2019-10-22, 12:41
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så du som inte kände L*ena ska berätta för @Blessedfruit hur det ligger till?
Jag förmodar att du då också har haft samtal med L*ena om detta?

@Blessedfruit har tidigare skrivit att h*n behövde en sekund på vad som kunde ha hänt L*ena. Den sekunden ledde till SD. Detta för att att Blessedfruit visste saker som du inte vet. Långt innan du kände till att L*ena ens existerade.

Fast du påstår ju att du vet.

Det verkar som att du inte bara satt i bilen vid misshandeln, utan du har bott hemma hos L*ena.

Javisst är det skrattretande uppenbart att det mest troligen finns en koppling!
I min bok häckar man inte i 1 st. tråd och skriver inte tusentals inlägg- i bara 1 enda tråd på fb om det inte finns ett speciellt intresse.

Dessa postare har troligen känt Lena (nej jag gör ingen koppling mellan nån person och nåt konto) upplevt sig svikna av henne. Upprördheten känns oproportionerligt stor.

Jag upplever det som att dessa påhopp och smutskastning mest troligen handlar om vrede och hämnd (nej det är 0.09 eller 1.08 då så jag inte påstår att så är fallet utan att jag misstänker/tror)
Citera
2019-10-22, 12:41
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Det framträder väldigt tydligt att kontinuerliga försök görs att flytta fokus från Stefans skuld till Lenas (o)moral i religiös mening.

Det är min uppfattning att dessa postare som så starkt förnekar att de kände Lena eller har koppling till fallet just är personer som är troende och kyrkligt eller frikyrkligt aktiva. Det framträder trots försök att gömma sig bakom allmän upprördhet över otrohet och ”kränkande av äktenskapet muntliga avtal” eller juridiska ”wall of texts”.

Vad säger då Bibeln om förlåtelse? (det kan väl ändå inte vara OT då Lena trots alt varit pastor.)

Lukasevangeliet 6:37
”Döm inte, och ni skall inte bli dömda. Fördöm inte, och ni skall inte bli fördömda. Förlåt, och ni skall bli förlåtna.”

Matteusevangeliet 18:21-22
“Då kom Petrus fram och frågade Jesus: “Herre, hur många gånger ska min broder kunna synda mot mig och få min förlåtelse? Upp till sju gånger?” Jesus sade till honom: “Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju.”

Matteusevangeliet 6: 14-15
“För om ni förlåter människorna deras överträdelser, ska er himmelske Far också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, ska inte heller er Far förlåta era överträdelser.”

De lever inte som de lär.
Jesus förlät andras synder, till skillnad från vissa moral/religionspoliser och stenhjärtan i tråden.

Jag har inget att förlåta LW för. Hon har
inte gjort mig personligen något ont.

Jag försöker bara förstå hur hon tänkte.

Och jag vill visa att livet inte är en lek.
Våra val får konsekvenser för oss själva
och för andra.
Citera
2019-10-22, 12:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ja, det är underligt.

Det är nämligen Frivården som förslår paragraf 7- utredningen:

"Den 45-årige mannen har sedan tidigare genomgått en personutredning. Frivården föreslår i sitt yttrande att domstolen hämtar in en pargraf sju-undersökning, för att den sedan ska få vara vägledande i påföljdsfrågan."

"Det är tingsrätten som har beslutat att den 45-årige mannen ska genomgå en paragraf sju-undersökning, som även kallas för en liten psykiatrisk utredning. Det är en läkarundersökning som sker för att se om den misstänkte är i behov av en större rättspsykiatrisk utredning."

https://www.na.se/artikel/misstankte-hjarstamordaren-ska-genomga-liten-sinnesundersokning-jag-kan-inte-svara-pa-varfor

Ja hur stor är sannolikheten att tex en narcissist eller psykopat skulle vare sig inse eller erkänna sin sin egen personlighetsstörning?

Jag tror inte att Stefan har någon större insikt i sitt eget psyke eller hur hans gränslösa beteende uppfattas av andra. Det är bara att se på de makabra loggarna om musen och inte minst djurkraniet och hans förhoppning om att det tilhört en mugglare (2 månader efter det brutala mordet) för att inse att han uppvisar tecken på hybris.

Jag tror att hans hysteriskt skojfriska /manipulativa sidor även gett sig till känna i denna intervju (samt i polisförhör) och föranlett misstankar om att allt inte står rätt till med honom.
Citera
2019-10-22, 12:54
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag märkte att Blessed mådde dåligt i
natt. Därför avstod jag att svara.

Jag uposkattar att hon delar med sig i
tråden men eftersom hon inte träffat LW
på 20 år så tänker jag att hon bara vet om
det LW valt att berätta. Och bara vet om
den version LW valt att berätta för henne.
LW verkar ha förändrats väldigt mycket
under dessa 20 år. Speciellt efter
skilsmässan från UW. Därför är jag osäker
på hur väl Blessed kände henne.
Du har påstått att du inte känner henne.
Hur vet du om hon har förändrats efter skilsmässan från UW.
Antingen ljuger du om att du inte känner henne eller också så är det rätt uppenbart att Blessed känner henne mycket bättre än vad du gör.
Citera
2019-10-22, 13:07
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du har påstått att du inte känner henne.
Hur vet du om hon har förändrats efter skilsmässan från UW.
Antingen ljuger du om att du inte känner henne eller också så är det rätt uppenbart att Blessed känner henne mycket bättre än vad du gör.

Jag utgår från det hon själv har skrivit
på nätet.

Nej, man kan inte känna någon som
man bara läst om på nätet men man
får en tydlig bild av vad hon själv ville
förmedla och visa upp för omvärlden.

Handlingar talar högre än ord. Hennes
handlingar som hon själv berättar om
och visar upp väger tyngre för mig än
vad hon valt att berätta för Blessedfruit.
Citera
2019-10-22, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst. Många menar att relationen mellan SD och LW (även om ingen riktigt verkar veta hur den såg ut) är central för förståelsen av vad som hände under mordkvällen, men där slutar ju tydligen samstämmigheten. De sex-åtta möjliga motivbilder som har föreslagits skiljer sig kraftigt åt, och är i flera fall direkt motstridiga. Inte heller pekar de på något logiskt eller konsekvent sätt mot just SD som gärningsman.

Men framför allt: Ingen av relationsexperterna här (inte ens 'notknapparen') har väl någonsin gjort anspråk på att ha förstått hur det av åklagaren antydda motivet ser ut, eller hur?

Det fetade, kan du utveckla och redogöra för dessa motivbilder?
Vad sägs om att svara för en gångs skull utan motfrågor.
Citera
2019-10-22, 13:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Du får tro vad du vill. Det är så det
fungerar IRL. De flesta frikyrkor drivs
som ideella föreningar och en
pastorstjänst är aldrig någon trygg
anställning. Det är helt upp till
medlemmarna i församlingen om de
vill ha kvar sin pastor eller inte.
En pastor som är singelkvinna ses
som ett hot mot andra kvinnor i
församlingen.
Om hon dessutom har intima förhållanden
utan att vara gift så ses hon som ett
dåligt föredöme för församlingens
ungdomar. LW skulle aldrig kunnat leva
som hon gjorde om hon fortfarande
varit församlingspastor.
Varför kan du inte ge exempel på någon frikyrka som har dessa fördömande värderingar?
Är det bara du som i din fantasi tycker att de borde vara straffande istället för förlåtande?
Ingen annan verkar ha hört talas om sådana församlingar idag.
Citera
2019-10-22, 13:39
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför kan du inte ge exempel på någon frikyrka som har dessa fördömande värderingar?
Är det bara du som i din fantasi tycker att de borde vara straffande istället för förlåtande?
Ingen annan verkar ha hört talas om sådana församlingar idag.

Jag tycker inte att de ska vara straffande
istället för förlåtande. Var har du fått det
ifrån?

Jag skulle kunna ge exempel men då
skulle jag outa mig och det tänker jag
inte göra.

Det fetade: Ingen annan som skriver här
menar du? De kristna och frireligiösa tycks
inte skriva här. Man kan ju undra varför?
Citera
2019-10-22, 13:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja hur stor är sannolikheten att tex en narcissist eller psykopat skulle vare sig inse eller erkänna sin sin egen personlighetsstörning?

Jag tror inte att Stefan har någon större insikt i sitt eget psyke eller hur hans gränslösa beteende uppfattas av andra. Det är bara att se på de makabra loggarna om musen och inte minst djurkraniet och hans förhoppning om att det tilhört en mugglare (2 månader efter det brutala mordet) för att inse att han uppvisar tecken på hybris.

Jag tror att hans hysteriskt skojfriska /manipulativa sidor även gett sig till känna i denna intervju (samt i polisförhör) och föranlett misstankar om att allt inte står rätt till med honom.

Jag tror inte heller att han begriper mycket av hur hans uppförande och loggar/bilder kan uppfattas av andra. Inte heller tror jag att han har en djupare insikt i sitt eget psyke som du säger.

Visa bilder på sina ben med blodig skråmor strax efter mordet, och skriva ungefär "hoppas ingen tror något annat" är ett annat skrämmande exempel på distanslöshet.

Jag misstänker att han åtminstone tidigare tydligt visat att han inte har förstått allvaret i att vara misstänkt för något så allvarligt som mordet på LW.
Han visar inte heller tecken på någon djupare sorg (på sociala medier eller på geoacachingloggarna) över L*enas död, trots att han känt och geocachat med henne i måna år. Tvärtom är loggarna fyllda med skojfriska meningar och kommentarer om gofika, bullar och varma kramar sticker säkert i ögonen på många då det kan uppfattas som att fokus läggs på honom själv i första hand, att det honom det är synd om.

Ja, visar det sig att han är oskyldig, då kommer allt i en annan dager.
Men jag tvivlar på att han är oskyldig.

Och även i ett sådant ljus, tyder många av hans inlägg om hans göranden på att han inte fattar hur människor uppfattar honom.

Hur kan han beskriva hur han lagar sonens cach på hans födelsedag, på årsdagen av mordet då sonen förlorade sin mor?
Hur kan han antyda i en logg att han besöker (förmodligen) mordplatsen ("en viktigare plats")?
Hur kan han led när han sitter i rättssalen misstänkt för mord?

Minns tydligt att MV gjorde en liknelse med Johanna Möller och Knutbypastorn.
Det är inget man säger om man "tycker sig ana", misstänker eller kanske tror...
Citera
2019-10-22, 13:52
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att de ska vara straffande
istället för förlåtande. Var har du fått det
ifrån?

Jag skulle kunna ge exempel men då
skulle jag outa mig och det tänker jag
inte göra.

Det fetade: Ingen annan som skriver här
menar du? De kristna och frireligiösa tycks
inte skriva här. Man kan ju undra varför?

1. Det finns inte så många?
2. De är inte bättre själva?
3. De frireligösas stormöten är egentligen stora gruppsex möten?
Citera
2019-10-22, 13:56
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag tror inte heller att han begriper mycket av hur hans uppförande och loggar/bilder kan uppfattas av andra. Inte heller tror jag att han har en djupare insikt i sitt eget psyke som du säger.

Visa bilder på sina ben med blodig skråmor strax efter mordet, och skriva ungefär "hoppas ingen tror något annat" är ett annat skrämmande exempel på distanslöshet.

Jag misstänker att han åtminstone tidigare tydligt visat att han inte har förstått allvaret i att vara misstänkt för något så allvarligt som mordet på LW.
Han visar inte heller tecken på någon djupare sorg (på sociala medier eller på geoacachingloggarna) över L*enas död, trots att han känt och geocachat med henne i måna år. Tvärtom är loggarna fyllda med skojfriska meningar och kommentarer om gofika, bullar och varma kramar sticker säkert i ögonen på många då det kan uppfattas som att fokus läggs på honom själv i första hand, att det honom det är synd om.

Ja, visar det sig att han är oskyldig, då kommer allt i en annan dager.
Men jag tvivlar på att han är oskyldig.

Och även i ett sådant ljus, tyder många av hans inlägg om hans göranden på att han inte fattar hur människor uppfattar honom.

Hur kan han beskriva hur han lagar sonens cach på hans födelsedag, på årsdagen av mordet då sonen förlorade sin mor?
Hur kan han antyda i en logg att han besöker (förmodligen) mordplatsen ("en viktigare plats")?
Hur kan han led när han sitter i rättssalen misstänkt för mord?

Minns tydligt att MV gjorde en liknelse med Johanna Möller och Knutbypastorn.
Det är inget man säger om man "tycker sig ana", misstänker eller kanske tror...

En del saker gjorde och skrev han för att visa omvärlden att han inte kan vara skyldig till morde, tror jag. Skråmorna på benen t.ex. visades upp för att förklaras med geocaching. Polisen såg kanske dylika skador på honom vid kroppsundersökningen när han anhölls första gången?
Citera
2019-10-22, 13:57
Medlem
LW är mördad. Det finns en misstänkt häktad och en till som lyckligen springer fritt bland trädstammarna i skogarna. Bara hon får behålla sin statistik är hon glad och nöjd. Att f d mannen sitter häktad bekymrar henne inte ett dugg. Han får skylla sig själv att han var så trög och tog henne på orden när hon högt önskade att den som orsakade skilsmässan skulle få plikta med sitt liv?
Hon skrattar inombords åt att SD inte fattade att hon spelade ut honom ur sitt liv. Det finns inga anstiftanbevis, så nu är hon fri från båda och kan ägna all tid till statistikjakten? Ungarna får leka med sina kaniner, rida hästar och växa upp hos mormor och morfar?
Isdrottningen vann?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in