2019-10-21, 20:42
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad är det som säger att LW lämnade kristendomen? Tror jag inte alls att hon gjorde, men hon slutade som pastor eftersom hon troligen kände skuld, så i mina ögon var det bara bra gjort. Att hon insåg att hon borde göra det. Däremot inte att involvera sig med en gift man!

Men:

"Den som är fri från skuld, kasta första stenen", står det i Bibeln när en kvinna var på väg att bli stenad av en gapande folkhop, så vi ska inte döma Lena, anser jag...

Kärleken kan vara totalt blind - och den tar sig ofta psykosliknande uttryck.

Har du någon källa på antagandet att L*na slutade som pastor på grund av skuld? Det tror jag att jag hade känt till, om det var så. Att hon slutade som pastor har inte med mordet att göra, inte med hennes relation till SD heller.
Citera
2019-10-21, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Har du någon källa på antagandet att L*na slutade som pastor på grund av skuld? Det tror jag att jag hade känt till, om det var så. Att hon slutade som pastor har inte med mordet att göra, inte med hennes relation till SD heller.

Nej, det är mitt antagande. Därför skriver jag också att jag "tror". Men om du vet mer om varför LW slutade som pastor så kanske du kan berätta det för oss övriga här i tråden? Så vi alla kanske förstår detta lite bättre?

Så alltså:

Varför slutade Lena som pastor?
Citera
2019-10-21, 22:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Nej, det är mitt antagande. Därför skriver jag också att jag "tror". Men om du vet mer om varför LW slutade som pastor så kanske du kan berätta det för oss övriga här i tråden? Så vi alla kanske förstår detta lite bättre?

Så alltså:

Vad tror du om att LW var rädd att bli avslöjad i församlingen där hon fått sin utbildning till vigselförrättare?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-21 kl. 22:14.
Citera
2019-10-21, 22:14
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:

Så alltså:

Jag har skrivit lite om det förut, minns inte vad nu. Jag tycker faktiskt att det är off topic. Har svårt att minnas årtal och orkar inte leta i alla konversationer. Bara tro mig. Det har inte med mordet att göra. Hon hade det slitigt i sin tjänst. Tröttnade typ och upptäckte jobbet med ungdomar. Hon gillade att jobba med unga. Hon gillade det helt enkelt mer än att jobba som pastor. Lite slarvigt uttryckt, men typ så.
Citera
2019-10-21, 22:16
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Jag har skrivit lite om det förut, minns inte vad nu. Jag tycker faktiskt att det är off topic. Har svårt att minnas årtal och orkar inte leta i alla konversationer. Bara tro mig. Det har inte med mordet att göra. Hon hade det slitigt i sin tjänst. Tröttnade typ och upptäckte jobbet med ungdomar. Hon gillade att jobba med unga. Hon gillade det helt enkelt mer än att jobba som pastor. Lite slarvigt uttryckt, men typ så.

Det går att förstå då hon inte hade vidare framgång som pastor eller?
Citera
2019-10-21, 22:16
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Vad är det som säger att LW lämnade kristendomen? Tror jag inte alls att hon gjorde, men hon slutade som pastor eftersom hon troligen kände skuld, så i mina ögon var det bara bra gjort. Att hon insåg att hon borde göra det. Däremot inte att involvera sig med en gift man!

Men:

"Den som är fri från skuld, kasta första stenen", står det i Bibeln när en kvinna var på väg att bli stenad av en gapande folkhop, så vi ska inte döma Lena, anser jag...

Kärleken kan vara totalt blind - och den tar sig ofta psykosliknande uttryck.

Vad menar du att hon kände skuld för
när hon slutade som pastor?
Citera
2019-10-21, 22:18
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vad tror du om att LW var rädd att bli avslöjad i församlingen där hon fått sin utbildning till vigselförrättare?

Vad tror du om att du har hakat upp dig? Du kanske borde starta en tråd som handlar om din bedömning av lenas liv och leverne? Jag känner på mig att du skulle kunna värva en och annan postare här i tråden. Det kunde ju bli rena nirvana för er. Vad säger du?
Citera
2019-10-21, 22:20
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det går att förstå då hon inte hade vidare framgång som pastor eller?

Och hennes ”framgång” som pastor hänger ihop hur med mordet tänkte du?
Citera
2019-10-21, 22:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Framhärdar du i att Er*k Fr*dh*lm ändå skulle vara grannen som sade sig ha sett LW gå ut på kvällen den 14/5? Du kan ju enkelt se på Eniro att den här killen bor på ett helt annat ställe i Örebro.

Sade vittnet att hen sett LW jogga eller att LW gått ut? Hen behöver inte bo i närheten för att se LW jogga. Fast om hon nyligt börjat testa att springa med sitt dåliga knä kanske hon inte gjorde långa rundor? (Fast Er*k själv kanske sprang hyfsat lång runda?).
Citera
2019-10-21, 22:37
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

”Slitigt i sin tjänst” kan ju betyda
väldigt mycket.
Var det bara en slump att hon slutade
arbeta som pastor i samband med
skilsmässan från UW?
Tröttnade hon på att folk i kyrkan ev. hade
synpunkter och la sig i hur hon levde sitt
liv?
Citera
2019-10-21, 22:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Eller också är det så hon framställer det om hon blivit ombedd att säga upp sig. Gilla läget med det du ej kan påverka.

Att LW slutade som pastor har knappast med mordet direkt att göra, fast sannolikt ligger en destruktiv relation ganska tungt i sammanhanget. Det ses knappast som ädelt i någon församling öht att pastorn inleder ett förhållande med någon som denne vigt (de enda jag föreställer mig skulle kunna se det som "rent" är typ Roman Polanski eller Lars von Trier). Denna destruktiva relation har antagligt spelat in att LW slutat som pastor. Möjligt är att LW varit ledsen/förbannad etc om hon tycker sig fått offra mer för en relation som inte utvecklades mer än till ett vänsterprassel och därmed en större besvikelse som skruvar till relationen att bli än mer destruktiv.
Citera
2019-10-21, 22:46
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
”Slitigt i sin tjänst” kan ju betyda
väldigt mycket.
Var det bara en slump att hon slutade
arbeta som pastor i samband med
skilsmässan från UW?
Tröttnade hon på att folk i kyrkan ev. hade
synpunkter och la sig i hur hon levde sitt
liv?

Alltså, jag upprepar att jag inte förstår hur det har med mordet att göra. Det är ämne för en annan tråd. Det hör inte hemma här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in