2019-10-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det finns mängder av olika svenska dialekter där ord uttalas olika, ibland är t.o.m. grammatiken lite olika. I skriftspråket vore det svårt om alla skrev på sin dialekt, varför man valt en variant. I t.ex. Svealand säger man "kvinner, flicker, kyrker" osv, i Götaland "kvinnor, flickor, kyrkor". Skriftspråket har valt den götaländska varianten i detta fall, men de kunde lika gärma gjort tvärtom.

När någon från Malmö säger "ett mygg, flera mygg" är det inte fel, inte heller när en stockholmare säger "en mygga, flera mygger" eller en göteborgare säger "en mygga, flera myggor". Men man har i detta fall valt den variant som göteborgaren talar i skriftspråket. I östra Svealand heter det t.ex. "djurna, barna, husna, träna, livna", inte "djuren, barnen, husen, träden, liven" som man stavar det. Likaså heter det t.ex. "mena på" och inte "mena att" i östra Svealand. Så att du ibland tror att folk gör fel, är nog snarare att du märker att de talar en annan dialekt än du gör och skriftspråket valt. Jag tycker snarare att fler och fler övergivit sin dialekt och allt mer börjat tala som de skriver, men det är kanske bara min känsla?

Oh ja, sådana dialektala skillnader spelar givetvis också in och påverkar uttalen av en mängd ord precis som du beskrev. Detta fick mig för övrigt helt osökt att tänka på min kära mormor, som kom från Bergslagen, som exempelvis sa "ett apelsin", tillsammans med en rad andra underbara uttryck och gammal bergslagsk grammatik.
Dock, vad skulle det vara för dialekt i exempelvis Stockholmstrakten som skulle spela in beträffande er-ändelserna?
Citera
2019-10-22, 23:17
Medlem
Pungpuckels avatar
Eller "Egängtligen"... Vad är det för barnspråk undrar jag ibland.
Citera
2019-10-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Eftersom du säger "säkert" så vet du alltså inte?
Förvisso existerade nämnda uttal redan när jag var barn, men de var betydligt mer sällsynta än de är i dag, och när någon på TV-rutan använde sig av de uttalen tenderade vederbörande betraktas som en smula korkad och förmodades ha lägre bildning.

Har inga böcker att tillgå här, men i SAOB hittar jag belägg på gater och sköker från 1500-talet, om det kan duga för tillfället.
Citera
2019-10-22, 23:54
Medlem
Och pisker från 1500-talet samt kråker från 1600-talet.
Citera
2019-10-23, 00:03
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Oh ja, sådana dialektala skillnader spelar givetvis också in och påverkar uttalen av en mängd ord precis som du beskrev. Detta fick mig för övrigt helt osökt att tänka på min kära mormor, som kom från Bergslagen, som exempelvis sa "ett apelsin", tillsammans med en rad andra underbara uttryck och gammal bergslagsk grammatik.

När jag tänker efter så sa min mormor också ett apelsin, hon var från "Stockholm-/Uppsalatrakten" och skulle varit över 100 år om hon levt idag. Så kanske sa alla så en gång i tiden?

Citat:
Dock, vad skulle det vara för dialekt i exempelvis Stockholmstrakten som skulle spela in beträffande er-ändelserna?

Vilken dialekt? Östsvealändska förståss, eller om man så vill uppländska och sörmländska. Stockholmskan är ett mellanting mellan uppländska och sörmländska, med lite mer uppländsk inspireration i norra Sthlm och lite mer sörmländsk i södra. Jag missförstår kanske din fråga?

Orden kan ibland ha olika kön i olika dialekter. T.ex. på skånska heter det ett mygg och en paraply, medan det i övriga Sverige heter en mygga och ett paraply. Men er-ändelse finns i alla dialekter t.ex. säger alla soldater, gardiner, kamrater, kaptener, gitarrer, fioler, böcker osv. Men i östra Svealand används det i fler ord, ord där man i övriga Sverige använder or-ändelse. Även t.ex. norskan brukar mig veterligen använda er-ändeler väldigt mycket, men de kan liksom i svenskan ibland ha olika ändelser i olika dialekter. Nynorsk och bokmål använder t.ex. inte alltid samma ändelser.
Citera
2019-10-23, 00:32
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Slå upp dem i SO så ser du att ä-uttalet finns där med.

https://svenska.se/tre/?sok=ertappa

Slå hellre upp dem i SAOB, eftersom den för ord så tidigt i alfabetet är äldre och därmed inte lika ofta degenererad och perverterad som SO (eller, Gud förbjude, newspeak-pamfletten SAOL). Som det hampar sig finns även SAOB:s uppslagsord på den länkade sidan, och där ser vi [ä]-uttalet listas först, följt av [e]-uttalet som ett alternativ.

[e] steht für Ersatz...
Citera
2019-10-23, 00:41
Medlem
kraftfoders avatar
Olika uttal är olika i olika landsdelar, och hos olika människor/enskilda.

Ordet "räv" uttalas ofta "rev" i Stockholm, men "räv" här i Göteborg, för att dra ett litet exempel. Ingetdera är fel. Så länge sändare och mottagare i konversationen har samma felkorrigering i överföringen så att budskapet når fram.. (Sorry, snöat in för mycket på teknik nu).
Citera
2019-10-23, 00:46
Medlem
InomEnSnarFramtids avatar
"Rushelbana"
"Rushbana"
"Rutchbana"

Vad säger ni här på flashback?
Citera
2019-10-23, 01:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Muscarin
Jag tänker fram för allt på t.ex. orden "erbjuda" eller "erkänna", som av vissa av, för mig, obegripliga anledningar uttalas som "ärbjuda" eller "ärkänna". Vad beror detta på? Jag har funderat på detta ett bra tag men kan inte komma på en enda rimlig anledning.

Sorry, men det är du som uttalar orden fel, förmodligen för att du är en obildad bondlurk.
Citera
2019-10-23, 02:35
Medlem
Det är snarare orden som är felstavade. Det riktiga språket är det talade språket eftersom det tillkom först. Det skrivna språket försöker representera det talade språket, ej tvärtom.
Citera
2019-10-23, 06:59
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulbuss
Det är snarare orden som är felstavade. Det riktiga språket är det talade språket eftersom det tillkom först. Det skrivna språket försöker representera det talade språket, ej tvärtom.

Vad pekar på att det från början uttalades "är-" snarare än "er-"?
Citera
2019-10-23, 07:01
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Sorry, men det är du som uttalar orden fel, förmodligen för att du är en obildad bondlurk.

Har svårt att tro att det har med bildningsgrad att göra. "Bondlurk" kanske kan stämma i viss grad, men i omvänd korrelation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in