2019-10-23, 12:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Hallå alla sköna plattjordare!

Hur går det med kartan? Nån som tror på en platt jord måste väl ändå ha fått ihop en fungerande karta med alla avstånd korrekt nerskalade? Seså langa fram den nu.

Är även intresserad av film på ostkupan. Helst ska någon stå intill kupans insida, och knacka med sin högra pekfingerknoge på glaset så man hör klangen.

Om jag får fortsätta vore det asfränt med någon med en sån där Nikon Coolpix P1000 kan gå ut vid midnatt här i Sverige och zooma in solen. Eller någon av solarna som en viss hillbilly i tråden påstår far omkring. Men jag är inte den som är den, en enda av solarna inzoomad nattetid funkar perfa.

Right? Vi hörs. Puss så länge.
Citera
2019-10-23, 13:00
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Ytterligare bevis på att jorden är platt

Solen går "ner" pga perspektiv

https://m.youtube.com/watch?v=PCtGnH_bQ6A#

Fint klipp som bevisar att solen går ner under horisonten och därmed bevisar att jorden är rund.

Citat:
Här med bättre fokus. Tydligt att den krymper

https://m.youtube.com/watch?v=DIviCNY3Txw

Nix. Den krymper inte alls. En ren och skär lögn från din sida. Och hur kommer det sig att solen går ner åt fel håll?
Senast redigerad av Sadoman 2019-10-23 kl. 13:04.
Citera
2019-10-23, 13:03
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Här är det dock skakigare grund och nog faktiskt en ren halmgubbe. Har KK själva argumenterat så där?

Det vet jag inte. Och jag har inte påstått det heller. Det räckte med att ge en världsbild som inte passade kyrkan för att bli förföljd och t.om avrättad. Det var hela poängen.
Citera
2019-10-23, 13:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Varför kan man inte se NASAs raketer hela vägen till rymden?

Skyll inte på krökningen nu!!! Raketerna flyger uppåt. Iaf vad de påstår.

Enligt de djupt troende här på forumet ska man kunna se ljuskällor på extrema avstånd, finns tydligen inga limits.

Refraktione var visst försumbar ocksp.

Seså motbevisa mig och visa ett klipp där man ser NASA raketen gå hela vägen.
Det "de" påstår är i själva verket att en raket ffa måste komma upp i den enorma hastighet som krävs för en satellit i bana runt jorden. Det är hastigheten i sidled som är den huvudsakliga utmaningen, inte bara att komma upp. Hade den bara åkt rakt upp hade den ju ramlat ner igen. Den måste ju komma i rätt bana.

T ex ISS rör sig med 27600 km i timmen... Med en sådan fart tar det inte lång tid innan raketen har försvunnit över horisonten, trots sin stigande höjd.
Citera
2019-10-23, 13:12
Moderator
Psilosophers avatar
Plattjords'teorin' är en sorglig konsekvens av postmodernismens värderelativism och -nihilism. Lyckligtvis en oförarglig sådan, den orsakar ingen allvarlig skada förutom på utövaren/anhängaren, men. När samma fel- och icketänk tillämpas på viktiga frågor går det riktigt jävla illa, och tro mig - det händer.

Grav patologi föreligger.
Senast redigerad av Psilosopher 2019-10-23 kl. 13:18.
Citera
2019-10-23, 13:19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Det vet jag inte. Och jag har inte påstått det heller. Det räckte med att ge en världsbild som inte passade kyrkan för att bli förföljd och t.om avrättad. Det var hela poängen.
Och eftersom Kyrkan har gjort och haft fel om annat än om jordens form, så var det ändå relevant på något sätt att använda en diskussion om jordens form för att kritisera Kyrkan?

Ge dig bara. Ta isf din kritik till diskussioner där den hör hemma.
Citera
2019-10-23, 13:52
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och eftersom Kyrkan har gjort och haft fel om annat än om jordens form, så var det ändå relevant på något sätt att använda en diskussion om jordens form för att kritisera Kyrkan?

Ge dig bara. Ta isf din kritik till diskussioner där den hör hemma.

Eftersom plattjordare är religiösa extremister så är det högst relevant.

Religion är ett massförstörelsevapen. All kritik mot den, och kyrkan, är relevant.
Citera
2019-10-23, 14:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Religion är ett massförstörelsevapen. All kritik mot den, och kyrkan, är relevant.
Nu låter du ju precis som plattjordarna när de snackar om judiska kabbaler. Se upp så du inte helt hamnar på The dark side of the Force.

Nej, alla diskussioner handlar faktiskt inte om judiska konspirationer eller om massinvandring -- eller om religionskritik. Det är Off Topic, trots att sånt tydligen är väldigt viktigt för just dig.
Citera
2019-10-23, 14:11
Medlem
Citat:

Försök förstå hur jag som plattjordare ser på din religiösa tro på globen, och vart den lett oss som samhälle. Där kan vi snacka massförstörelsevapen. 😚
Citera
2019-10-23, 14:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Försök förstå hur jag som plattjordare ser på din religiösa tro på globen, och vart den lett oss som samhälle.
En sfärisk jord handlar om vetenskap, inte om religion. Att du inte kan ta till dig de evidens som finns för en rund jord är bara sorgligt.
Citera
2019-10-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En sfärisk jord handlar om vetenskap, inte om religion. Att du inte kan ta till dig de evidens som finns för en rund jord är bara sorgligt.

Mm, jättesorgligt att jag är ärlig nog att säga ifrån när icke-bevis används som bevis, verkligen.
Citera
2019-10-23, 16:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Mm, jättesorgligt att jag är ärlig nog att säga ifrån när icke-bevis används som bevis, verkligen.
Du tjatar om dina bevis, ett ord man inte använder i sammanhanget.

Evidens finns däremot i mängder, såpass att konsensus är överens om att jorden är en sfär.

Om du anser något annat så är du välkommen att falsifiera dessa evidens, något du inte lyckats med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in