? Nej. Kommer BTC att bli konkurrerat ut av en bättre altcoin som är mer finjusterad så småningom? Ja, annars är det något konstigt - allt blir tweakat i alla branscher, vad skulle vara annorlunda med BTC?
Jag förstår hur du tänker och hittills så har det jämnat ut sig, men det kommer inte alltid vara så. Bara för att nån var kung för 10 år sedan är han nödvändigtvis inte kung idag.

Fin dag idag för övrigt, trevliga gains och många fina trades lagda! Köp köp köp!
Senast redigerad av ShouldBeFine 2019-10-24 kl. 17:35.
Citera
2019-10-24, 17:47
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Nej du är okunnig helt enkelt.
De får betalt i SEK via tjänster som bitpay och liknande.

När du reklamerar en vara får du inte tillbaka bitcoin heller för den delen PGA att de har 0 bitcoin.

Spela roll? Jag struntar väl högaktningsfullt i vad aktören jag köper ifrån gör med sina BTC, hur de hanteras, inte min sak att lägga mig i. Huvudsaken är att jag kan använda det som betalningsmedel, vilket jag alltså kan, på flera ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in