Citat:
Ursprungligen postat av
vitgulvolvo
Du måste vara beredd på att helt och hållet behärska matematik 1c, 2c och 2c (gymnasiekurserna) och läsa så mycket som möjligt, både på svenska och engelska. Om du inte är duktig på engelska sedan förut kan detta dra ner ditt resultat på VER ganska rejält, så fokusera på engelskan i första hand och kötta sedan så mycket ORD, MEK och LÄS som möjligt. Läs tidningen varje morgon och gör så många gamla prov som möjligt, såklart. Time:a gärna varje provpass så att du har exakt 55 min på dig.
Tänk sedan på att du behöver matematik 4 för att vara behörig till vissa program, ex läkarprogrammet, så om du inte har den kursen gå komvux. Om du pluggar 3-4h/dagen 5-6 dagar i veckan det kommande halvåret tills nästa högskoleprov lär du få rätt bra resultat, beroende på hur väl du redan kan matten, engelskan och svenskan sedan tidigare. Absolut inte omöjligt att få 1.6 och komma in på ex läkarprogrammet i Örebro.
Mvh
En som fått 1.7+ flera gånger
Ja, det är ju måtten som inte riktigt håller sig. Fick verkligen kämpa för ett E, men det var väl för att jag inte riktigt brydde mig om matematiken, tänkte då att eftersom jag skall plugga något som inte kräver matematik så skall jag inte lägga världens tid på det. Men det blir att köpa en massa matteböcker och litteratur.