2019-10-19, 22:04
Medlem
Hegamons avatar
Jag vill undvika snabba kolhydrater.
Är det då bättre att dricka vin?

Alltså är det bättre dricka 3 glas vin i stället för 3 burkar öl?
Jag misstänker att det är så, då det är avsevärt mindre snabba kolhydrater i vitt vin än öl, korrekt?
Citera
2019-10-19, 22:08
Bannlyst
Menar du 33 cl burkar eller 50 cl burkar? Har ju en viss signifikans för utfallet...
Dessutom finns på Systembolaget en mycket såld öl vid namn Spendrups Bright som har hälften så många kolhydrater som en standardöl. Jag tycker den är helt okej!
Citera
2019-10-19, 22:11
Medlem
Muscarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Jag misstänker att det är så, då det är avsevärt mindre snabba kolhydrater i vitt vin än öl, korrekt?
Det är bättre eftersom ett glas vin är mindre än en burk öl.
Både öl och vin innehåller jämförliga mängder kolhydrater per 100 cl.
Citera
2019-10-19, 22:12
Medlem
EricBlairs avatar
Nej, kolhydraterna i öl är från socker, stärkelse och fibrer. Socker är de snabbaste kolhydraterna. Vin är bara socker och är snabbare kolhydrater än öl.

Öl håller dock mer kolhydrater totalt sett jämfört med vanliga viner. Söta dessertviner har mer kalorier.

Alkoholen innehåller förstås också kalorier.
Senast redigerad av EricBlair 2019-10-19 kl. 22:18.
Citera
2019-10-19, 22:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Vodka ar bast. Foljt av whsiky. Foljt av torra viner. Ale ar knappt battre an cider.
Citera
2019-10-19, 22:30
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Menar du 33 cl burkar eller 50 cl burkar? Har ju en viss signifikans för utfallet...
Dessutom finns på Systembolaget en mycket såld öl vid namn Spendrups Bright som har hälften så många kolhydrater som en standardöl. Jag tycker den är helt okej!

50 cl öl. 3.5 alkoholstyrka. Dom innehåller i regel 5 gram kolhydrater per 100 gram. Dvs ca 20 gram kolhydrater per burk.

Vin innehåller ca 3 gram kolhydrater per 100 gram. Men dricker jag vin dricker jag enbart max 0.5 liter. Alltså får jag i mig 15 gram kolhydrater då. Mot ifall jag dricker tre öl, då blir det 75 gram kolhydrater.
Ja, kolhydratfattig öl är något jag provat, tyvärr tycker jag dom tenderar smaka mindre öl, men ändå bra..

Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
Nej, kolhydraterna i öl är från socker, stärkelse och fibrer. Socker är de snabbaste kolhydraterna. Vin är bara socker och är snabbare kolhydrater än öl.

Öl håller dock mer kolhydrater totalt sett jämfört med vanliga viner. Söta dessertviner har mer kalorier.

Det här tror jag är viktigt. Kolhydrater från stärkelser, fibrer och maltsocker tror jag du menar. Att vin enbart har vitt socker och det är farligare, är det så du menar?
Citera
2019-10-19, 22:32
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vodka ar bast. Foljt av whsiky. Foljt av torra viner. Ale ar knappt battre an cider.

Jag tror det här är det ledande rådet. Jag bör såklart dricka wiskey eller sprit för att undvika kolhydraterna. Jag föredrar wiskey. Orsaken är jag inte vill få i mig kolhydrater, för det förstör mina blodfetter. Jag hade för höga triglycerider på förra läkarbesöket. Även lätt förhöjda blodfetter. Jag menar det är för jag haft för vana att dricka folköl, relativt mycket och ofta. Läkaren menade samma.
Citera
2019-10-19, 22:44
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
50 cl öl. 3.5 alkoholstyrka. Dom innehåller i regel 5 gram kolhydrater per 100 gram. Dvs ca 20 gram kolhydrater per burk.

Vin innehåller ca 3 gram kolhydrater per 100 gram. Men dricker jag vin dricker jag enbart max 0.5 liter. Alltså får jag i mig 15 gram kolhydrater då. Mot ifall jag dricker tre öl, då blir det 75 gram kolhydrater.
Ja, kolhydratfattig öl är något jag provat, tyvärr tycker jag dom tenderar smaka mindre öl, men ändå bra..

Det här tror jag är viktigt. Kolhydrater från stärkelser, fibrer och maltsocker tror jag du menar. Att vin enbart har vitt socker och det är farligare, är det så du menar?

Tyvärr är det väl så att öl och vin innehåller ungefär lika mycket socker och sedan får du stärkelse och fibrer på köpet så totalen kolhydrater blir högre med öl. Maltsocker eller druvsocker går nog på ett ut.
Citera
2019-10-20, 06:30
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Ja.

Sedan beror det på vilket vin det är. Det finns vita viner med under 3 g per liter, alltså samma som vodka och whisky.

Öl är flytande bröd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in