2019-10-18, 23:01
Medlem
Kan det vara så att pengarna har gått till salt?
Citera
2019-10-18, 23:09
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittra
Japp, men att säga att det är bluff är inte nödvändigtvis anledning till att förkasta anbudet enligt LOU.

Jag är en av amatörerna som ibland tvingas arbeta med upphandlingar enligt LOU. Skulle alla som behöver upphandla enligt LOU vara experter på skulle förutsättningarna vara bättre men kanske inte bra. LOU är skriven för att gynna frihandel (inom eu) och för att öka företagarnas möjligheter. Skulle alla dessa vara experter så skulle de dock inte finnas annat folk kvar att sköta mer kvalificerade funktioner eftersom så stor del handlar om inköp.

Det kan jag hålla med dig om, jag kanske överdrev lite väl mycket
Jag tycker i stället att man bör reagera när budet ligger ca 14 miljoner under andra budgivare. Och granska företaget mer nogrannt, speciellt när företaget i fråga inte har erfarenheter på området, utan har sålt glass och videofilmer tidigare. Det är det minsta man borde göra, det handlar ändå om mycket pengar, OCH en otroligt viktig uppgift, att hålla sjukvården med viktigt material.
Citera
2019-10-18, 23:28
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaCuba
Fråga:

Varför får inte sjukhusen tag i förbrukningsmaterial?

Svar:

Socialdemokraterna styr Sverige

Amatörmässigt uttalande!!!

Är du medveten om att det är skillnad på Regering och Landsting, ofta olika styrande.
Stockholmläns landsting styrs av M, KD, L, C och MP
Citera
2019-10-18, 23:37
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Finns det ens nånting som har privatiserats och blivit bättre för brukarna? Posten, Skolan, Apoteket, Vården, Kommunikationerna, Vad som helst?

Alla de där grejorna är och har ju varit tolvfaldigt bättre jämfört med när det var statligt.
Citera
2019-10-18, 23:38
Medlem
Visst, Apotekstjänst verkar vara ett amatörföretag men allt handlar om en dåligt gjord upphandling från regionernas sida i kombination med uselt beredskapslager på sjukhusen. En sådan stor förändring som byte av huvudleverantör skulle naturligtvis förbigåtts av höjda säkerhetsläget vid tidpunkt för byte av avtal. Att sjukhus får akut brist på varor samma vecka som avtalet träder i kraft är ganska anmärkningsvärt. I upphandlingen skulle skallkrav med kontroll gjorts på kapacitet och leveranssäkerhet i samband med uppstart av nytt avtal, exempelvis skallkrav om att visa på viss lagerhållning innan avtalsstart.

Ser att många tycker det är idiotiskt att byta leverantör efter 18 år som funkat bra. Folk förstår inte att detta handlar om offentlig upphandling, företag får inte poäng i utvärderingen för att tidigare ha haft avtalet, det skulle vara konkurrenshämmande och bryta mot lagen om offentlig upphandling.
Citera
2019-10-18, 23:48
Medlem
Är de så "avtalskåta" att de inte kan komma över sin stolthet och ta hem grejer från en annan leverantör? Den här fadäsen blev säkert billigare än beräknat...

Jag tror många sjukhus har resonerat att de kör slut på det de har på lager, och sen beställer de från den nya leverantören för det blir billigare. Därför säger leverantören att kunder beställt 30% mer än vad de nånsin kunnat drömma om.
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-10-18 kl. 23:57.
Citera
2019-10-18, 23:56
Medlem
LOU är en ren fara för Sverige. Lagen är dåligt skriven, för det första. Men än värre är tillämpningen av den. Lagen passar inte naivt svenskt beteende. (Och en helt annan sak är att den inbjuder till bestickning och mutor.)

Det går att utvärdera på på annat än pris. Men det ställer lite krav på inköparna, hur de utformar förfrågningsunderlaget. Alla alternativa utvärderingssätt måste klargöras på ett intelligent sätt. Men ofta är man så jävla rädd för överklaganden så man vågar inte köra ett alternativt utvärderingssätt.

Bolaget Apotekstjänst är väldigt känt för att överklaga en mängd anbudsförfaranden. Den historiken är väl känd.

En tidigare tråddeltagare påtalade det faktum att man i Danmark infört regeln att slänga lägsta och högsta anbud. Det är vad jag själv sagt till min uppdragsgivare som är en statlig myndighet. Då säger man: "-Det går ju inte. det strider emot LOU" *suck*

Men det skulle få ordning på det här.

Nu vet jag inte totala anbudssumman, men 14 mille under 2:an så borde man dra öronen åt sig. Kolla upp företaget, ingår det i en koncern, ägare, utdelningar, överföringar. Etc.

Familjen Versteegh byggde upp sin förmögenhet genom skogsavverkning och fallrättigheter och elkraftproduktion i Sollefteåtrakten. När sista gubben dog var ättlingarna snabba att sälja Graningeverken med flera bolag till E.On. Grundaren har nog vänt sig i graven många gånger. Avkomlingarna är av en annan kaliber. Glassförsäljare. Skojare.

Detta har inte så mycket med politisk hemvist att göra. Eller migration. Det handlar enbart om inkompetens hos statliga och kommunala företag. Och landsting, för den delen.

Tänk er själva, inköpschefen i sin helrätta outfit som åker i sin Audi till jobbet, och där upphandlar en eller flera Dacia, och tycker att han/hon har gjort en lysande affär. Det är skrämmande. Det logiska vore ju att alla inköpschefer i offentlig tjänst körde en två år gammal Dacia.

LOU är en mardröm. Och i slutänden är det vi som betalar för kalaset, dvs det "billigaste" anbudet.
Citera
2019-10-19, 00:03
Medlem
allt.o.ingets avatar
Här har vi det slutgiltiga haveriet av nya moderaternas avreglering av apoteksmonopolet. Det har skapats en situation där investeringsbolag som egentligen sysslar med frozen youghurt, snus, filmuthyrning och kaffe även ska tillhandahålla samhällsviktig service som mediciner och sjukhusartiklar.

Vad är nästa steg? Avreglering av försvaret? Avreglering av polisväsendet? Ska bonver månne även tillåtas leverera maskingevär, skjutvapen och stridsvagnar? Försvaret var ju ett särintresse, var det inte så?
Citera
2019-10-19, 00:07
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Är de så "avtalskåta" att de inte kan komma över sin stolthet och ta hem grejer från en annan leverantör? Den här fadäsen blev säkert billigare än beräknat...
En bra upphandlare hade inte lagt alla äggen i en korg! Där hade det funnits klausuler om andra leverantörer, avtalsbrott mm.
Jag har varit med om ett antal LOU upphandlingar och tror mig förstå hur det funkar och vad som gått snett här. Jag har ett flertal fall där anbudsgivaren varit så smart att det kostat miljoner för bla. vissa kommuner.

Nåt som påminner om detta är ju då Fortverket upphandlade golvläggning till ett område. Företaget som tog hem upphandlingen jobbade inte med golvläggning. Då det blev dags att köra lite verkstad hade de inte fått tag på en enda golvläggare. Första jobbet krävde 6 man... Avtalet var på 3 år... Firman fick aldrig tag på några golvläggare...
Citera
2019-10-19, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
En bra upphandlare hade inte lagt alla äggen i en korg! Där hade det funnits klausuler om andra leverantörer, avtalsbrott mm.
Jag har varit med om ett antal LOU upphandlingar och tror mig förstå hur det funkar och vad som gått snett här. Jag har ett flertal fall där anbudsgivaren varit så smart att det kostat miljoner för bla. vissa kommuner.

Nåt som påminner om detta är ju då Fortverket upphandlade golvläggning till ett område. Företaget som tog hem upphandlingen jobbade inte med golvläggning. Då det blev dags att köra lite verkstad hade de inte fått tag på en enda golvläggare. Första jobbet krävde 6 man... Avtalet var på 3 år... Firman fick aldrig tag på några golvläggare...
Absolut. Om de inte kan leverera borde apotekstjänst betala mellanskillnaden när sjukhus tvingas beställa från annan leverantör. Det borde sätta fart på de. Men jag tror som sagt att sjukhusen körde slut på sina lager innan leverantörsbytet, och beställde från den nya leverantören för det var billigare. De beställde nämligen 30% mer än avtalat. Inköpscheferna kommer väl att säga att de inte kunde börja beställa innan ett visst datum eller nån annan löjlig bortförklaring.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/apotekstjanst-forklaring-fler-bestallningar-an-vantat-1
Citera
2019-10-19, 00:12
Medlem
Jordgubbes avatar
DI om saken (förskräckligt, men till stor del nämnt).
Citera
2019-10-19, 00:44
Medlem
En mycket enkel lösning är om sjukhus hade kunnat börja beställa en månad eller så tidigare, så i stället för 1 oktober hade de börjat lägga in beställningar till apotekstjänst från 1 september. Då hade apotekstjänst snart insett att de själva måste beställa mer från sina leverantörer... Ett annat tips. Både inköpschefer och förhandlare på båda sidor bör ha en bakgrund inom logistik, eller ha en med i teamet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in