Citat:
Ursprungligen postat av
Minnimus
Dette er dog ikke en psykologisk profil, men (ganske injurierende) karakteristikker av en navngitt person.
En psykologisk profil i kriminaltaktisk sammenheng er å tolke en ukjent gjerningspersons alder, kjønn, sivilstatus, levesett, temperament osv ut fra de kjente omstendighetene i den kriminelle handlingen.
En ting jeg virkelig stusser over, er denne sakens natur. Jeg finner ingen lignende saker, og nå har jeg googlet mye. Jeg velger å legge politiets hovedhypotese til grunn; det er det eneste som kan gi litt mening. Det betyr også at ektemannen antagelig står bak.
De mener kidnappingen er fingert for å dekke over at motivet er drap.
Trusselbrevet er såpass spektakulært at man tenker dette er en gal manns verk Det kan ikke ha blitt skrevet med tanke på familien rundt, at de skal ha noe å peke på, et håp som sakte svinner hen. Det er kun skrevet for å kunne peke på en uforståelig grusomhet, og for å skape kaos, terror og redsel.
Den som står bak har hatt et stort behov for å rette oppmerksomheten bort fra seg selv,
Her tror jeg politiet har funnet noen spor om hvorfor, blant annet i avhørene med slekt, bekjente, venner, kollegaer og naboer. Hva vet vi ikke, men når de fortsetter avhør av disse et år ut i saken, så leter de antagelig etter flere som kan bekrefte noe de har som kan fortelle dem om motivet.
Ektemannen har dog alibi. Det betyr at han har benyttet seg av hjelp. Og her skurrer det totalt for min del. Ikke at jeg er bevandret i tunge kriminelle miljøer, men jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at de ville gå med på den ekstra risikoen et slikt trusselbrev og et slikt scenario rundt ugjerningen ville skape.
Det fremstår rett og slett som en særdeles dårlig og uproff idè. Dette gir meg håp om at saken vil oppklares.
Edit: Jeg synes med andre ord det bærer preg av at bakmannen har gått for folk som adlyder ordre uten spørsmål, og som kanskje ikke er så dyre. Føyer seg fint inn i rekken av innkjøp som er gjort.