2019-10-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det ger inte så mycket som man skulle kunna tro.

Partisympatin för S bland samtliga med utländsk bakgrund är 43,9%. Bland samtliga med svensk bakgrund 27,8%. Sammantaget blir det 30,3% (maj 2019). Skillnaden som alla med utländsk bakgrund gör (juggar, finnar, araber, tyskar, whatever) blir alltså +2,5%. Rensar man bort alla utom MENA i SSU-områden blir det inte mycket kvar av de där 2,5%. Dessutom är deras valdeltagande extremt lågt.

Sämst payoff från invandrare får helt klart C. De är minsta parti bland där. 4,3% partisympati, lägre än L och MP med 5% var. SD har dubbelt så hög partisympati bland väljare med utländsk bakgrund som C. Om Lööf fick sina 30 miljoner invandrare skulle C rasa ner till nära spärren.

Det som kom fram i S egen analys av valspurten 2018 var:

1) Det sena utspelet om familjeveckan var en braksuccé

2) Höjda pensioner/sänkt ”pensionärsskatt” var också en hit

3) Mycket stark spurt bland unga och storstadsbor efter att ha larmat och varnat om att en röst på alliansen är en röst på SD. Det blev en grej bland urbana väljare att taktikrösta på S för att minimera risken för SD-stödd alliansregering. Det har kallats ”Strageeffekten” men det handlar ju inte så mycket om att horder av väljare lyssnade på kronisk-fläskläpp-Jesus Strage utan mer att många spred samma idé samtidigt.

Just punkt 3 ska ha varit den viktigaste:

”Ett recept för hur man ska agera”. Joråsåatte...

Vassego om du inte läst Ganmans näst senaste alster på FB. Ni verkar gapskratta/hånskratta ganska lika får jag säga om samma sak och av exakt samma anledningar. Pajbiten som representerar att Löfven inte varit tillräckligt "tydlig" med att SD är nazister är komik på värdegrundsnivå.

https://www.facebook.com/644748250/posts/10156841410488251?sfns=mo
2019-10-23, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag talade för år sedan med en Socialdemokrat som var rätt nära toppen. Denne uppgav då att de fått tips från Labour om särskilt muslimers röstande och att de därför såg fram emot framtiden med tillförsikt. Men de kanske räknade fel, eller så fungerar det bara i ett land med utpräglat tvåpartisystem som UK eller USA?
Vet inte om det funkar särskilt bra i UK heller, Labour har gått från 39% till 24% på ett år.
Jag minns att vänstern i UK hade som mål att gnugga högerns näsa i mångfald på Blairs tid, men sett till utfallet (Farage, Brexit, konservativ regering sedan 2010, Labour på bottennivåer hur mycket högern än klantar sig osv osv) skulle de nog inte göra om det...
2019-10-23, 20:28
Medlem
Smoothmans avatar
Stefan Löfven kommenterade i Kalmar i dag att Sverigedemokraterna ökat stort i opinionen den senaste tiden. Saxat från Aftonbladet:

"Stefan Löfven vill inte kännas vid någon oro för att SD växer kraftigt i opinionen just nu.

I stället säger han:

– Jag är besjälad av att leverera det vi sagt i Januariavtalet för det är den vägen vi visar att det går att skapa långsiktighet och stabilitet i ett svårt parlamentariskt läge och framför allt att leverera för människors vardag. Det är det som är mitt fokus, jag kan inte fokusera på något annat parti...

Vi är i full färd med att leverera. Det gäller att ha lite is i magen och inte bara störas av opinionsmätningar."

Ja jösses, vad ska man säga om en sådan analys av SD:s framfart i opinionen? Någon direkt sjukdomsinsikt eller eftertanke verkar i alla fall inte finnas hos statsministern. Börjar faktiskt luta åt att nuvarande Socialdemokrater i ledande ställning är direkt korkade. Hur ska man annars tolka Löfvens analys? Är det bara en fejkad yttre "kaxighet" han visar upp här, eller tror de verkligen fortfarande att Sverigedemokraterna är en envis förkylning som kommer att försvinna "med lite is i magen"?
2019-10-23, 20:38
Medlem
Nordelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Man vill komma åt den där svåra väljargruppen vi pratat om, de yngre kvinnorna. Rätt uppenbart nu med detta och slopande av 12 veckors abortkrav.

Kommer nog få SD att rusa förbi S, vilket nog är planen från Åkesson, att sätta sista spiken i kistan på Socialdemokratin och bli största parti.

Jag gillar egentligen inte att de tar bort dessa förslag då jag är pro-life men med tanke på dagens situation förstår jag att de måste offra vissa av dessa mindre frågor för att förändra landet på riktigt. Helt rätt val och jag tror att de som röstar SD ändå accepterar dessa beslut för att bli störst.
Klokt beslut. Kan inte komma på att jag hört nån argumentera för det där på ett sätt som inte förr eller senare rinner ut i att personen egentligen är abortmotståndare.

Det där "man ska få vägra lyda order om samvetet kräver det" kanske makes sense i Tyskland av historiska anledningar, men det bygger på katolskt tänkande och annat som inte har nån grund i vår svenska kultur och är främmande för svenska väljare. För om fundiskristna kan vägra abort så måste väl en muslim kunna kräva att få bära slöja oavsett omständigheterna?
2019-10-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Stefan Löfven kommenterade i Kalmar i dag att Sverigedemokraterna ökat stort i opinionen den senaste tiden. Saxat från Aftonbladet:

"Stefan Löfven vill inte kännas vid någon oro för att SD växer kraftigt i opinionen just nu.

I stället säger han:

– Jag är besjälad av att leverera det vi sagt i Januariavtalet för det är den vägen vi visar att det går att skapa långsiktighet och stabilitet i ett svårt parlamentariskt läge och framför allt att leverera för människors vardag. Det är det som är mitt fokus, jag kan inte fokusera på något annat parti...

Vi är i full färd med att leverera. Det gäller att ha lite is i magen och inte bara störas av opinionsmätningar."

Ja jösses, vad ska man säga om en sådan analys av SD:s framfart i opinionen? Någon direkt sjukdomsinsikt eller eftertanke verkar i alla fall inte finnas hos statsministern. Börjar faktiskt luta åt att nuvarande Socialdemokrater i ledande ställning är direkt korkade. Hur ska man annars tolka Löfvens analys? Är det bara en fejkad yttre "kaxighet" han visar upp här, eller tror de verkligen fortfarande att Sverigedemokraterna är en envis förkylning som kommer att försvinna "med lite is i magen"?

Ja nånting måste han ju säga... Han kan ju inte direkt säga att :”jag är rädd, jag kanske måste ut ur Sagerska palatset, kanske Jimmie snart flyttar in, jävla nazister”
2019-10-23, 20:45
Medlem
Nordelfs avatar
I övrigt var det ju rätt väntat - vart ska arbetarväljare gå när sossarna går med på en politik som är mer nyliberal än Reinfeldts? Vänsterpartiet Socialliberalerna? Näh... de sitter lika stilla i sossarnas knä som alltid - förutom att ta fighten för småborgerligt värdegrundssnack internt.
2019-10-23, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonTrump
Det var i valet förra året SD skulle varit så här stora. Vad fan hjälper det nu liksom, att man har höga siffror? Landet är förlorat ändå.

Efterbliven befolkning Sverige har.

Finns en stor tröghet. När alla fick rösträtt i 1921 års fattigsverige, trodde nog många på att socialdemokratin skulle nå 70%. Men det tog tjugo år innan de första gången fick egen majoritet. Hjälp till det fick de också av det då pågående kriget, med en Per Albin som landsfader.

Vi får vara uthålliga. Uppvaknandet kommer. Men det går sakta.
2019-10-23, 21:28
Medlem
Enligt "Statistisk Opinion" på twitter:
"S kan förlora förstaplatsen i Novus oktober"

https://twitter.com/StatistiskO/status/1187066015554949121

Obs! Simulerad Novus Oktober:

V: 10.1 (+0.9)
S: 23.3 (-1.4)
Mp: 4.9 (-0.0)
C: 7.5 (-0.5)
L: 3.0 (-0.5)
M: 20.4 (+0.0)
Kd: 7.0 (+0.2)
Sd: 24.1 (+3.4)

(Notera att det är minus på Mp och plus på M. Många bäckar små )
Denna ska dock tas med en rejäl nypa salt, speciellt med tanke på att summan av förändringarna blir hela +2.1 %-enheter, vilket känns lite väl mycket även om det skulle vara en minskning av "övriga" och man tar hänsyn till avrundningsfel.
2019-10-23, 23:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag talade för år sedan med en Socialdemokrat som var rätt nära toppen. Denne uppgav då att de fått tips från Labour om särskilt muslimers röstande och att de därför såg fram emot framtiden med tillförsikt. Men de kanske räknade fel, eller så fungerar det bara i ett land med utpräglat tvåpartisystem som UK eller USA?

Nja, det är ett faktum att valdeltagandet är betydligt lägre i (de flesta) invandrargrupper än bland svenskar. I invandrardominerade områden är det avsevärt lägre mot i svenska områden. Se här exempel:

Invandrarområde: https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/14/80/6061/index.html
Svenskområde: https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/14/80/5256/index.html
2019-10-23, 23:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nja, det är ett faktum att valdeltagandet är betydligt lägre i (de flesta) invandrargrupper än bland svenskar. I invandrardominerade områden är det avsevärt lägre mot i svenska områden. Se här exempel:

Invandrarområde: https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/14/80/6061/index.html
Svenskområde: https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/valdistrikt/14/80/5256/index.html
Om det nystartade muslimska partiet får lite luft under vingarna så ser det ännu mörkare ut för sossarna.
2019-10-24, 04:26
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/VbLEeJ/lofven-vem-haller-i-taktpinnen-kristersson

Citat.
Sverigedemokraterna är i princip lika stora som Socialdemokraterna i mätningarna.

Men Stefan Löfven menar att det är Ulf Kristersson (M) som har problem.

– Vem håller i taktpinnen i det högerkonservativa blocket när SD är lika stora som de andra två tillsammans, säger Löfven.

M slår tillbaka med att Löfven ”har panik”.

Slut citat.

Som det ser ut nu så får både Löfven och Kristersson kraftiga signaler från sina väljare via opinionen. Men det finns ingenting som tyder på att de tar åt sig. Fortsatt fördel SD!
Senast redigerad av Mentapesola 2019-10-24 kl. 04:29.
2019-10-24, 04:42
Medlem
Anders Lindberg i sossarnas Pravda.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/kJ178a/s-migrationsutspel-ar-akessons-drom

Citat.
Aftonbladet ledare har upprepade gånger varnat för hur det drabbar vanligt folk om Socialdemokraterna inte är välfärdens parti framför andra. Nu börjar tiden rinna ut och Jimmie Åkesson kan efter höstbudgeten sparka in bollen i det öppna mål som januariavtalet skapat.

När S pratar om invandring - pratar SD om välfärden.

Om LO:s kvinnor har tappat tålamodet är Stefan Löfven på mycket djupt vatten.

Slut citat.

När även Lindberg börjar förstå ett och annat så inser man hur skrynkligt SAP ligger till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in