2019-10-20, 19:19
Medlem
freeriderXIIs avatar
Fråga 1. Ja skulle ni kunna tänka er att ge några utvalda kommande svenska filmer en Hollywoodbudget för kulturens skull?

Fråga 2, Tror ni att ni skulle kunna få pengarna tillbaka genom höga intäkter?

Några mastodontfilmer om svensk stormaktstid vore kul. Tänk att se det hasardartade tåget över lilla och stora Bält på knarriga isar, Gustav II Adolfs dramatiska död vid Lützen och Karl XII enorma seger vid Narva etc.

Men man kan även tänka sig tv-serier om detta.

Svenska Filminstitutet ger ju stöd till svenska filmer men det rör sig om ganska blygsamma summor per film i alla fall ur ett internationellt perspektiv.

Skulle jag vara en filmmagnat så skulle det i alla fall bli mindre pk än det är idag och mer öppet. Även om givetvis både vänster som höger åsikter skall släppas fram. Men idag är det bara vänster i princip.

En riktigt bra och påkostad svensk actionfilm hade varit trevligt också och några romantiska kostymdramer framförallt för damerna.

Om man ligger bakom filmens budget finansiellt kan man ju även ta producentrollen och ha inflytande över handlingen. Även om inte alla regissörer och manusförfattare gillar det intrånget.

Om inte annat tror jag att det vore ett väldigt roligt sätt att spendera sina pengar på att stödja och påverka kulturen som filmen är.
Senast redigerad av freeriderXII 2019-10-20 kl. 19:24.
Citera
2019-10-20, 19:27
Bannlyst
Nej, tror man ska ha ett genuint filmintresse då. Att som miljardär slänga pengar på svensk film som ingen ser utomlands är nog det konstigaste jag läst idag...
Citera
2019-10-20, 19:29
Medlem
BigFatCones avatar
Inte för kulturens skull utan för att jag väldigt gärna vill se en fet svensk science fiction-film.
Citera
2019-10-20, 19:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Fråga 1. Ja skulle ni kunna tänka er att ge några utvalda kommande svenska filmer en Hollywoodbudget för kulturens skull?

Fråga 2, Tror ni att ni skulle kunna få pengarna tillbaka genom höga intäkter?

Några mastodontfilmer om svensk stormaktstid vore kul. Tänk att se det hasardartade tåget över lilla och stora Bält på knarriga isar, Gustav II Adolfs dramatiska död vid Lützen och Karl XII enorma seger vid Narva etc.

Men man kan även tänka sig tv-serier om detta.

Svenska Filminstitutet ger ju stöd till svenska filmer men det rör sig om ganska blygsamma summor per film i alla fall ur ett internationellt perspektiv.

Skulle jag vara en filmmagnat så skulle det i alla fall bli mindre pk än det är idag och mer öppet. Även om givetvis både vänster som höger åsikter skall släppas fram. Men idag är det bara vänster i princip.

En riktigt bra och påkostad svensk actionfilm hade varit trevligt också och några romantiska kostymdramer framförallt för damerna.

Om man ligger bakom filmens budget finansiellt kan man ju även ta producentrollen och ha inflytande över handlingen. Även om inte alla regissörer och manusförfattare gillar det intrånget.

Om inte annat tror jag att det vore ett väldigt roligt sätt att spendera sina pengar på att stödja och påverka kulturen som filmen är.

1. Nej

2. Nej

Film är en riskabel satsning, jag hade satsat på annat.
Citera
2019-10-20, 19:30
Medlem
freeriderXIIs avatar
Men det måste ju finnas områden som ni skulle vilja se en film om men som inte gjorts. Som miljardär så skulle ni kunna låta det hända/ske på ert initiativ.
Citera
2019-10-20, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Inte för kulturens skull utan för att jag väldigt gärna vill se en fet svensk science fiction-film.
Får jag lov att presentera Kenny Starfighter
Citera
2019-10-20, 19:33
Medlem
freeriderXIIs avatar
Det roliga med Kenny Starfighter är att Rheborg är så lik Runar i den serien.

Citera
2019-10-20, 19:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Får jag lov att presentera Kenny Starfighter
Jag hade nog hellre gjort till exempel Universums Öde. Kenny Starfighter hade nog kunnat vara okej men det är alldeles för mycket "svensk töntighet" i den. Och "dark and gritty" reboots tror jag inte på.

Faktum är att jag ända sen jag läste Universums Öde velat se den filmatiseras.
Citera
2019-10-20, 19:42
Medlem
freeriderXIIs avatar
Hade Bergman levat så hade det varit kul att se honom göra en polisfilm och inte bara de svårtillgängliga konstfilmer han mest höll på med.

Överlag görs det för många polisfilmer och man är trött över/på genren men just Ingmar Bergman hade det varit intressant att se vad han hittat på. Begränsning föder ofta kreativitet.

Som mecenat inom kulturen skulle man kunna ha stort inflytande på dess utveckling förhoppningsvis ett positivt sådant.
Senast redigerad av freeriderXII 2019-10-20 kl. 19:54.
Citera
2019-10-20, 19:43
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det är inte ofta man läser en wiki-artikel om en författare som begär att få en bok bortplockad från förlaget. Då måste ens moral väga tyngre än varje sedelbunt som ett förlag kan erbjuda...
Hela tredje boken är som författaren själv säger "osorterat tanketrams". Det är så klart tänkt att vara en samhällskommentar men den är väldigt trubbig och direkt marxistisk och passar inte alls ihop med resten av storyn. Det är dock tråkigt att den är borta från andra utgåvan av samlingsvolymen eftersom mycket som händer i den blir relevant i nästa bok.

Men det är en ganska episk berättelse och den skulle göra sig rätt bra på vita duken tror jag.
Citera
2019-10-20, 19:44
Medlem
OvissFramtids avatar
Ja. Vore häftigt med en svensk historisk film med stor budget som så neutralt som möjligt skildrar vissa händelser som ägde rum under stormaktstiden. Finns mycket att filmatisera om där. Hur ett konungarike ensamt fick slåss mot 3 starka grannländer i hela 21 år under stora nordiska kriget.

Andra länder har gjort det och gör det hela tiden. Finland har t.ex. sin senaste ”Okänd Soldat” som skildrar Fortsättningskriget, som är sjukt bra förövrigt. Danmark har gjort filmserien ”1864” som handlar om kriget mot Preussen som också är jäkligt bra. Norge har gjort många filmer och serier som skildrar norsk historia.

Förvånande att ingen svensk film i modern tid handlar om karolinerna och deras kamp eller svensk historia i övrigt förutom filmer som ska svartmåla något med Sverige.
Citera
2019-10-20, 19:44
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Men det måste ju finnas områden som ni skulle vilja se en film om men som inte gjorts. Som miljardär så skulle ni kunna låta det hända/ske på ert initiativ.
Mångmiljardärer har de nog inte blivit på att inte slösa sina pengar på vad fan som helst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in