2019-10-19, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av siuphdgjm
Det är möjligt att bli gravid genom att stjäla sperman från kondomen. Det är fortfarande mannens sperma, även när man skjuter den i en kvinna.

Om jag parkerar min bil i grannens garage, inte fan har grannen rätt till bilen på något vis. Den är fortfarande min.
Och omvänt du har inte heller rätt till grannens bil bara för att du har parkerat i grannens garage.
Citera
2019-10-19, 18:55
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Jag tycker att vi skall infoga en samtyckeslagstiftning där kvinnan måste bevisa samtycke
till barnet. Lyckas hon inte med det så skall mannen inte ha någon försörjningsskyldighet eller
underhålls ansvar alls. Mannen skall vara helt ansvars befriad sådant fall.
Jag gillar tänket. Kvinnan kan ensidigt avgöra om det bli barn eller ej.
Att få en sådan lagstiftning ger män åtminstone möjligheten att säga ”jag vill inte ha barn, blir det nåt så är det bara ditt”.

Ungefär som samtyckeslag vid sex. Har mannen sagt ”nix, inga barn tack” då kan kvinnan säga ”nej tack, inget sex” eller så får hon skydda sig därefter, eller se till att mannen har skydd.

Låter jämställt i mina öron.

Och blir det barn så faller naturligtvis försörjningsbördan på kvinnan (eller troligare på staten) och mannen ska naturligtvis inte anses vara far ur en juridisk mening.

Låter väldigt modernt. Det klubbar vi. Får vi se en feminist driva det?
Citera
2019-10-19, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag gillar tänket. Kvinnan kan ensidigt avgöra om det bli barn eller ej.
Att få en sådan lagstiftning ger män åtminstone möjligheten att säga ”jag vill inte ha barn, blir det nåt så är det bara ditt”.

Ungefär som samtyckeslag vid sex. Har mannen sagt ”nix, inga barn tack” då kan kvinnan säga ”nej tack, inget sex” eller så får hon skydda sig därefter, eller se till att mannen har skydd.

Låter jämställt i mina öron.

Och blir det barn så faller naturligtvis försörjningsbördan på kvinnan (eller troligare på staten) och mannen ska naturligtvis inte anses vara far ur en juridisk mening.

Låter väldigt modernt. Det klubbar vi. Får vi se en feminist driva det?
Inte så modernt som du tror. Oäkta barn, kallades barnen som saknade juridiska rättigheter från fadern. Vi ändrade på det på 1900-talet så att alla barn fick samma rättigheter.
Citera
2019-10-19, 19:09
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Inte så modernt som du tror. Oäkta barn, kallades barnen som saknade juridiska rättigheter från fadern.
Det moderna är att individen får bestämma över sig själv. Inte att det inte har konsekvenser för andra. Bara jag-tänk. Om du aborterar foster så är det jag-tänk.

Och nu när vi har sånt tänk i samhället så är det väl dags att männen också ska få befriade från bördan av att bli ofrivillig förälder såsom kvinnor kan genom abort.

Jämställdhet!
Citera
2019-10-19, 19:24
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Det är möjligt att bli gravid genom att stjäla sperman från kondomen. Det är fortfarande mannens sperma, även när man skjuter den i en kvinna.

Om jag parkerar min bil i grannens garage, inte fan har grannen rätt till bilen på något vis. Den är fortfarande min.

Jo fast nog fan får du skylla dig själv ifall grannen sabbar din bil om du ställer bilen i vederbörandes garage.
Citera
2019-10-19, 19:30
Avslutad
Citat:
Det moderna är att individen får bestämma över sig själv. Inte att det inte har konsekvenser för andra. Bara jag-tänk. Om du aborterar foster så är det jag-tänk.

Och nu när vi har sånt tänk i samhället så är det väl dags att männen också ska få befriade från bördan av att bli ofrivillig förälder såsom kvinnor kan genom abort.

Jämställdhet!
Men att indela barn i äkta och oäkta varav de oäkta saknar rätt till försörjning, släktskap och arv från fadern känns rätt omodernt, don´t you think?

Mer 1800-tal än 2000-tal.
Citera
2019-10-19, 19:33
Medlem
Lichtblicks avatar
Citat:

Tro det eller ej, men kondomer idag är täckta av spermadödande medel för att ifall kondomen går sönder så ska kvinnan inte bli gravid.
Citera
2019-10-19, 19:36
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Men att indela barn i äkta och oäkta varav de oäkta saknar rätt till försörjning, släktskap och arv från fadern känns rätt omodernt, don´t you think?

Mer 1800-tal än 2000-tal.
Du menar att det inte finns barn idag med en okänd fader?
Citera
2019-10-19, 19:41
Avslutad
Citat:
Du menar att det inte finns barn idag med en okänd fader?
Nej, jag menar det jag skrev, att det känns rätt omodernt att indela barn i äkta och oäkta varav de oäkta saknar rätt till försörjning, släktskap och arv från fadern. Det som du påstod var modernt.
Citera
2019-10-19, 19:56
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Nej, jag menar det jag skrev, att det känns rätt omodernt att indela barn i äkta och oäkta varav de oäkta saknar rätt till försörjning, släktskap och arv från fadern. Det som du påstod var modernt.
Men så är det redan idag.
Kvinnor som blir gravida kan utan samtycke abortera fostret. De kan också låta barnet bli fött utan att uppge vem pappan är.

Med detta förslag ger man mannen rättigheten att besluta om hans delaktighet. Det slutgiltiga beslutet är kvinnans och då är det upp till henne, precis som idag, att abortera eller låta föda.

Skillnaden är om barnet föds så har mamman inte möjlighet att bestämma om hon vill tillkännage fadern eller ej.

Beslutet är kvinnans forfarande men mannen kan på förhand bestämma om han vill bli pappa. Sedan får kvinnan agera och ta konsekvenserna för sitt beslut.

Ingen rättighet tas ifrån kvinnor men mer rättigheter ges männen. Låter väldigt bra. Och män och kvinnor blir mindre ojämställda. Perfekt.
Citera
2019-10-19, 20:20
Medlem
Kan hålla med om att p-piller inte borde få säljas av två anledningar, de fungerar inte alltid och de är ohälsosamma för kvinnor att ta.

Man har visat samtycke genom att stoppa sin dase utan skydd i kvinnan.
Citera
2019-10-19, 20:26
Avslutad
Citat:
Men så är det redan idag.
Kvinnor som blir gravida kan utan samtycke abortera fostret. De kan också låta barnet bli fött utan att uppge vem pappan är.

Med detta förslag ger man mannen rättigheten att besluta om hans delaktighet. Det slutgiltiga beslutet är kvinnans och då är det upp till henne, precis som idag, att abortera eller låta föda.

Skillnaden är om barnet föds så har mamman inte möjlighet att bestämma om hon vill tillkännage fadern eller ej.

Beslutet är kvinnans forfarande men mannen kan på förhand bestämma om han vill bli pappa. Sedan får kvinnan agera och ta konsekvenserna för sitt beslut.

Ingen rättighet tas ifrån kvinnor men mer rättigheter ges männen. Låter väldigt bra. Och män och kvinnor blir mindre ojämställda. Perfekt.
Inga rättigheter tas från kvinnan, det är riktigt.

Rätten till försörjning, släktskap och arv tas från barnet. Vill du prata om rättigheter för just män så kan man säga att stora män får fler rättigheter och små män färre med detta förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in