2019-10-22, 13:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag är inte anhängare av någon en karta. Du säger att globkartan är korrekt, jag säger att jag inte vet vilken som är korrekt.

Jag anser att det faktum att avstånden stämmer på jordgloben visar att den är en korrekt avbild av jorden. Finns ingen platt karta där alla avstånd, vinklar osv. stämmer. Alla som seglar eller flyger skulle märka ganska snabbt om avstånden på jordgloben inte stämde. Är helt omöjligt att alla avstånd på jordgloben skulle stämma om den hade varit en projektion av en platt värld.
Citera
2019-10-22, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och du har inte vidare funderat på vilken effekt din projektion måste ha för att kunna ge mer elektricitet än vad vi behöver på jorden?
Jag förstår inte frågan.
Citera
2019-10-22, 13:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Förstår inte frågan.
Hur är uppåt/nedåt åt olika håll för olika personer på den platta jorden?
På den sfäriska jorden så har två personer på norra/respektive södra halvklotet fötterna mot varandra.
Nedåt är alltså åt olika håll för olika personer beroende på var man är.
Annars förklarar det inte det vi ser på himlen.
Månen ser ut att vara uppochned från sedd från norra respektive södra halvklotet, stjärnhimlens skenbara rotation är åt motsatt håll. Ingen av det förklaras av att "vända sig om" på en platt jord, där nedåt är åt samma håll oavsett var man befinner sig.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Du undviker frågan. Vilken triangel använde du för att triangulera solen och månen?
Tycker du beter dig jättekonstigt.

Du försöker övertyga oss om att jorden är platt, trots att ett otroligt konsensus menar att jorden är en sfär, och presenterar det med mängder av evidens.

Men när du menar att du falsifierat det hela, så vet du inte ens hur man triangulerar eller mäter vinklar.

Förstår du verkligen inte att du måste komma med falsifieringar och evidens för din platta jord?

Det hela är verkligen sorgligt.
Citera
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, fungerar på platt jord också. Bevisar varken platt eller sfärisk jord.
Har inte alla på en platt jord samma nedåt?
Citera
2019-10-22, 13:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag förstår inte frågan.
Òm en konstgjord sol på jorden kan producera all energi vi i dag behöver (solceller), så måste solen kräva mer energi än så.

Alltså måste en projekterad som kräva enorma mängder av energi. Varifrån kommer den?
Citera
2019-10-22, 13:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Jo, det gör du. Troligtvis inser du att du hade fel och din triangulering bevisade varken platt eller sfärisk jord. Du försöker bara rädda ansikte.
Jag har sagt att triangulering visar på avståndet till solen. Det i sin tur ger evidens för en sfärisk jord, tillsammans med allt annat som stämmer, till skillnad från icke-evidens för en platt jord.

Kan du säga vad jag har sagt som är fel i den här tråden, tack.
Citera
2019-10-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Hur är uppåt/nedåt åt olika håll för olika personer på den platta jorden?
De är vända åt olika håll. Samma effekt.

Citat:
På den sfäriska jorden så har två personer på norra/respektive södra halvklotet fötterna mot varandra.
Nedåt är alltså åt olika håll för olika personer beroende på var man är.
Annars förklarar det inte det vi ser på himlen.
Som ovan.

Citat:
Månen ser ut att vara uppochned från sedd från norra respektive södra halvklotet, stjärnhimlens skenbara rotation är åt motsatt håll. Ingen av det förklaras av att "vända sig om" på en platt jord, där nedåt är åt samma håll oavsett var man befinner sig.
Man vänder sig, vilket man också gör på globjorden.
Citera
2019-10-22, 14:05
Medlem
constants avatar
Citat:
Man vänder sig, vilket man också gör på globjorden.
Så beroende på hur du vänder sig visar sig månen från olika håll?

Så när du vänder dig är horisonten på ovansidan, och det är din förklaring till varför månen syns olika på jorden?
Citera
2019-10-22, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tycker du beter dig jättekonstigt.

Du försöker övertyga oss om att jorden är platt, trots att ett otroligt konsensus menar att jorden är en sfär, och presenterar det med mängder av evidens.

Men när du menar att du falsifierat det hela, så vet du inte ens hur man triangulerar eller mäter vinklar.

Förstår du verkligen inte att du måste komma med falsifieringar och evidens för din platta jord?

Det hela är verkligen sorgligt.
Du påstår att du bevis/evidens för att jorden är en sfär med hjälp triangulering. När jag ber dig precisera hur denna triangulering utförts så kan du inte. Du måste nämligen i ditt exempel anta att jorden är sfär, inget i ditt exempel ger indikation på att jorden är sfär.

Jag har falsifierat ditt påstående. Du försöker att rädda ansikte genom att anta offerroll.
Citera
2019-10-22, 14:08
Medlem
Citat:
Har inte alla på en platt jord samma nedåt?
Upp och ned på rund jord = olika håll på platt jord.
Citera
2019-10-22, 14:09
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag anser att det faktum att avstånden stämmer på jordgloben visar att den är en korrekt avbild av jorden. Finns ingen platt karta där alla avstånd, vinklar osv. stämmer. Alla som seglar eller flyger skulle märka ganska snabbt om avstånden på jordgloben inte stämde. Är helt omöjligt att alla avstånd på jordgloben skulle stämma om den hade varit en projektion av en platt värld.
Och då måste jag säga emot dig. Om alla avstånden stämmer med en globjord så BEVISAR det att jorden är en glob. Matematiskt är det just avstånden mellan punkterna i ett rum, av godtycklig dimension, som bestämmer just viken geometri den har. Detta är vad differentialgeometri handlar om, lokalt, och topologi handlar om, globalt. (I detta sammanhang betyder "globalt" samma som överallt i rummet, vare sig detta är t ex en sfär eller ett plan.)

Dvs det är inte alls bara något som du "anser"

Nu tror jag iofs att våra plattjordsvänner, som ständigt efterfrågar bevis, har ännu svårare att känna igen ett bevis även när det är rakt framför näsan. I synnerhet matematiska bevis när t o m definitionen och användningen av π är en sån där sak som nog bara ingår i den kabbalistiska konspirationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in