2019-10-19, 00:39
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vad menar du?
Emil och Johanna Hagberg bor ihop och är gifta. Vad snackar du om?

Jag snackar om det lösa skvallret som har spridit sig. Vad som är sant vet jag inte.

Bara att implikationerna är ödesdigra...
Citera
2019-10-19, 07:09
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedemDerSeine
Jag snackar om det lösa skvallret som har spridit sig. Vad som är sant vet jag inte.

Bara att implikationerna är ödesdigra...

Robin är enligt mig väldigt saknad i Radio Nordfront. Gillade verkligen hans djupdykningar i olika ämnen där han oftast hade mycket kött på benen när han väl uttalade sig. Hoppas verkligen han kommer tillbaka inom en snar framtid. Som man brukar säga, allt var bättre förr.

Låt Emil och Co komma krypandes när de väl har fattat sitt misstag.
Citera
2019-10-19, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Robin är enligt mig väldigt saknad i Radio Nordfront. Gillade verkligen hans djupdykningar i olika ämnen där han oftast hade mycket kött på benen när han väl uttalade sig. Hoppas verkligen han kommer tillbaka inom en snar framtid. Som man brukar säga, allt var bättre förr.

Jag trodde du tyckte om Nordisk Styrka?
Citera
2019-10-19, 07:57
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obotlig
Jag trodde du tyckte om Nordisk Styrka?

i den bästa av världar så hade dessa tragikomiska problem som nu uppstått i rörelsen skötts bakom stängda dörrar. Men nu verkade det som att det inte gick att lösa på det sättet och istället slutade det med en splittring.

Efter att ha lyssnat på NS-radio och Ledarperspektiv så tycker jag man kan börja dra lite slutsatser om det hela. Och det är att Nordisk Styrka verkar vara en liten gruppering som ska slippa göra det "jobbiga" som de tvingades göra i NMR som aktivister. Och jag köper faktiskt det. Jag skulle heller inte orka stå och dela flygblad dag ut och dag in. Jag skulle också tycka det är totalt meningslöst att samla 400 personer för att gå 1000 m där man inte kommer få se en ända människa längs gatorna. Det finns mycket kritik som jag håller med dom om, men att sen tro att en splittring på något sätt skulle vara effektivare i det långa loppet det tror jag inte.

Man kan väl summera det som såhär att hellre att dessa profilerade individer aktivera sig internt än att dom blir passiva. Och man kan väl hoppas att de i framtiden kan lägga gamla konflikter bakom sig och faktiskt börja kommunicera. Om man lyssnade på vad Lindberg sa så verkar det som att diskussioner förs mellan grupperna, så man få väl se vad det kan sluta i.

Just nu är denna splittring endast till fördel för systemet som kan lägga i en högre växel med att bekämpa dom.
Senast redigerad av motarbetar 2019-10-19 kl. 08:05.
Citera
2019-10-19, 08:24
Medlem
Citat:

Det återstår att se om det verkligen var något eller att han försökte få det till något mellan sig själv och JH. Har han varit på en kamrats fru så vore det otroligt märkligt om han är välkommen tillbaka.
Citera
2019-10-19, 08:41
Medlem
KamratBruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Det är rätt tänkvärt att Lindbergs argument att han sitter kvar är att riksrådet inte avsatte honom.
Öberg och Vejdeland stöttade honom och Hagberg den fjärde i riksrådet gjorde inte det och lämnade.
Så länge Vejdeland och Öberg sitter i riksrådet så kommer antagligen Lindberg sitta säkert på sin post.
Organisationen är inget annat än en diktatur men de är de ju själva medvetna om. Det känns dock rätt mossigt. Men det är ju för att man är rädda för olika kupper som man har den säkra modellen.

Man var fem i riksrådet och siffran var 4 mot 5 om Lindberg skulle vara kvar.
Anser man då även själv att man har kvar att ge som ledare så kliver man ju inte av när 80 % stödjer en.

Inte så anmärkningsvärt alls.

Anmärkningsvärt är att några på fullt allvar sprungit runt och försökt göra namninsamlingar. Istället för att boka möten för konstruktiva samtal och hitta bästa tänkbara väg framåt. Det är väl ingen tonårskamp?

Vad allt lett till är 30-40 pers som hamnat i passivitet då man hade kritik men inga idéer. Nu sitter man i en liten kompisförening och pratar pullups och skogsvandringar i en ”skojig” pod. Det trista är att folk inte skrattar med i allt skojande utan åt inte bara dom utan hela den sk. ”rörelsen” som gång på gång hamnar i sånt här.
Citera
2019-10-19, 08:49
Medlem
KamratBruns avatar
Citat:
Och man kan väl hoppas att de i framtiden kan lägga gamla konflikter bakom sig och faktiskt börja kommunicera. Om man lyssnade på vad Lindberg sa så verkar det som att diskussioner förs mellan grupperna, så man få väl se vad det kan sluta i.

Just nu är denna splittring endast till fördel för systemet som kan lägga i en högre växel med att bekämpa dom.

Det vore ju inte dumt om man faktiskt kunde se vad som blir bäst för ”saken”, snarare än personligt. Och var man nu så amatöraktiga att man på allvar sprang runt med namninsamlingar snarare än satt i möten så är det i alla fall nu dags för tvärtom. Så man i två spår hittar hur man kan lägga personligt groll åt sidan och den gemensamma kampen i fokus. Kanske t o m kunna samarbeta vid tillfällen.
Personer som inte klarar det bör alldeles givet kickas ut oavsett förening. Nån måtta på amatörmässigheten får det väl ändå va!
Citera
2019-10-19, 10:08
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PepeTheDog
Det återstår att se om det verkligen var något eller att han försökte få det till något mellan sig själv och JH. Har han varit på en kamrats fru så vore det otroligt märkligt om han är välkommen tillbaka.

Det finns alltid två sidor utav ett mynt. Egentligen finns det inget att diskutera när det gäller den incidenten. Det finns inte ens belägg att det verkligen är J.H och tycker att vi kan lägga det därhän.
Citera
2019-10-19, 10:09
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBrun
Det vore ju inte dumt om man faktiskt kunde se vad som blir bäst för ”saken”, snarare än personligt. Och var man nu så amatöraktiga att man på allvar sprang runt med namninsamlingar snarare än satt i möten så är det i alla fall nu dags för tvärtom. Så man i två spår hittar hur man kan lägga personligt groll åt sidan och den gemensamma kampen i fokus. Kanske t o m kunna samarbeta vid tillfällen.
Personer som inte klarar det bör alldeles givet kickas ut oavsett förening. Nån måtta på amatörmässigheten får det väl ändå va!

Precis så är det. Ibland får man sluta agera på känslor och faktiskt tänka konsekvent.
Citera
2019-10-19, 11:57
Avslutad
Citat:
Vad allt lett till är 30-40 pers som hamnat i passivitet då man hade kritik men inga idéer. Nu sitter man i en liten kompisförening och pratar pullups och skogsvandringar i en ”skojig” pod. Det trista är att folk inte skrattar med i allt skojande utan åt inte bara dom utan hela den sk. ”rörelsen” som gång på gång hamnar i sånt här.

Har man inte poddat om exakt detta i NMR också?

Jag förstår inte alls syftet med den nya organisationen "Nordisk Styrka", och det är väl för att den har inget syfte annat än att bryta sig loss från vissa personer i NMR.

Men för all del, vill man sitta ute i skogen och käka potatis och brunsås så får man väl göra det (vilket man gör i NMR också), men det där "rasrena" Sverige man drömmer om lär ju inte gå i uppfyllelse tack vare sådana aktiviteter.
Citera
2019-10-19, 12:14
Medlem
Ta ert ansvar i NS och styr upp ett mannamöte med NMR, där man spolar tillbaka bandet innan brytningen, och hittar gemensamma strategier för att bekämpa systemet där alla kan göra sitt på sitt eget sätt. Det vore helt klart förödande om det skulle leda till passivitet i nuvarande skick så som verksamheterna bedrivs. Det bästa är väl att hitta ens strategi där de mesta är nöjda och glada, samtidigt som man bedriver en effektiv gerillakamp mot systemet utan för den skull dela upp resurserna som nu. Poddar kan alla göra se bara på Markus & Malcom. Se ej detta inlägg som ett mästrande utan mer som råd gällande er det berör. Var lite smarta, lägg stridsyxan på is och hitta ett ännu bättre sätt att bekämpa den sjuhövdade hydran. Jag är helt säker att kompetensen och visheten finns där förutsagt att man inte drar in personligt groll och sväljer lite stolthet.

SÄPO jublar över splittringar i nationella rörelsen, -och bara en sådan sak, som Emil Hagberg hade uttryck sig, gör det värt att tänka lite extra utanför ramarna!
Citera
2019-10-19, 12:17
Medlem
Citat:
Bra avsnitt av Ledarperspektiv senast som klargjorde på en alldeles lagom nivå den turbulens som var. Ganska långt ifrån den flams och tramsradio som avhopparna presterade.

Man blir kanske inte så förvånad över att det saknats konstruktiv kritik utan att det är känslostyrda människor som inte tänkt igenom vad man egentligen vill särskilt väl eller kunnat formulera det (vilket ju även framgått med den nya satsningen där man inte kunnat presentera något konkret alls sedan lanseringen, mer än att man kanske vill vara en smalare och mindre kompis/intresseorganisation snarare än något som kan påverka).
Det mest tragiska är ändå att många bara följt en ström av sina närmaste och nu försatts i passivitet och därmed spelat fienden i händerna.......

Verkligen bra skrivet.

Först ansåg jag att det var bra att det bildades en ny grupp som från antinazistiskt håll kallades mer radikal och som kanske tom kunde få fler starka nationella viljor att arbeta för en politisk förändring.

Men de är uppenbarligen mindre radikala.

Det har visat sig att utbrytningen är misslyckad.

Jag noterar också den stora skillnaden i Lindbergs kultiverade beskrivningar av situationen utan hat och personangrepp att jämföra med utbrytarnas gnäll och pajkastande. Lindberg gör också en insiktsfull bedömning om de sociala mekanismer som gjort att fler än nödvändigt har lämnat hans organisation. Att sånt är mänskligt gruppbeteende som han förstår och inte kritiserar som sociologisk företeelse. Gruppbeteende förklarar självklart också varför de allra flesta har valt att stanna hos dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in