2019-10-23, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muscarin
Har svårt att tro att det har med bildningsgrad att göra. "Bondlurk" kanske kan stämma i viss grad, men i omvänd korrelation.

Andra fall kan däremot bero på bristande bildning. Det handlar då oftast om utländska ord som används i svenskan och har ett etablerat svenskt uttal. Chévre och espresso är två exempel.
Citera
2019-10-23, 07:44
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Andra fall kan däremot bero på bristande bildning. Det handlar då oftast om utländska ord som används i svenskan och har ett etablerat svenskt uttal. Chévre och espresso är två exempel.

Stavningen också tydligen
Citera
2019-10-23, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Jag är tvättäkta 08 och jag säger ärkänna och ärbjuda

Också 08 men säger med e och e i endel ord som eta, elgen, vegen, rekor. Som en norrlänning sa till mig - finns inge 'ä' i Stockholm , å e ö!
Citera
2019-10-23, 08:52
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Varför kan man inte tanka bilen med vatten i stället för bensin?

Varför har man bilbatteri i bilar som inte är elbilar?

Är det farligt att äta ett kilogram heroin?

Lika okunniga som ovanstående frågor är många trådar om språkfrågor på FB.

De flesta människor börjar inte diskutera datorer eller fotboll om de inte vet att offside eller operativsystem existerar. Men en tråd som denna börjas och fortsätts av folk som saknar alla kunskaper om språkhistoria och språkvetenskap, och tydligen har gett sig fan på att aldrig läsa något i ämnet. Bara gissningar och fördomar.

Varför äter inte vargar tallskott som älgarna, så slipper vargarna springa runt så mycket?

Varför uttalas orden "erbjuda" eller "erkänna" som "ärbjuda" eller "ärkänna"?

Det är inte fel att fråga saker, men varför drivs språktrådar av folk som bara vill tycka istället för att googla?
Citera
2019-10-23, 09:16
Medlem
idiamindadas avatar
Det i princip enda jag stör mig på är ijjenklien-farsoten.
Citera
2019-10-23, 09:31
Medlem
Necriss avatar
Håller med om "iigenklien"!!. Det, samt "ambulanGs" är det som stör mig mest.
Citera
2019-10-23, 09:50
Medlem
likeets avatar
Som när en östgöte beställer mat på Max hamburgare:

Tjene, skulle gärne ville hau: ett orginaul mål med löukwringar, en green än gaurlic dipp, sen taur ja cåla o dricke.
Tawr ni wikskuponger elle?
Citera
2019-10-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Konferangs….
Citera
2019-10-23, 10:14
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris

Stör du dig på ett eng-ljud i "ambulans"? Det ursprungliga, bästa och mest bildade uttalet i svenska (andra nordiska språk) är faktiskt "angbylangs", eftersom det uttalet återspeglar det franska uttalet med nasalvokal.

Det är gammal fin svenska att uttala NS som NGS i lånord: balangs, brongsmedalj, assistangs.

Som jag skrev 08:52: "en tråd som denna börjas och fortsätts av folk som saknar alla kunskaper om språkhistoria och språkvetenskap, och tydligen har gett sig fan på att aldrig läsa något i ämnet. Bara gissningar och fördomar."
Citera
2019-10-23, 10:20
Medlem
Johannes.Gothis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Konferangs….

… är ett bildat och korrekt uttal av "konferens".
Citera
2019-10-23, 10:41
Medlem
inte konstigare än att olika dialekter har lite olika uttal. Jag säger dessa ord med e och inte ä, samma med chef. Är från en rätt rikssvensktalande del.
Citera
2019-10-23, 10:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johannes.Gothi
… är ett bildat och korrekt uttal av "konferens".

Nu gör du dig själv skyldig till att både irriterade dig på andra uttal och utmåla vissa uttal som högre stående än andra. Det torde du veta att det inte är på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in