2019-10-22, 17:35
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Du har fel. Det har den i allra högsta grad. Att ställa korrekta diagnoser och att planera en adekvat behandling kräver logiskt förmåga, vilket högskoleprovet testar. Samma sak gäller när man bedriver medicinsk forskning. En stor del av att samhället börjar krackelera är kvinnornas intåg på högre poster. Det är en ren katastrof. Gäller även den medicinska vården.

Herregud, jag pratar om matematik nu. Givetvis förstår du inte skillnad på god logisk förmåga och att vara extremt duktig på matematik. Man kan alltså ha en mycket god abstrakt logisk förmåga men ändå inte vara extremt duktig på matematik.
Citera
2019-10-22, 17:36
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
1,8 med den läsförståelsen? Tvekmacka.
Skiter väl i din personliga åsikt om min sk. intelligens. Helt oväsentligt för tråden. Bråka med någon annan eller gör HP och minimera dina mindervärdeskomplex.
Citera
2019-10-22, 17:37
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Med andra ord så kan vi anta de som presterat sämst på högskoleprovet till läkare?

Varför skulle vi anta det?
Jag skrev enbart att högskoleprovets innehåll inte har särskilt mycket med läkarutbildningen att göra. Den handlar till stor del om utantillinlärning, att man har disciplin och är intresserad av ämnet. Den har inte direkt att göra med de matematiska uppgifter som högskoleprovet innehåller. Möjligen behandlas samma typ av uppgifter under utbildningen, men de matematiska beräkningar som görs inom ramarna för läkaryrket kräver inte extremt god matematisk förmåga.
Citera
2019-10-22, 17:39
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Är flickors höga betyg ett ordningsbetyg?

Eller har man anpassat betygskraven till flickors bättre grenar?

Anledningen till denna undran är min 13-årige sons prov där man krävs kunna resonera och problematisera. Gör du inte det får du inte högsta betyg. Punkt. Mycket snack och lite verkstad (kunskap) alltså.

När jag gick i grundskola och gymnasium var det kunskap och fakta. På universitetet behövde man resonera utifrån de teorier man hänvisade till och de hypoteser man utgick ifrån.

Man behöver använda sig av faktakunskaper för att föra kvalitativa resonemang även i grundskolan. Det är inte precis som att man kan resonera om lite vad som helst.
Citera
2019-10-22, 17:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Att det finns skillnader i mäns och kvinnors hjärnor är välbelagt och ingenting som överhuvudtaget bör diskuteras. Däremot är det väl så att man är lite osäker på hur dessa skillnader ger utslag gällande olika förmågor.
Min uppfattning är att pojkar har en något tydligare fallenhet för matematik än flickor. Nu är jag förvisso bara lärare upp till årskurs 6, men jag tycker att man redan på mellanstadiet kan se dessa tendenser. Dock är skillnaden liten, men jag tror att den också spelar roll för hur intresset för matte utvecklas.
Att pojkar rent generellt skulle vara "smartare" är enligt mig däremot rent skitprat, vi talar om en avgränsad förmåga. Flickorna i sin tur verkar ha lättare för språk, större intresse för läsning och är mer välartade på många sätt som lämpar sig väl i dagens samhälle.

Jag föraktar er feminister. Ni flyttar målstolparna helt godtyckligt.

Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Är flickors höga betyg ett ordningsbetyg?

Eller har man anpassat betygskraven till flickors bättre grenar?

Anledningen till denna undran är min 13-årige sons prov där man krävs kunna resonera och problematisera. Gör du inte det får du inte högsta betyg. Punkt. Mycket snack och lite verkstad (kunskap) alltså.

När jag gick i grundskola och gymnasium var det kunskap och fakta. På universitetet behövde man resonera utifrån de teorier man hänvisade till och de hypoteser man utgick ifrån.

Instämmer. Matematik, fysik, kemi är hårda ämnen som är fakta. Det är en sak att kunna resonera kring olika fenomen och hur man kom fram till ett korrekt svar och även här är pojkar bättre än flickor. Nu talar man om att man ska bland in känslor i svaren.
Tanja Bergkvist har skrivit en del om genusvansinnet. Jag hade tyvärr inte tid att kolla om detta var rätt länk.
https://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/11/genusvaldet-intar-sodertorns-hogskola/
Citera
2019-10-22, 17:44
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ok. Men jag hade 1.8 på HP och hade jävulskt svårt med det matematiska på Universitetet (psykologi). HP-matten var hyfsat lätt.

Lika lätt som alla andra sk. Kvinnligare delar. HP är basicnivå. Orddelen, mattedelen etc. Sen att det är ett uselt kvoteringsverktyg i sin helhet är väl en annan fråga.

De skiljer ju bara några agnar från vetet.

Framförallt tänker jag att mattedelen på högskoleprovet handlar mycket om repetition. Varför man sätter sig och skriver provet utan att ha repeterat basics är en gåta.
Dock vill jag påstå att matten på högskoleprovet fodrar att man genomgått relativt många kurser matte på gymnasiet, annars har man inte gått genom allting som högskoleprovet behandlar. Jag fick den uppfattningen när jag tittade igenom provet som hastigast, har själv inte skrivit provet.
Citera
2019-10-22, 17:46
Medlem
Citat:
Du får nog nyansera dig lite. Män har en tydligare fallenhet för matematik än kvinnor har, vad det verkar som. 50% av provet utgörs väl av matematiska delar?
Så det är inte så konstigt att det blir att män får högre poäng.
Det har dock med den "matematiska intelligensnivån" att göra, och inte med smarthet rent allmänt. Finns många sätt man kan vara smart på.

Om man ska in på vissa yrken som kräver god matematisk förmåga så är det ju viktigt att matten på hög nivå sitter. Men, ska man in på vissa linjer, typ läkare eller juridik så är egentligen inte extremt goda kunskaper i matematik det viktigaste. Provets relevans hänger väl mest ihop med om man sökt en viss typ av linje, kan jag tycka.
Det är väl därför det ofta sker feluträkning av medicin och då inte minst var kommatecken ska stå. På dagis kan man inte räkna barnen och glömmer ofta ett barn i skogen eller liknande. Nog är matematiken viktig alltid, även i yrke där den inte är speciellt avancerad!
Citera
2019-10-22, 17:48
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag har inte läst hur de resonerar, men det finns goda argument för att värdera högskoleprovet lägre.

Högskoleprov är inte bra på att avgöra hur bra student någon är, undersökningar visar konsekvent att studenter som har höga betyg men dåligt högskoleprov klarar högskolestudier bättre än studenter som har bra högskoleprov och dåliga betyg.

I grundskolan lär man sig att studera, det är det man behöver för att kunna klara mer studier, det är viktigare än intelligens eller vad man nu skulle kunna mena att högskoleprovet visar på.

Och jag baserar det här delvis på egna erfarenheter, jag var tvungen att läsa upp mina betyg för att få godkänt i tillräckligt många kurser för att få slutbetyg, jag fick ett snitt på 'G'. Högskoleprovet har jag skrivit tre gånger, 1.7, 1.9 och 1.9, jag var inte en särskilt bra student.
Citera
2019-10-22, 18:10
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag föraktar er feminister. Ni flyttar målstolparna helt godtyckligt.

Instämmer. Matematik, fysik, kemi är hårda ämnen som är fakta. Det är en sak att kunna resonera kring olika fenomen och hur man kom fram till ett korrekt svar och även här är pojkar bättre än flickor. Nu talar man om att man ska bland in känslor i svaren.
Tanja Bergkvist har skrivit en del om genusvansinnet. Jag hade tyvärr inte tid att kolla om detta var rätt länk.
https://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/11/genusvaldet-intar-sodertorns-hogskola/

Vad i helvete pratar du om snurriga människa?
Vad i mitt inlägg indikerade någonting av feminism och att flytta målstolparna?
Citera
2019-10-22, 18:11
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är väl därför det ofta sker feluträkning av medicin och då inte minst var kommatecken ska stå. På dagis kan man inte räkna barnen och glömmer ofta ett barn i skogen eller liknande. Nog är matematiken viktig alltid, även i yrke där den inte är speciellt avancerad!

Vilket oerhört tramsigt inlägg. Kan du inte bättre? Tönt.
Citera
2019-10-22, 18:16
Medlem
Citat:
Vilket oerhört tramsigt inlägg. Kan du inte bättre? Tönt.
Tönt kan du vara själv. Att kunna räkna är livsavgörande i många yrken, även där man inte tänker att det behövs!
Citera
2019-10-22, 18:21
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Man behöver använda sig av faktakunskaper för att föra kvalitativa resonemang även i grundskolan. Det är inte precis som att man kan resonera om lite vad som helst.
Nja, resonemangsförmågan är väldligt tydlig. Även om du kan ämnet så måste man kunna problematisera kring A-frågor på provet.

Jag menar att detta kommer in alldeles för tidigt. Detta är 7:an vi pratar om.

Flickor har är bättre på språket och utvecklas tidigare, så detta är en klar nackdel för pojkarna som kan faktan men men failar på diskussionerna.

Dessa krav borde naturligtvis tas bort eftersom de ligger 2 år efter i den fysiska utvecklingen och har svårare med språk.

Det är ren diskriminering att ha det så här. Det är bara ett sätt att ge flickor högre betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in