2019-10-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Det händer inte förrän de unga kvinnorna kommer till SD. Det är den sista, svåra väljargruppen som partiet måste lyckas locka till sig för att man ska rycka ifrån S på riktigt.

Det behövs inte alls Det räcker med att (S) går dåligt i den väljargruppen och tappar till ett annat parti. Det troligaste är väl visserligen att (S) tappar de trendkänsliga till (MP), (C) eller (V) men det är trots allt bättre än att väljarna stannar hos (S).

Vänsterblocket har en stor fördel i att det finns en självklar regeringsbildare som är större än övriga partier. Sjunker (S) en 5-10%-enheter samtidigt som (V) och (C) ökar lika mycket så är fortfarande vänster-sörjan försvagad.

För mig är det minst lika viktigt att det går dåligt för (S) som att det går bra för det konservativa blocket. Har alltid avskytt (S) som parti.
2019-10-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Oktober så här långt:

Demoskop: SD 22,8 / S 23,1 / M 19,5
Sifo: SD 22,7 / S 24,9 / M 17,7
Inizio: SD 22,6 / S 24,7 / M 19,3
Ipsos: SD 23 / S 24 / M 16

(Samlad träffbild deluxe)

Lite intressant att det bara skiljer 0.4 %-enheter mellan de 4 OI på just SD som de historiskt har haft så svårt att mäta.
S å andra sidan har 1.8 %-enheter och M hela 3.5 %-enheter.
2019-10-23, 13:28
Medlem
SD kan sätta in typ en get som partiledare; SD kommer ändå att öka månad efter månad.

Sverige är i kollaps, verkligheten är SD:s bästa valarbetare.
2019-10-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Lite intressant att det bara skiljer 0.4 %-enheter mellan de 4 OI på just SD som de historiskt har haft så svårt att mäta.

Snart kommer Sentio så håll i hatten. Där förutspår jag dock en sänkning då de är världsmästare på att vara oberäkneliga, utöver att deras resultat alltid behöver tas med en grävskopa salt.
2019-10-23, 13:36
Medlem
Rent trådkonspiratoriskt är det ju intressant att notera att S hade förslag klara och förankrade att lansera UNDER detta opinionsskred. Tidigare spekulerades det ju om att S/LO/Åsa Linderborg haft tillgång till hemliga mätningar av överlägsen kvalitet gentemot tidningarnas.
2019-10-23, 13:41
Medlem
Haddock93s avatar
Skulle tippa att moderaternas tapp är de konservativa väljarna som blev rädda när de såg Reinfeldt i tv rutan på Moderaternas stämma.

Det kan ha påverkat, plus MUF verka för fri invandring. Sen tror jag även moderater har fått nog och vill med kraft visa sitt missnöje mot partier som ej aktivt väljer att bilda ett nytt block med KD och SD.

+4 i Ipsos av alla mätningar, håll i er nu öppnas dammarna. Så härligt att se
2019-10-23, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
SD kan sätta in typ en get som partiledare; SD kommer ändå att öka månad efter månad.

Sverige är i kollaps, verkligheten är SD:s bästa valarbetare.

Men verkligheten OCH en positiv vision av SD-politiker som månar om sina medborgares vardag och sänker sina löner är rena dynamiten. Louise Erixon och Sölvesborg känns som en katalysator för hopp och en ny svensk konsensus i vardande.

Det kan leda långt i opinionen och vi ser ju nu hur det inte bara handlar om en inkrementell ökning, utan att kritiska massor jan uppnås där opinionen drar iväg.

Svensk konformism är bara en nackdel tills det blir en fördel. Då kommer M och andra partier reformeras underifrån, inifrån - eller gå under. När det blir socialt mer acceptabelt att som politiker byta partitillhörighet än att stanna kvar i komprometterade partier, kan vi få se en helt ny dynamik.
2019-10-23, 14:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Rent trådkonspiratoriskt är det ju intressant att notera att S hade förslag klara och förankrade att lansera UNDER detta opinionsskred. Tidigare spekulerades det ju om att S/LO/Åsa Linderborg haft tillgång till hemliga mätningar av överlägsen kvalitet gentemot tidningarnas.
Nu får jag ju en möjlighet att kommentera Åsa Linderborg igen.

Visst verkar det som om Åsa (och även Mellin) har haft tillgång till realistiska siffror åtminstone de två senaste valen.

2014 var hon någon tiondel ifrån & 2018 var hon inte speciellt bekymrad över rapporteringen om att Sentio & YouGov skulle ligga nära verkligheten, hon hade uppenbarligen bättre siffror tillgängliga.

Det hela är mitt fel, jag borde ha "tagit en för laget" & nästlat mig in hos Åsa för att få tillgång till siffrorna när vi tog "cigaretten efteråt".

Åsa strax innan valet:
När SD har 20 procent av väljarna i ryggen
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/dd143j/linderborg-fel-av-svt-att-ta-avstand-fran-akessons-uttalande
2019-10-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
De har ibland haft problem att mäta S långt innan SD fanns på kartan. Det har gått i vågor genom åren. 2002 t ex kunde det skilja över 7% mellan instituten (1 september 2002 släpptes två mätningar där S hade 35,2 i den ena och 42,3 i den andra). Andra perioder har de varit nästan helt ense. Verkar hänga samman med hur pass bra träffbilden varit i föregående val. I valet 2018 fick flera OI kvitto på nya mätmetoder som införts under mandatperioden, det gick bra för de flesta (sådär för Novus, åt helvete för Sentio och YouGov). Därför behövde alla (utom dessa tre) bara göra små justeringar på SD om ens några efter valet. Att mäta S gick däremot ganska skakigt, gissningarna låg mellan 22-26,5 och resultatet blev 28,3.

Förut brukade Novus, SCB och Sifo ligga åt helvete för högt på S och alla tre mätte då på gamla sättet, alltså telefon. Då får man en överrepresentation av sosse-gamlingar som alltid har tid att svara och inte använder internet. Medan rena webbpaneler får för lågt på S för att unga väljare skiter i sossarna. Efter att Sifo börjat blanda med webbpaneler får de rimligare siffra för S. Däremot tröskar Novus och SCB vidare med oldschool så de kommer säkert att fortsätta med höga S-siffror.
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Skulle tippa att moderaternas tapp är de konservativa väljarna som blev rädda när de såg Reinfeldt i tv rutan på Moderaternas stämma.

Det kan ha påverkat, plus MUF verka för fri invandring.
Hade suttit fint, men mätperioden var 8-21 september och Reinfeldt talade på eftermiddagen den 18:e. Även om så M hade rasat till 4% väljarstöd i Ipsos intervjuer de 3 sista dagarna av mätperioden skulle det inte räcka för att skapa ett tapp på 3% över hela perioden.
2019-10-23, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu får jag ju en möjlighet att kommentera Åsa Linderborg igen.

Visst verkar det som om Åsa (och även Mellin) har haft tillgång till realistiska siffror åtminstone de två senaste valen.

2014 var hon någon tiondel ifrån & 2018 var hon inte speciellt bekymrad över rapporteringen om att Sentio & YouGov skulle ligga nära verkligheten, hon hade uppenbarligen bättre siffror tillgängliga.

Det hela är mitt fel, jag borde ha "tagit en för laget" & nästlat mig in hos Åsa för att få tillgång till siffrorna när vi tog "cigaretten efteråt".

Åsa strax innan valet:
När SD har 20 procent av väljarna i ryggen
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/dd143j/linderborg-fel-av-svt-att-ta-avstand-fran-akessons-uttalande
Fast de hade ju inte 20% av väljarna dagen innan valet då hon skrev det där, så där höftade hon bara och fick nästan lika mycket fel som jag fick med mina 21%. Alla hade fri tillgång till realistiska siffror i höstas, vi visste bara inte om det än, uppenbarligen inte Åsa heller.
2019-10-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men verkligheten OCH en positiv vision av SD-politiker som månar om sina medborgares vardag och sänker sina löner är rena dynamiten. Louise Erixon och Sölvesborg känns som en katalysator för hopp och en ny svensk konsensus i vardande.

Det kan leda långt i opinionen och vi ser ju nu hur det inte bara handlar om en inkrementell ökning, utan att kritiska massor jan uppnås där opinionen drar iväg.

Svensk konformism är bara en nackdel tills det blir en fördel. Då kommer M och andra partier reformeras underifrån, inifrån - eller gå under. När det blir socialt mer acceptabelt att som politiker byta partitillhörighet än att stanna kvar i komprometterade partier, kan vi få se en helt ny dynamik.

Instämmer.

Jag tror att Åkesson och Louise bör synas alltmer framöver tillsammans!
2019-10-23, 14:30
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Åkesson har ju gått på bögklubb & druckit öl, vilket väl är mer än man kan säga om Wolodarski. Dricker den lille gnomen ens öl?

Skall man tolka detta som att svinen på Bonniers inte är helt övertygade om att klimathysterin kommer att räcka för att blanda bort korten och undkomma det egna ansvaret för asylhaveriet?
Ja, de kommer som vanligt att testa "if you throw enough shit against a wall, some of it has gotta stick."

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I december kommer SCB, som förra året samlades in mellan 29 oktober och 27 november. Lär bli likadant i år. SD ligger alltså på 23% hos alla OI när SCB börjar med sina intervjuer.

Om vi utgår från att gapet mellan SD och S verkligen ligger på 1-2% så räcker med en "normal" slump för att SD blir störst hos SCB. Med andra ord är det ca 20% att de blir störst. 1/5 alltså.

Och om man slänger in "momentum", framgång föder framgång, Erdogans hot att öppna flyktingkranen igen, skjutningarna, normaliseringen osv osv blir det kanske 30-40% att SD blir störst. Spännande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in