2019-10-18, 20:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vadå "borde bli"? Du vet alltså hur det skulle fungera på en platt jord? Förklara.
På en platt jord skulle ju horisontlinjen hamna oändligt långt bort/alternativt vid kanten. Det skulle ju med andra ord vara tusentals mil mellan en betraktare och horisontlinjen. Då skulle linjen bli betydligt suddigare än på videon.
Citera
2019-10-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Redan för ett år sedan skrev jag om månförmörkelsen som sedan inträffade den 21 januari i år. Jag visste t o m med vilken dag den skulle ske. Varifrån fick jag den informationen, och hur kunde någon räkna ut exakt när den skulle ske? Vad tror du?

För att det sker enligt ett förutsägbart mönster.
Citera
2019-10-18, 20:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Kör till, få se på lite härlig kurva. Låt oss sen vara överens om att fotografier ej räknas som vetenskapliga bevis.

Så om jag förstår dig rätt så sitter du först och skriker om att du vill se en kurva för att sedan dra till med att bilder på kurvan inte gills?
Citera
2019-10-18, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men fatta hur stor jorden är och hur lite konvex en liten bit av den är. Dessutom medger du ju att det blir en ny horisont. Hur kan den flytta sig om jorden skulle vara platt?

Hur menar du att det annars skulle se ut, om en myra höjdes över ett till synes oändligt stort bord? Skulle inte myrans perspektiv skjuta den ursprungliga horisonten längre bak, och se mer mellan sig själv och den nya horisontlinjen?
Citera
2019-10-18, 20:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Förklara hur. Vad skymmer månen under en månförmörkelse? Vad är det som gör att den skyms då och då, och på vilka grunder kan man beräkna när det sker? Vad kan du tänka är en rimlig förklaring?
Citera
2019-10-18, 20:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Kurvan finns där, du kan inte se den men jag lovar, kurvan finns där, nånstans!
Frågan var vart kurvan tar vägen från en högre position.Den syns fortfarande från den lägre nivån, när man tittar ”längs med”. Kurvan syns inte när du blundar heller, det betyder inte att kurvan är borta.
Citera
2019-10-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Så om jag förstår dig rätt så sitter du först och skriker om att du vill se en kurva för att sedan dra till med att bilder på kurvan inte gills?

Hehe, nej. Då har du missuppfattat mig, jag säger att kurvan ej går att se i min direkta verklighet. Sen kan ett fotografi från rymden övertyga en att tro något annat, det förstår jag. Men jag faller inte under den kategorin, inte längre. Speciellt inte när ni sitter här och påstår att kurvan döljer byggnader och båtar från där jag står vid marknivå. 😙
Citera
2019-10-18, 20:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Och det mönstret har astronomer räknat ut genom globmodellen i tusentals år. Hur räknar man ut solförmörkelser enligt en modell där man inte ens vet vilken höjd månen resp solen är på?
Citera
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, för marken mellan mig och min nya horisont är plan.
Hur vet du det?

Citat:
Finns ingen kurva där emellan. Precis som marken var plan mellan mig och den horisontlinje jag såg då jag stod vid vattnet. 😙
Kurvan syns tydligt på bilden.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hur menar du att det annars skulle se ut, om en myra höjdes över ett till synes oändligt stort bord? Skulle inte myrans perspektiv skjuta den ursprungliga horisonten längre bak, och se mer mellan sig själv och den nya horisontlinjen?

Nej. Det behöver inte vara en myra. Du kan kolla själv. Lägg kinden mot bordet och se var bordkanten är. Höj huvudet och du kommer att se samma bordskant på samma ställe hur högt du än är.
Citera
2019-10-18, 20:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Eller så förhindrar någonting annat än en kurva att vi ska kunna se längre än ett visst avstånd.
Vi kan ju se solen, månen och stjärnor bortom horisonten.

Citat:
Känns rimligt med tanke på att kurvan verkar vara spårlöst försvunnen så fort man höjer sig och du får en ny horisont med en tydligt plan mark mellan dig och horisonten.
Den verkar försvinna när du blundar, det betyder inte att den har försvunnit. Det är ju bara att titta på den lägre höjden så syns den tydligare, när du tittar ”längs med” kraftledningen, inte uppifrån.
Citera
2019-10-18, 20:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
För att den inte syns till, överhuvudtaget. Mellan mig och min nya horisont ser det exceptionellt platt ut.
Är ditt argument att något som inte syns för tillfället inte kan finnas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in