Citat:
Ursprungligen postat av
Monsen
Altså en opplysning som noe politiet bare har plantet? For å se hva MGM gjør med sin bil?
Nja, som pekdon och för kontrasteffekten (för att provocera och hjälpa vittnens minne) för att accentuera att polisen vill ha in alla typer av vittnesuppgifter angående rörelser (med en bil, som snarare ser ut si eller så..) på den platsen, kring huset, vid och
före den aktuella tidpunkten. Även husägarens. Vilket man inte vill säga rent ut. Uppenbarligen har man få eller inga vittnesmål om främmande fordon, så fantombilen fungerar också för att temporärt stilla somligas oro över att ingen bil siktats vid tidpunkten på dagen då kidnappningen ska ha skett. Så att man kan arbeta vidare ifred.
Man kan givetvis invända att polisen kanske inte vill styra vittnens uppgifter genom att beskriva ett fordon så som ngn annan beskrivit detta, men jag tror det är sekundärt i det här fallet. Det skulle vara om detta riskerade identifiera en känd bil och bilägare. Men jag tror inte bilen funnits alls, alltså det kommer visa sig att personen mindes fel dag.
Man kan f.ö. göra iakttagelsen att kidnappare rimligen gärna skulle tagit genvägen ifråga, medan herrn i huset borde ha dragit sig för att göra detsamma, just för den uppmärksamhet det väcker hos grannar. En person från området som ville hålla låg profil skulle alltså försöka köra ”kosher” för att inte göra avtryck i folks minne.
Polisen är ute efter det som man kan minnas. Det som man inte minns antyder att ingen främmande varit där. På dagen.
På natten innan minns man väl bättre. Det vill ju polisen också veta. Och vid den tidpunkten kan ju även herrn i huset ha övervägt genvägen för att inte visa sig på fel ställe i onödan och för att spara tid. Kanske finns det en vägkamera ngnstans också...
Men den bil vittnet beskriver den dagen finns nog inte nej. Är mitt tips...