2019-10-18, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ju bisarrt att du hellre accepterar 'någonting annat' - som du inte har en aning om vad det är, hellre än att jordens sfär bildar en horisont som flyttar sig längre bort ju högre du är.

Du vet heller inte hur långt det är mellan Brisbane och Perth, och saknar förmåga att ta reda på det. Du vet inte varför sol- och månförmörkelser inträffar eller varför de går att förutse exakt. Du har inte en aning om var solen befinner sig när det är natt där du är, eller varför det går att se stjärnor från södra halvklotet som aldrig kan ses här, och vice versa. Att solen går i en rak bana över himlen på dagjämningarna är ett mysterium du helt sonika accepterar, fast det finns en modell som elegant förklarar allt detta.

Du kan inte ge ens den simplaste förklaring till hur satellit-teve fungerar med paraboler riktade mot samma punkt i himlen, vilket leder till olika vinklade antenner beroende på hur långt norr eller söderut du är.

Du vet inte hur fartyg och flygplan navigerar över stora avstånd, eller varför det finns tidvatten. Men vafan, bara du kan säga att jorden är platt så är du nöjd.

Om vi kan fokusera på den försvunna kurvan, tack. 😚 Utan kurva, ingen boll. Ingen boll, förmodligen platt.
Citera
2019-10-18, 20:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Om vi kan fokusera på den försvunna kurvan, tack. 😚 Utan kurva, ingen boll. Ingen boll, förmodligen platt.

Alla de andra fenomenen, låter du vara helt oförklarade - bara du kan få säga att jorden är platt?
Citera
2019-10-18, 20:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Du säger det med sådan övertygelse. Men finns det någonting som talar för denna kurva du så hårt håller i? Förutom vårt ursprungsfenomen med saker som försvinner vid horisonten (vid marknivå)? Eller använder du bara den observationen för att rationalisera en sedan till synes osynlig kurva? Få mig att förstå hur du resonerar. 🤗
Finns massor av bevis som t ex att sträckan längs med en viss breddgrad minskar söder om ekvatorn och inte ökar som den skulle göra om jorden var en skiva. Att Polstjärnans höjd över havet exakt följer den breddgrad man är på, att avståndet Nordpolen-Ekvatorn är 1000 mil samtidigt som det är 4000 mil längs med ekvatorn osv.
Citat:
Har du sett hur otroligt suddigt och jäkligt det ser ut när man zoomar in på horisonten och båtarna som försvinner? Allt annat än precist, skulle jag vilja påstå.
Jag såg den videon. Något suddigt men långt ifrån det totalt suddiga övergång som det borde bli på en platt skiva.
Citera
2019-10-18, 20:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du säger det med sådan övertygelse.

Det är en travesti på att du i tre inlägg på raken med övertygelse säger "marken mellan mig och min nya horisont är plan".

Varpå jag frågar hur du vet det och hur du kan veta att du inte ser en konvex yta med radien 600 mil.
Vilket du fullständigt skiter i att bemöta eftersom du inte har någon som helst aning om vad du yrar om.
Citera
2019-10-18, 20:26
Medlem
Citat:
Alla de andra fenomenen, låter du vara helt oförklarade - bara du kan få säga att jorden är platt?

Yes. Eller, bara jag kan få säga att ni verkar ha svårt att visa mig den kurva ni så starkt tror på. 🙃
Citera
2019-10-18, 20:26
Medlem
madtops avatar
Citat:

Kurvan är inte försvunnen. Varför tro du det?
Citera
2019-10-18, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är en travesti på att du i tre inlägg på raken med övertygelse säger "marken mellan mig och min nya horisont är plan".

Varpå jag frågar hur du vet det och hur du kan veta att du inte ser en konvex yta med radien 600 mil.
Vilket du fullständigt skiter i att bemöta eftersom du inte har någon som helst aning om vad du yrar om.

Kanske. Men den kurva som ni "vet" orsakar saker att försvinna bakom horisonten verkar som bortblåst på högre höjder. Och det, är lite märkligt.
Citera
2019-10-18, 20:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Yes. Eller, bara jag kan få säga att ni verkar ha svårt att visa mig den kurva ni så starkt tror på. 🙃

Vi har inga problem med att visa dig en kurva, tråden är full med olika exempel där du ser kurvan.

Citat:
Kanske. Men den kurva som ni "vet" orsakar saker att försvinna bakom horisonten verkar som bortblåst på högre höjder. Och det, är lite märkligt.

Nej den är inte bortblåst på högre höjder. Vill du att jag ska visa dig fotografier av kurvan från högre höjder?
Citera
2019-10-18, 20:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Redan för ett år sedan skrev jag om månförmörkelsen som sedan inträffade den 21 januari i år. Jag visste t o m med vilken dag den skulle ske. Varifrån fick jag den informationen, och hur kunde någon räkna ut exakt när den skulle ske? Vad tror du?

Citat:
Den 21 januari kommer ännu en total månförmörkelse inträffa här i Sverige.

Citera
2019-10-18, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns massor av bevis som t ex att sträckan längs med en viss breddgrad minskar söder om ekvatorn och inte ökar som den skulle göra om jorden var en skiva. Att Polstjärnans höjd över havet exakt följer den breddgrad man är på, att avståndet Nordpolen-Ekvatorn är 1000 mil samtidigt som det är 4000 mil längs med ekvatorn osv.

Jag såg den videon. Något suddigt men långt ifrån det totalt suddiga övergång som det borde bli på en platt skiva.

Vadå "borde bli"? Du vet alltså hur det skulle fungera på en platt jord? Förklara.
Citera
2019-10-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Kurvan är inte försvunnen. Varför tro du det?

För att den inte syns till, överhuvudtaget. Mellan mig och min nya horisont ser det exceptionellt platt ut.
Citera
2019-10-18, 20:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
För att den inte syns till, överhuvudtaget. Mellan mig och min nya horisont ser det exceptionellt platt ut.

Men fatta hur stor jorden är och hur lite konvex en liten bit av den är. Dessutom medger du ju att det blir en ny horisont. Hur kan den flytta sig om jorden skulle vara platt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in