2019-10-21, 19:19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Måste ha missat kursen "en geocentrisk sol och dess egenskaper".
Kanske finns någon sådan kurs om Aristoteles världsbild, i Filosofi eller i Historia?

Men vill du veta mer om vad vetenskapen har kommit fram till om solen och jorden under de senaste tvåtusen åren, eller iaf sedan Upplysningen, och om HUR man har kommit fram till det, måste du förstås läsa Fysik och Astronomi. Lyckliga du som nu har en chans att lära dig allt detta för första gången. Faktiskt lite avundsjuk.

Kram!
Citera
2019-10-21, 19:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men snälla, skulle kurvan vara så tydlig som du försöker påvisa där så skulle en promenad runt jorden ta en vecka.
Inte alls, den är kraftigt inzoomad. Bron är nästan 4 mil lång. Kurvan är inget som jag försöker påvisa, det är så det ser ut i verkligheten

Citat:
Det är ingen kurva. Det är något annat som får det att se ut som det gör i videon. Detta något annat vet jag inte exakt vad det är, men någon kurva är det inte. Tråkigt om det får din världsbild att vändas upp och ner.
Ok, det är ingen kurva det ser bara ut som en kurva... Undrar hur det kommer sig att det ser ut exakt som en kurva med motsvarande radie som globmodellen.
Citera
2019-10-21, 19:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Jag är less på att höra "men kartan säger så" som bevis

Duger inte.

Men att ljuga har du ju inget problem med.

Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Kollar samtidigt på vomit comit där allmänheten meckar med tyngdlöst vatten i 30 sekunder..
Citera
2019-10-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Hur vet du att den är nära?
Vad har du för observationer som ger stöd för din hypotes?

Fast det är ju vad våra observationer säger oss.
Är det fel på det vi observerar?

Det borde ju betyda att du inte har en aning om avståndet till den?
1. Eratosthenes.
2. Ingen åsikt om observationen. Är solen ett fysiskt objekt eller en projektion? Går det att bedöma avståndet till ett objekt om man inte vet föregående.
3. Ja, du har rätt. Jag vet inte mycket om avståndet, bara spekulation.
Citera
2019-10-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad har du själv för belägg för dina påståenden om perspektiv som döljer halva städer under havsytan och en nära sol och måne?

En sol som inte är ett fysiskt objekt skulle varken lysa eller värma.
För måne och sol, väldigt lite. Mest spekulation.

För perspektiv. Eftersom perspektiv är vederlagt, och att för att jorden inte har bevisats vara en sfär.
Då återstår just nu perspektiv som förklaring.
Citera
2019-10-21, 20:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Är solen ett fysiskt objekt eller en projektion?
Kan en projektion avge strålning?
Citera
2019-10-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du har det enkelt du. Sitter och skriker efter bevis i inlägg efter inlägg, men själv behöver du inte ens presentera de simplaste av uppgifter.

Är det svårt att få ihop solens beteende i din modell? Enkelt, den kanske inte ens finns.

Hur långt är det mellan Perth och Brisbane? Vet ej, platserna kanske inte ens finns.
Jag påstår inte att min modell är bevisad, det gör däremot du. Du har själv satt dig i den svåra situationen med tanke på globens obefintliga bevisläge.

Jag avkräver dig bevis därför att du påstår att du har bevis för en sfärisk jord, men du misslyckas varje gång att producera just bevis. Vad vill du att jag ska göra, tycka synd om dig?
Citera
2019-10-21, 21:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
1. Eratosthenes.

Usch vad du tramsar. Det finns såklart ingenting i hans experiment som visar att solen är nära.

Citat:
2. Ingen åsikt om observationen. Är solen ett fysiskt objekt eller en projektion? Går det att bedöma avståndet till ett objekt om man inte vet föregående.

Ett fysiskt objekt.

Citat:
3. Ja, du har rätt. Jag vet inte mycket om avståndet, bar[a spekulation.

Vi vet att du inte vet något.

Men om vi bortser från dig och din begränsade kunskap så har vi känt till avståndet till solen mycket länge. Redan de gamla grekerna för 2000 år sedan var hyfsat duktiga på att mäta upp avstånd i rymden.
Citera
2019-10-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det är öht en bra YT-serie. Har även haft med liknande om t ex tRump-fans vs tRump-motståndare, där det ju också är väldigt polariserat. Poängen med mötena är först och främst att få båda sidorna att se den andra som medmänniskor värda respekt, trots att de tänker fel. Inte min bästa paradgren heller , men nog faktiskt ganska bra jmf med de läskiga alternativen.

Det erkännande som plattjordarna ändå fick av iaf en av forskarna, var just att det ofta krävs mod att våga kliva fram med en obekväm ståndpunkt eller övertygelse som man har. Hans eget exempel var om hans ateism som ju iaf i USA kan vara kontroversiellt.

För sakens skull borde jag kanske lägga fram något eget argument i sakfrågan, som iofs säkert redan lagts fram många gånger om här. Men vet du vad, jag tror jag gör som i slutet på filmen istället:

Kram på dig, och hoppas på det bästa för dig! Nice to meet you.

(Filmen igen, för dem som missade länken: https://youtu.be/Q7yvvq-9ytE)
Något som filmen belyser bra är att det just är kontroversiellt, men varför? En teori jag hört kallas 'det binära'. Det går ut på att man ställs in för valet av att dricka från en av två bägare, den ena är förgiftad påstås det. Vilken ska man välja? I själva verket är båda förgiftade och vilken du än väljer så är syftet att man ska må skit. trump vs icke-trump. Ilskan, hatet och rädslan får en mycket riktigt att må dåligt.

Jag håller det öppet för en tredje version av jorden, varken platt eller rund.

Nice to meet you too!
Citera
2019-10-21, 21:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag påstår inte att min modell är bevisad, det gör däremot du. Du har själv satt dig i den svåra situationen med tanke på globens obefintliga bevisläge.

Jag avkräver dig bevis därför att du påstår att du har bevis för en sfärisk jord, men du misslyckas varje gång att producera just bevis. Vad vill du att jag ska göra, tycka synd om dig?

Men du, att du konstant förtränger bevisen betyder inte att det inte finns bevis.

Och visst kan du fortsätta och skrika om bevis och vi kan fortsätta att presentera bevis.
Men det känns ju tämligen meningslöst, det känns som om du måste testa lite nya angreppssätt för att fortsätta med ditt missionerande. Du kanske borde koncentrera dig på att förklara varför det som vi kallar bevis inte är bevis i stället för att bara låtsas som att de inte existerar?
Citera
2019-10-21, 21:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
För måne och sol, väldigt lite. Mest spekulation.

För perspektiv. Eftersom perspektiv är vederlagt, och att för att jorden inte har bevisats vara en sfär.
Då återstår just nu perspektiv som förklaring.

Perspektiv har ju emellertid aldrig skymt något, så där har du helt enkelt gjort ett gravt misstag. Och med det misstaget faller ju hela ditt lilla korthus med konstruktör och allt ihop. Upp som en projicerad sol, ner som en pannkaka. Tjoflöjt.
Citera
2019-10-21, 21:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Vad är avståndet mellan Perth och Brisbane då? Tips, du får kolla på en karta om du vill.

Medans du håller på med det kan du väl visa en korrekt kart över din platta jord. Det borde väl inte vara så svårt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in