2019-10-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Synes din analyse er veldig god! Hvem rundt MGM er troendes til å følge hans ordre? Hvem har han taket på? Hvem er redd ham? Osv.

Takk. Jeg sliter med å forstå, så det er mer fisking etter andres oppfatninger også.
Jeg har tenkt i dine baner. En han har kjent i mange år, en han har hjulpet ut av noe, en han vet mye om. Men det skal noe til, en kynisme ut over det vanlige, å gjennomføre et drap slik det politiet forespeiler oss i denne saken.
Jeg har vanskelig for å se at en vanlig mann ned tilknytning til AE kan ha gjort dette på oppdrag. Selv under sterkt press. Da hadde nok saken vært løst også.
Citera
2019-10-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det var noen som skrev i går at overfallsmann kan ha gjemt seg i huset. Om man hypotetisk tenker seg at en på innsiden er involvert kan man ha gitt adgang feks ved å la kjellerdør stå ulåst når man dro på jobb. Huset har også kjellervindu mot øst/skogen som er 100% skjermet for innsyn. Overfallsperson kan deretter ha overvåket bevegelser fra innsiden av huset i kjelleren, og slått til på et egnet tidspunkt.

Jeg tror minst en GM var i huset den morgenen. Evnt i garasjen.
Det ser ut til å være en stor kjeller i huset. Under det som jeg vil tro er kjøkkenvinduer, mot nærmeste nabo, så ser det ut til å være en stor dør eller vinduer av noe slag, enten til kjelleren eller en bod.
Jeg tror ikke dagen eller tidspunktet var tilfeldig, men at "administratoren" visste nøyaktig når og hvordan dette skulle skje. Mangel på spor tyder p at de var tildekket. Det ene sporet kan være satt for å kunne peke på at ukjente har vært der, som en del av planen.

Her ser du klart at det er en slags inngang eller ganske store vinduer som må gå inn i en kjeller.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nan7v5/politiet-paa-ny-dna-jakt-vitne-avga-proeve-denne-uken
Citera
2019-10-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
En ting til;
La oss si det var ukjente GM involvert. Det er ganske mye som skal "klaffe" for at en slik operasjon går vellykket.
- offer kan som sagt ikke være i telefonsamtale
- offer kan ikke rekke ringe opp og varsle noen
- offer kan ikke hyle og skrike med åpen dør
- usikkerhet rundt trygghetsalarm
- usikkerhet rundt vitner/turgåere/naboer/besøk
- skape alibi til evt bakmann i familie/nærhet til offer
-GM kan ikke legge igjen DNA
- heldekkende "kripos" drakt med munnbind
- evt gangster utgaven med nylonstrømpe over hodet og gaffateip for å tette glippe mellom ankler og håndledd osv.
- GM må uskadeliggjøre offer uten DNA spor
-Trusselbrev uten dna og sporbare ark
- frakt av offer usett
- etterspill med anonym kommunikasjon
- utbetaling ved økonomisk motiv

Kan en GM ha utnyttet halloween mtp klær? Nå er vel mye av dette diskutert opp og ned i mente men ser bare summen av alle punkter som ikke kan feile. Ukjente GM måtte ha mye flaks om man skal klare alt dette. En evt bakmann må jo også betale GM uten å vekke mistanke.
-Offer kan ha vært i en telefonsamtale. Hun kan ha sagt at noen kommer og lagt på da GM banket på/kom inn fordi hun ikke mistenkte de som kom for å være en trussel. GM har med god planlegging visst at hele aksjonen ville ta så kort tid at de uansett ville være ute før noen rakk å komme til unnsetning. Hva som ble sagt i denne samtalen, om personen i andre enden har overhørt skrik og bråk fordi telefonen ble slått ut av hånden til AEH og ble liggende på golvet, eller samtalen ble brutt fordi GM la på, dette vet vi ingenting om.
- GM har handlet raskt, satt offer ut av spill uten at det har blitt noe særlig bråk ut av det. Og har selvfølgelig lukket og muligens låst døra bak seg, for å hindre evt. besøkende å traske inn midt under aksjonen.
-De visste at det ikke fantes alarm/trygghetsalarm i huset, gjennom overvåking av huset,
-Som sagt, låst dør slik at ingen uvedkommende kommer inn, overvåking av utsiden via en GM som venter utenfor i bilen og kan advare med gitt signal; et tut med bilhornet betyr "hold dere i ro, det er folk utenfor", signal via en el. annen form for usporbar kommunikasjon, e.a.
-Ingen bakmann innen familien som det må ordnes alibi for.
-Heldekkende "kripos" drakt, mye mulig, skjult under tilforlatelig arbeidstøy, eller asbest beskyttende dress, munnbind skjult innenfor en høyhalset genser, sokker og hansker utenpå gaffateipen.
-Har selvfølgelig håndtert ark og konvolutt med største forsiktighet. Sporing av papir og konvolutt utgjør ingen risiko, heller ikke spor av Sproxskoene, eller stripsen. Kan spores til produsent og mulige utsalgssteder, men liten sjans til å spores til person.
-Største risiko er å få AEH ut i bilen, men lar seg fint gjøre ved et gitt signal fra GM i bilen om "klar bane" eller "vent litt". To GM som bærer AEH ut i bilen som står en meter fra døra, trenger ikke ta mer enn et minutt. Bilen skjuler innsyn fra veien. Bilen med DNA fra offeret, og muligens GM, står nok utbrent et eller annet sted, eller er blitt til skrapmetall.
-Økonomisk vinning skar seg litt da "forhandlingskortet" døde.
Men 10 mill. er da noe, selv om det ikke ble så mye som det i utgangspunktet var tenkt.
Tror ikke Halloween har noe med saken å gjøre, men mulig datoen kan være av betydning i forhold til andre ting.
Citera
2019-10-19, 13:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Är det th som har anlitat medium? Var det inte ett som trädde fram spontant? Nåt bulgariskt? Finns det ett danskt också? Danska medium kan vara skärpta... kanske.
Som sagt ... går man ut med en dusör - får man kanske lite för mycket på kroken.
Mitt intryck är att polisen inte har haft kapacitet till detta tidigare.

Det kan verka som att korten har börjat falla på plats nu, och polisen är öppen för dusör-frågan.
Lyckligtvis är Norge inte ett polisstat, så det krävs fortfarande bevis innan någon kan dömas.

Holden kanske har tagit på sig rollen att organisera den grovaste sorteringen av informationen som kommer in i det sammanhanget - polisen kommer då vidare att överväga vad som kan vara relevant.
Citera
2019-10-19, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Jeg er enig i at hun burde ha vært ute med hunden enten før kl 9 eller straks etter kl 9, hvis ingen andre luftet hunden for henne den morgenen. I følge vitner ble hun ofte sett på morgentur mellom kl 7 og 9. Og en valp trenger vel dessuten å gå ofte ut for å tisse? Etterforskerne har nok funnet indikasjoner på om hunden hadde vært ute den morgenen eller ikke, selv om ev ingen vitner ev kan stadfeste å ha sett AEH på tur med hunden den morgenen.
Jeg er også enig i at det finnes en mulighet for at hun la igjen telefonen hjemme hvis hun gikk på tur med hunden.

"13. januar 2019: Anne-Elisabeth Hagen var ofte å se i nabolaget i morgentimene, på tur med hunden, ifølge flere av naboer VG har snakket med. 68-åringen skal nylig ha fått seg en valp av rasen Whippet.
Enkelte opplyser at de relativt regelmessig observerte kvinnen, som har bodd i nabolaget siden tidlig på 1980-tallet, på morgentur rundt Langevannet mellom klokken 7 og 9."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEov95/telefonsamtale-sentral-i-etterforskningen-skal-vaere-siste-sikre-livstegn
Det kan ju hända att AE var sjuk den morgonen, och att TH gick ut med hunden innan han körde till jobbet.

I sin position kan TH bestämma arbetsdagen själv, såvida han inte har viktiga möten.

TH:s jobb är mer en livsstil, inte exakt 9 till 4 jobb. Jag vill tro att arbetsdagen inte är slut förrän han lägger sig. Det går antagligen båda vägarna - det vill säga att han känner sig fri att lämna - om han vet att han bör eller vill och kan.
Citera
2019-10-19, 13:50
Medlem
Hadde det vært andre enn TH som stod bak, så hadde de uansett ikke gått inn i huset.

Da det er kjent at hun går tur med hunden hver morgen, hadde de selvfølgelig slått til da, og fått henne rett i en ventende bil.

Dermed slipper man risikoen med å legge igjen spor, og man kan følge med på det eksakte tidspunktet det er trygt.

Hele historien er så vanvittig at den er kun ren fantasi fra en psykopat.
Det er ingen ting som henger på greip.

Hvis noen var ute etter penger, så hadde de tatt TH, og holdt ham til han hadde overført alle tilgjengelige midler, så drept ham..
Citera
2019-10-19, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
I øst-europeisk mafiamiljø koster ikke et drap veldig mye. Og er ekstremt vanlig. Kontaktflaten mellom øst-europeisk mafia og bygg/eiendomsbransjen er stor. Det er mulig å tenke seg at man har leid inn noen til grovarbeidet (bortføring/drap) og at en annen person eller bakmann selv har stått for det «administrative», slik som fingering av kidnappingssporene, trusselbrev etc.

Jeg tror "administratoren" har feilet stort ved å ville skape inntrykk av en kidnapping. Jeg tror han kan knyttes til handlingen via dette. At han har stått for trusselbrev og fiksing av åstedet i etterkant. Jeg tror han undervurderte politiet, at de ikke ville mistenke ham. Hovmod.
Han er nok veldig sikker på at de ikke kan knytte ham til de som har utført handlingen. Men jeg tror han kan knyttes opp mot brev og rigging av åsted.
I tillegg tror jeg politiet sitter på et klart motiv, og noe bakover i tid som støtter opp om dette.
Senast redigerad av agvvv 2019-10-19 kl. 14:22.
Citera
2019-10-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 960
Hadde det vært andre enn TH som stod bak, så hadde de uansett ikke gått inn i huset.

Da det er kjent at hun går tur med hunden hver morgen, hadde de selvfølgelig slått til da, og fått henne rett i en ventende bil.

Dermed slipper man risikoen med å legge igjen spor, og man kan følge med på det eksakte tidspunktet det er trygt.

Hele historien er så vanvittig at den er kun ren fantasi fra en psykopat.
Det er ingen ting som henger på greip.

Hvis noen var ute etter penger, så hadde de tatt TH, og holdt ham til han hadde overført alle tilgjengelige midler, så drept ham..
Det er ikke bare AEH som bruker turområdet der hun pleier gå tur med hunden, og kanskje ikke så mange steder langs denne veien der man kan stoppe med bil? Huset er der GM kan vite, i hvert fall med ganske stor sikkerhet, at hun er alene. Jeg vil også anta at AEH var et lettere offer å ha med å gjøre, enn en mann som også er tidligere skøyteløper (10000 m. løper) og derfor sikkert rimelig veltrent fremdeles. Hvis TH skulle ha mulighet til å overføre penger fra egne konti, måtte GM vite at han hadde mulighet til dette uten å ha tilgang til mulige huskelapper med koder og passord, eller evt, andre ting som kreves for å kunne gjennomføre en så stor overføring.
Citera
2019-10-19, 14:26
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Det er ikke bare AEH som bruker turområdet der hun pleier gå tur med hunden, og kanskje ikke så mange steder langs denne veien der man kan stoppe med bil? Huset er der GM kan vite, i hvert fall med ganske stor sikkerhet, at hun er alene. Jeg vil også anta at AEH var et lettere offer å ha med å gjøre, enn en mann som også er tidligere skøyteløper (10000 m. løper) og derfor sikkert rimelig veltrent fremdeles. Hvis TH skulle ha mulighet til å overføre penger fra egne konti, måtte GM vite at han hadde mulighet til dette uten å ha tilgang til mulige huskelapper med koder og passord, eller evt, andre ting som kreves for å kunne gjennomføre en så stor overføring.

Det er riktig tenkt. Ingen plasser langs turveien rundt Langevannet hvor det er mulig å komme til med bil OG operere usett. Huset derimot ligger skjermet.
Citera
2019-10-19, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Jeg tror "administratoren" har feilet stort ved å ville skape inntrykk av en kidnapping. Jeg tror han kan knyttes til handlingen via dette. At han har stått for trusselbrev og fiksing av åstedet i etterkant. Jeg tror han undervurderte politiet, at de ikke ville mistenke ham. Hovmod.
Han er nok veldig sikker på at de ikke kan knytte ham til de som har utført handlingen. Men jeg tror han kan knyttes opp mot brev og rigging av åsted.
I tillegg tror jeg politiet sitter på et klart motiv, og noe bakover i tid som støtter opp om dette.

Kanske något som har samband med att hon avgick (eller tvingades avgå) ur bolagsstyrelsen vidpass ett år tidigare? Om hon haft kännedom om några oegentligheter i företagets verksamhet skulle det utgöra ett starkt motiv, som eventuellt kan ha aktualiserats ytterligare om hon antytt att hon önskat en skilsmässa!
Citera
2019-10-19, 14:54
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Kanske något som har samband med att hon avgick (eller tvingades avgå) ur bolagsstyrelsen vidpass ett år tidigare? Om hon haft kännedom om några oegentligheter i företagets verksamhet skulle det utgöra ett starkt motiv, som eventuellt kan ha aktualiserats ytterligare om hon antytt att hon önskat en skilsmässa!

Dette skjedde samme år, altså bare veldig kort tid før forsvinningen.

September 2018, om jeg husker riktig.
Citera
2019-10-19, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det kan ju hända att AE var sjuk den morgonen, och att TH gick ut med hunden innan han körde till jobbet.

I sin position kan TH bestämma arbetsdagen själv, såvida han inte har viktiga möten.

TH:s jobb är mer en livsstil, inte exakt 9 till 4 jobb. Jag vill tro att arbetsdagen inte är slut förrän han lägger sig. Det går antagligen båda vägarna - det vill säga att han känner sig fri att lämna - om han vet att han bör eller vill och kan.
Ja, det kan jo ha vært slik. Ev en sykdomstilstand som bruker å gå over ganske raskt, ettersom elektrikeravtalen ikke ble avbestilt? (Jeg ville i alle fall ha avbestilt en elektrikeravtale dersom jeg var syk og dette var en sykdomstilstand som ikke bruker å gå over raskt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in