2019-10-21, 23:48
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Nu kommer volvofolket kräva spöstraff på mig här men har du tittat på Citroen (C4) Picasso?
Där sitter man lite mer "uppåt" och du har, vad jag vill minnas, justerbara armstöd.

Vet inte hur det är för en lite kortare person att köra de nyare modellerna. Jag har bara kört äldre årsmodeller.

Om inte den modellen passar så skulle jag nog råda dig till att titta på bilar i den "klassen", bilar som inte är ett slags mellanting mellan vanlig personbil och MPV. Typ Picasso, Mercedes B-klass och kanske Vw Touran.
Över lag verkar det vara ett problem att vara kort, utom i de minsta bilarna (typ Polo, Micra och sånt). I allafall när det gäller stöd för armarna.

Har aldrig sneglat åt fransoserna, utom när jag hade tre Clios från tidigt nittital som jag skruvade och tejpade ihop till en fungerande bil. Får ta en liten sväng och kika på modellerna du nämnt, klart intressant, tack för tips!
Citera
2019-10-22, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag behöver köpa en bil som kan ge mig armstöd medan jag kör. Eftersom jag är kort (167) och nästan alla bekväma bilar är anpassade för folk som är 180+, så funkar aldrig befintliga stöd för mig.

Budget: ca 70-90 k
Bränsleförbrukning: helst runt 0,5 l/mil, bensin eller diesel klass Euro5 eller högre
Växellåda: automat (absolut måste!)
Miltal: helst under 20 k, men en välservad yrkestrafikbil kan funka
Årsmodell: spelar inte så stor roll
Lullull: rattvärme, diesevärmare (finns sånt till bensinare också?)

Bonus: Rättså högt insteg (är rörelsehindrad), fyrhjulsdrift

Har en BMW 320D -10 med M-stolar idag. Dels är den lite för låg att ta sig i och ur och dels är sätena obekväma för mig. I övrigt är jag nöjd med den, förutom att den gärna hade fått ha 5-7-seriens tystare kupé.

Har inte kikat på möjligheten att montera in en kaptensstol i den, det kanske går? Känns dock osannolikt, då mittkonsollen är bred och kardantunneln kan vara ett hinder.
Undantaget rattvärme och fyrhjulsdrift verkar Citroen Xsara Picasso vara bilen för dig. Kan inte säga om den är anpassad efter din längd, men armstöd, högt insteg och ganska osportiga stolar har den. Tyvärr lite äldre bilar som folk är ganska orädda om, men utifrån vad jag sett hos vänner och familj verkar detta vara den enda franska bil som har rimlig driftsäkerhet.
Senast redigerad av darkjak 2019-10-22 kl. 00:12.
Citera
2019-10-22, 00:13
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Undantaget rattvärme och fyrhjulsdrift verkar Citroen Xsara Picasso vara bilen för dig. Kan inte säga om den är anpassad efter din längd, men armstöd, högt insteg och ganska osportiga stolar har den. Tyvärr lite äldre bilar som folk är ganska orädda om, men utifrån vad jag sett hos vänner och familj verkar detta vara den enda franska bil som har rimlig driftsäkerhet.
Du är nummer två som säger Picasso, så det får nog bli en provkörning av en sån!
Citera
2019-10-22, 06:29
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2019-10-22, 23:09
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Googlade som en galning nu, och det verkar finnas olika förhöjnings-/förlängningskuddar man kan meka fast. Tyvärr var det fult som stryk allting... Fan att man ska vara så ytlig också, inte bara handikappad! Jag kanske får beställa av någon sadelmakare om jag inte byter bil.

kolla på VW multivan. Visst det är en skåpbil med typ 9 platser men dem har armstöd på båda sidorna sätet samt att du sitter högt upp.

Mvh
Lasse
Citera
2019-10-23, 00:24
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
kolla på VW multivan. Visst det är en skåpbil med typ 9 platser men dem har armstöd på båda sidorna sätet samt att du sitter högt upp.

Mvh
Lasse
Ska kika runt lite efter era tips. Nu har jag ju lite att börja med iaf.
Citera
2019-10-23, 12:15
Medlem
Megaforces avatar
Kika på XC60 för den har bekväma armstöd och det går att sätta på en lös extra dyna på mittarmstödet om så behövs.
Citera
2019-10-23, 14:00
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kika på XC60 för den har bekväma armstöd och det går att sätta på en lös extra dyna på mittarmstödet om så behövs.
Åhå, det skulle kunna vara något. Har inte koll på prislägena på dem, men det borde gå lätt att skaffa sig en översikt. Borde finnas rätt gott om dem på andrahandsmarknaden?

Edit: snabbkollade Blocket nu och det verkar som att man kan få en -10:a med lullull som gått 27 000 mil för 90 papp. Visserligen är Volvo hyggligt driftsäkra, men när vi börjar närma oss 30 000 mil skulle jag gärna se en lägre prislapp.
Senast redigerad av Couplet 2019-10-23 kl. 14:06.
Citera
2019-10-23, 16:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Åhå, det skulle kunna vara något. Har inte koll på prislägena på dem, men det borde gå lätt att skaffa sig en översikt. Borde finnas rätt gott om dem på andrahandsmarknaden?

Edit: snabbkollade Blocket nu och det verkar som att man kan få en -10:a med lullull som gått 27 000 mil för 90 papp. Visserligen är Volvo hyggligt driftsäkra, men när vi börjar närma oss 30 000 mil skulle jag gärna se en lägre prislapp.

Från nästa år kommer 09orna att rasa i pris. Det sjunker nämligen kraftigt efter just tio år eftersom folk inte vill köpa bilar som är äldre än tio år. Räkna med ett prisläge på ca 70-80k för en bil som gått 25k.
Citera
2019-10-23, 19:29
Medlem
https://www.blocket.se/sodermanland/Chrysler_Grand_Voyager_2_8_Automat_7_sits_Dra_8792 9833.htm?ca=23_11&w=3
Citera
2019-10-23, 20:22
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
https://www.blocket.se/sodermanland/Chrysler_Grand_Voyager_2_8_Automat_7_sits_Dra_8792 9833.htm?ca=23_11&w=3
Ooh, den såg inte så illa ut! Kan dessutom dubbla som campingbuss, vilket är ett stort plus!
Citera
2019-10-23, 20:22
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Från nästa år kommer 09orna att rasa i pris. Det sjunker nämligen kraftigt efter just tio år eftersom folk inte vill köpa bilar som är äldre än tio år. Räkna med ett prisläge på ca 70-80k för en bil som gått 25k.
Aha, då ska jag kolla lite på det. Läge att byta in -10:an då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in