2019-10-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men bara ett sätt att ha hög IQ.
Har hört att det faktiskt finns 7 olika sorters intelligens. Nu minns jag dem inte men det var väl typ musikalisk intelligens, logisk intelligens o.s.v.

Kan nog ligga nåt i det.
Citera
2019-10-22, 21:32
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Därför att vi har sett oerhört många exempel där det inte spelar någon roll överhuvudtaget?

Samtidigt har vi ju också oerhört många exempel på att betydligt fler män än kvinnor briljerar inom exempelvis matematik , fysik , datavetenskap och andra logikkrävande vetenskapsgrenar .

Detta TROTS att samhället sedan 70-talet aktivt uppmuntrat kvinnor att söka sig till dessa grenar och dessutom i många fall kvoterat in dem just för att minska den manliga dominansen.
Citera
2019-10-22, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det är ju inte högskoleprovet som avgör hur bra man är på medicin. Kvinnliga läkare är minst lika bra som manliga.

Knappast. Män är nämligen bättre än kvinnor på allting... varför skulle det inte gälla läkar
Citera
2019-10-22, 21:53
Medlem
Jag tycker att de missar en viktig fråga: Behövs fler kvinnor på universitetet?

Sist jag kollade hade vi 70% kvinnor på högskolor i genomsnitt. Det borde innebära att grundskolan är utformad till kvinnors fördel. Borde inte grundskolan göras om så män klarar den bättre, för att öka jämställdheten? Helt enligt samma logik som artikelns författare.

Jag kom in på min drömutbildning via högskoleprovet och klarade den utmärkt. Vi män behöver också vägar in.
Citera
2019-10-22, 21:55
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Knappast. Män är nämligen bättre än kvinnor på allting... varför skulle det inte gälla läkar

Källa på det? Du stavar då inte bättre än de flesta kvinnor.
Citera
2019-10-22, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Har hört att det faktiskt finns 7 olika sorters intelligens. Nu minns jag dem inte men det var väl typ musikalisk intelligens, logisk intelligens o.s.v.

Kan nog ligga nåt i det.

Flytande intelligens är förmågan att finna förnuft i förvirring och att lösa nya problem. Det är förmågan att dra slutsatser och förstå förhållanden mellan olika begrepp, oberoende av tillägnad kunskap.

Kristalliserad intelligens är förmågan att använda färdigheter, kunskap och erfarenheter för att lösa problem.

flytande producerar kristalliserad iq
ex på flytande iq-test är mensatestet
ex på kristalliserad är verbalt iq-test
Citera
2019-10-22, 21:57
Medlem
Citat:
Källa på det? Du stavar då inte bättre än de flesta kvinnor.

Vadå källa på det? Är inte det allmänt känt?
Citera
2019-10-22, 21:59
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Vadå källa på det? Är inte det allmänt känt?

Nej, det är det inte. Du behöver belägg för dina påståenden.
Citera
2019-10-22, 21:59
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Källa på motsatsen?
Nä men jag har heller inte påstått det. Tycker att det ligger på kobolds bord att backa upp sina påståenden. Har för mig att jag har läst att manliga läkare träffar fler patienter även om det i sig inte nödvändigtvis är bättre. Tvivlar rätt jävla megamycket på att kobold har någonting att backa upp sitt påstående med vilket gör det till en fittgissning.
Citera
2019-10-22, 22:00
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Du behöver belägg för dina.
Citera
2019-10-22, 22:02
Avslutad
Jag tycker att högskoleprovet ska finnas kvar för att även killar/män ska ha en ärlig chans att komma in på de högre utbildningarna. Annars kommer det att bli en ännu större obalans på lärosätena till tjejers/kvinnors fördel.

Det är bullshit att flickor/tjejer får högre betyg för att de fjäskar. De jobbar skiten av sig. Att vuxna män blir jävligt kränkta över flickors driv och ambition är bara patetiskt.

Därmed inte sagt att vi måste göra något åt pojkars betyg. Olika åtgärder verkar också vara på gång nu.

Var det två unga kvinnor som uttalade sig i artikeln? De verkar störa sig på att killar tar upp platser som de sedan inte lyckas fullfölja. Jag förstår dem, men som någon skrev här innan att universiteten räknar med ett visst svinn och då tas ju reserverna in. Reserverna får då hoppas på att de inte hamnat för långt efter, vilket de troligen har, eftersom tempot är högt på de flesta universitetsutbildningar.

Att sitta och skrika om att kvinnor är dumma spån och att "allt" måste sänkas till deras nivå är helt uppåt väggarna fel. Snarare är det så att kvinnor snart måste börja sänka sig till mäns nivå eftersom män börjar bli rejält akterseglade. Kanske är det så att (en del) män har underskattat kvinnor och nu börjar de vakna upp och känner sig jävligt arga och kränkta.

Jag menar är det inte någon kvinnas vikt männen här sitter och stör sig på och skvallrar om så är det att flickor är jävligt drivna i skolan som ska förminskas och snackas ner. Men visst har man ett skört och uppblåst ego så visst.
Citera
2019-10-22, 22:03
Medlem
Citat:

Kolla inom idrott/sport... kolla bland uppfinnare... kultur ... alltid män i topp, det ska jag inte behöva "källa" på...

Men visst, samma gäller för de allra flesta män... dvs oansett hur duktig du blir på nåt så finns det alltid en snubbe som slår dig... men kvinnor i topp? Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in