2019-10-22, 21:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag skulle kunna ge dig namn på
församlingar och pastorer.
Varför är det så viktigt för dig att
förneka det?
Försöker du skydda någon kyrkas rykte?
Drevs LW ut ur kyrkan efter skilsmässan
och nu när hon är död så har de dåligt
samvete och försöker dölja det?
Om det stämmer att du inte känner någon i Örebro så skulle du knappast outa dig genom att ge exempel på frikyrkor.
Om du har ljugit och finns i Örebrotrakten så förstår jag att du vill hålla tyst.

Varför anklagar du andra för att skydda någon kyrkas rykte?
Det är du som skyddar dess rykte när du först berättar om bisarra regler och sedan inte talar om vilken kyrka det gäller.
Du inser kanske också att kyrkans regler är många år efter sin tid (om det inte bara handlar om dina fantasier).
Citera
2019-10-22, 21:54
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om det stämmer att du inte känner någon i Örebro så skulle du knappast outa dig genom att ge exempel på frikyrkor.
Om du har ljugit och finns i Örebrotrakten så förstår jag att du vill hålla tyst.

Det är du som skyddar dess rykte när du först berättar om bisarra regler och sedan inte talar om vilken kyrka det gäller.
Du inser kanske också att kyrkans regler är många år efter sin tid (om det inte bara handlar om dina fantasier).

Om jag ger exempel på frikyrkor och
pastorer outar jag var jag bor och det
vill jag inte göra. Det får du respektera.

Och du kallar mig ju lögnare vad jag än
skriver så det spelar ju ändå ingen roll.

Om du inte själv är med i någon frikyrka
så angår det väl inte dig vilka regler de
har? En kyrka som försöker följa bibeln
påstår du har bisarra regler och vara efter
sin tid. Och att det bara är mina fantasier.
Så du menar att bibeln ska ändras och
uppdateras för att passa
samhällsutvecklingen medan moralen
sjunker och alla gör som de vill och inte
bryr sig om vad Gud vill?

Det har ingen betydelse vad jag eller
du tycker. Det intressanta här är vad
LW tyckte.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-22 kl. 21:57.
Citera
2019-10-22, 22:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Efter sin tid eller inte, LW valde dem för inte så jäkla länge sedan eftersom hon trodde och antagligt fann något genuint i reglerna. Som hon sedan inte kunde/ville leva efter.*

Eller menar du att LWs karriär som pastor var valt av något förljuget hycklande skäl? Att hon ägnade många år att bli pastor för ytlig status skull? (Det tror inte jag, jag tror hon hade en genuin tro, att hon var intelligent och hade sympati för människan i alltet).

*Det är utifrån detta jag fnular på om det hot hon sagt att SD utsatt henne för till betydande del är en projektion. Hon ger upp sitt yrke, riskerar sitt anseende genom förhållandet med en man hon vigt. "Tummetott" bilderna togs efter SD unfriendat henne efter han blivit varse misshandelsanmälan. LW har då i sista stund fått ledigt för att kunna gå till den gc träffen. Det synes viktig för henne att ge sig dit och närma sig honom trots att hon tidigare anmält honom (på foton från den träffen ler hon) .
Hon utplånar nästan sig själv för denna relation men uppfattar honom som hotandes henne.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-22 kl. 22:16.
Citera
2019-10-22, 22:12
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du för ett väldigt förenklat resonemang. Det handlar inte om att vara fördömande även om en del extremreligiösa förvisso har en svaghet för detta (jag uppfattar absolut integlorian som extremreligiös) , en pastor förväntas kunna stötta andra i diverse livskriser. Därav må de själva befinna sig på ganska stabil grund. "Hjälp dig själv innan du hjälper andra" etc.

LW hade nog förvisso ett knippe konflikter med SD men jag tror även hon hamnade i konflikt med sig själv och sin yrkesroll och att hon därav kanske inte mådde så bra,där kring tiden för anmälningarna. Den ev besvikelsen över SD kanske förstärktes av det också, liknande en variant av projektion?

"Varför ser du flisan i din broders öga men
märker inte bjälken i ditt eget öga?

/Bibeln - Matteus 7:1-5"

Tack!

Jag är inte ens med i någon frikyrka längre
och IRL så är jag väldigt
accepterande och förstående för att det är
svårt att vara människa.

Aldrig trodde jag att jag skulle sitta på FB
och tjata om Guds regler!
MEN mordet på LW har gjort det väldigt
tydligt för mig att om vi väljer att inte leva
som Gud vill så får det konsekvenser.
Oftast så kan vi ändra oss och få nya
chanser och lära oss av våra misstag men
för LW är det tyvärr för sent. Jag undrar
hur många chanser hon hade att göra
andra val, när det var för sent och inte
längre fanns något att göra för att
förhindra att det slutade så här.

Jag vet att all skuld ligger på mördaren/
mördarna men fanns det något LW själv
kunde ha gjort för att det inte skulle
sluta så här?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-10-22 kl. 22:15.
Citera
2019-10-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Efter sin tid eller inte, LW valde dem för inte så jäkla länge sedan eftersom hon trodde och antagligt fann något genuint i reglerna. Som hon sedan inte kunde/ville leva efter.*

Eller menar du att LWs karriär som pastor var valt av något förljuget hycklande skäl? Att hon ägnade många år att bli pastor för ytlig status skull? (Det tror inte jag, jag tror hon hade en genuin tro, att hon var intelligent och hade sympati för människan i alltet).

*Det är utifrån detta jag fnular på om det hot hon sagt att SD utsatt henne för till betydande del är en projektion.
Hon ger upp sitt yrke, riskerar sitt anseende genom förhållandet med en man hon vigt. "Tummetott" bilderna togs efter SD unfriendat henne efter han blivit varse misshandelsanmälan. LW har då i sista stund fått ledigt för att kunna gå till den gc träffen. Det synes viktig för henne att ge sig dit och närma sig honom trots att hon tidigare anmält honom (på foton från den träffen ler hon) .
Hon utplånar nästan sig själv för denna relation men uppfattar honom som hotandes henne.

Wow sluta med knarket, nu!
LW gav inte upp sitt yrke för SD, hon var sig själv hela tiden. Hon gjorde vad hon ville och lät ingen bestämma över sig.
Hon gav sig inte, och tyvärr innebar det att hon inte kunde släppa SD heller, trots allt ont han gjorde.
Citera
2019-10-22, 22:36
Medlem
Citat:
Tack!

svårt att vara människa.

sluta så här?

Jag tror inte på Gud men är kulturellt kristen. Jag tror människan uppfann Gud för hen behövdes. Regler och myter inom religion är ju ofta av karaktär att förebygga konflikter. Precis so parlamentariskt stiftade lagar. Men för 2000 år sedan fanns inte CCTV så man fick uppfinna ett självstyrande system som "känner till" överträdelserna för det fall att "syndarna" med en hyfsad korrekt riskbedömning trodde sig ha god chans att undkomma den jordiska rättvisan.

LW har inte medverkat till att hon mördas, men delaktig i en destruktiv relation dock.

"Man is condemned to be free; because once thrown into the world, he is responsible for everything he does." - Sartre
Citera
2019-10-22, 22:37
Medlem
Citat:
Tack!

svårt att vara människa.

sluta så här?

Som jag skrev tidigare och det gäller kvinnor framför allt, särskilt de.
Om de är i en destruktiv relation, lämna den, tänk på dig själv, inte på han.
Om han slår, gå efter första slaget, han saknar en spärr och det kommer hända igen.

LW borde lämnat SD åt sitt öde tidigt, efter bilimcidenten.
Eller tidigare när det var uppenbart att han inte skulle lämna HD.

Det är lätt att vara efterklok, men LW sa faktiskt när hon överlämnade bevis på SDs hot och ofredande " ifall något skulle hända mig "
Såhär efteråt låter det ödesmättat.
Citera
2019-10-22, 22:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Att det är en störd och/kanske sjuk människa är nog de flesta här överens om, frågan om han är tillräckligt sjuk för vård. Hoppas rätt personer dömer det.

Jag tror inte att p7:an enbart är ren formalia i detta fall då det är frivårdsinspektören som rekommenderat den.
Jag tror att SD även i denna intervju visat tecken på hybris.

Bara för att rekapitulera, så har @Moralensväktare skrivit så här om Stefan:
Citat:
”Vägen till fälld för gärningsmannen är mycket kort, det finns otaliga misstag som denna har gjort i hopp om att vara smart och tro sig kunna lura polisen. Men eftersom det inte gick vägen så kommer pusslet falla på plats bara man får ihop dom avgörande bitarna. Då kommer det som en chock för närmaste anhöriga som inte kunde lämna några avvikande uppgifter i polisförhör. Men polisen visste redan vid förhören att man inte berätta hela sanningen utan att lämna ut några avgörande bevis utan det kommer användas när man plockar in gärningsmannen nästa gång och då blir det avgörande för tingsrätten.”
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

”SD är en oerhört manipulativ människa som får folk omkring sig att tro på det han säger och då är det väldigt svårt att urskilja vad som är sant eller lögn. Även för rutinerade poliser. Man faktakollar allt han sagt i förhören för att se vad som stämmer och vad man kan avfärda som lögner. Det är otroligt svårt att hantera sådana personer. Tro mig.”

Jag kan jämföra SD med Helge Fossmo eller för den delen Johanna i Arboga.”

”Man undviker att övertolka beteende hos misstänkta då människor reagerar olika i pressade situationer. Så även en helt oskyldig kan bete sig som en skyldig p,g,a nervositet och liknade. Men SD har en utmärkande stil i förhör så han kommer med all sannolikhet få göra en sinnesundertsökning ifall han kommer att åtalas.”

Det sista fetade är kanske inte längre så osannolikt...
Citera
2019-10-22, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
LW gav inte upp sitt yrke för SD, hon var sig själv hela tiden. Hon gjorde vad hon ville och lät ingen bestämma över sig.
Hon gav sig inte, och tyvärr innebar det att hon inte kunde släppa SD heller, trots allt ont han gjorde.

Jag har slutat med det för länge sedan.
Som du beskriver LW där låter som du beskriver en efterbliven. Hon offrade nog sitt yrke i detsamma som hon inledde förhållandet med SD (eftersom hon hade vigt honom med HD). Sedan kan hon förstås repeterat "freedom, freedom" in absurdum för att intala sig själv att det är hennes önskan men varje val vi gör får ju konsekvenser.

Eller också så ville hon ha ett mindre krävande arbete och SD bara var ett medel för att "straffa" ut sig från pastorsyrket men att hon inte förmådde avsluta relationen när syftet var uppfyllt.
Citera
2019-10-22, 22:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Om han slår, gå efter första slaget, han saknar en spärr och det kommer hända igen.

Det är lätt att vara efterklok, men LW sa faktiskt när hon överlämnade bevis på SDs hot och ofredande " ifall något skulle hända mig "
Såhär efteråt låter det ödesmättat.

När sa Lena detta? Var det ganska nära inpå mordet?
Citera
2019-10-22, 22:56
Medlem
Citat:

Inte bara det att hon inte passivt kunde "släppa", hon har viss del i att relationen var destruktiv.
De kanske behövde prata om något (bilincidenten) men spegelvänt är ju ingen tvungen att öppna sig för någon annan.
Hon kunde ha talat om att samtalet hon önskade var så väsentligt att hon inte önskar kontakt förrän de pratat, och sedan skulle hon klivit ur bilen utan mer tjafs. Och avvisa överslätande kontaktförsök därefter.
Citera
2019-10-22, 22:59
Medlem
Citat:

Såhär efteråt låter det ödesmättat
.

Varför anmälde hon inte hot till polisen om hon hade bevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in