Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Jag anser att det faktum att avstånden stämmer på jordgloben visar att den är en korrekt avbild av jorden. Finns ingen platt karta där alla avstånd, vinklar osv. stämmer. Alla som seglar eller flyger skulle märka ganska snabbt om avstånden på jordgloben inte stämde. Är helt omöjligt att alla avstånd på jordgloben skulle stämma om den hade varit en projektion av en platt värld.
Och då måste jag säga emot dig. Om alla avstånden stämmer med en globjord så BEVISAR det att jorden är en glob. Matematiskt är det just avstånden mellan punkterna i ett rum, av godtycklig dimension, som bestämmer just viken geometri den har. Detta är vad
differentialgeometri handlar om, lokalt, och
topologi handlar om, globalt. (I detta sammanhang betyder "globalt" samma som överallt i rummet, vare sig detta är t ex en sfär eller ett plan.)
Dvs det är inte alls bara något som du "anser"
Nu tror jag iofs att våra plattjordsvänner, som ständigt efterfrågar bevis, har ännu svårare att känna igen ett bevis även när det är rakt framför näsan. I synnerhet matematiska bevis när t o m definitionen och användningen av π är en sån där sak som nog bara ingår i den kabbalistiska konspirationen.