2019-10-18, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Kurvan finns där, du kan inte se den men jag lovar, kurvan finns där, nånstans!
Se min förklaring #22750.
Citera
2019-10-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Då ser du ned bakom det som tidigare var horisonten.

Nej, för marken mellan mig och min nya horisont är plan. Finns ingen kurva där emellan. Precis som marken var plan mellan mig och den horisontlinje jag såg då jag stod vid vattnet. 😙
Citera
2019-10-18, 20:02
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Nej, för marken mellan mig och min nya horisont är plan. Finns ingen kurva där emellan. Precis som marken var plan mellan mig och den horisontlinje jag såg då jag stod vid vattnet. 😙
Nej det är den inte. Den är kurverad men eftersom det är ett varv på 4000 mil är den svår att se.
Förklara annars gärna hur halva Toronto kan vara dolt bakom Horisonten.
Citera
2019-10-18, 20:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Nej. Du kan inte säga att den är plan. Det faktum att det blir en horisont avslöjar ju att den inte kan vara plan.. Vore den det skulle det inte bli en skarp gräns mellan vatten och himmel några kilometer ut - eller var den hamnar beroende på hur högt du står.
Citera
2019-10-18, 20:05
Medlem
Citat:
I Netflix-dokumentären "Behind The Curve" gjorde plattjordarna ett experiment som visar att jorden inte är platt: https://www.newsweek.com/behind-curve-netflix-ending-light-experiment-mark-sargent-documentary-movie-1343362

Hur förklarar du det?
Citera
2019-10-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kurvan flyttas längre bort ju högre upp du är. Det är därför fyrtorn är så höga, och bryggan på fartyg så högt upp som möjligt. Förr satt en utkik uppe i masten på segelfartyg. På en platt jord hade de kunnat stå på däck, och man hade kunnat elda direkt på stranden för att varna fartyg för grund.

Man undrar var i globjordsmodellen du finner en lögn, medan du accepterar en plattjordmodell så lättvindigt utan att ens veta det allra mest grundläggande hur den skulle hänga ihop.

Eller så förhindrar någonting annat än en kurva att vi ska kunna se längre än ett visst avstånd. Känns rimligt med tanke på att kurvan verkar vara spårlöst försvunnen så fort man höjer sig och du får en ny horisont med en tydligt plan mark mellan dig och horisonten.
Citera
2019-10-18, 20:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej, för marken mellan mig och min nya horisont är plan. Finns ingen kurva där emellan.

Nej den är inte plan. Jo det finns en kurva.

Citat:
Precis som marken var plan mellan mig och den horisontlinje jag såg då jag stod vid vattnet. 😙

Inte heller marken är plan.
Citera
2019-10-18, 20:15
Medlem
madtops avatar
Citat:
Eller så förhindrar någonting annat än en kurva att vi ska kunna se längre än ett visst avstånd.

När du kommit på vad detta "någonting annat" är så kan vi diskutera hur sannolik din hypotes är.
Fram tills dess så finns det faktiskt inte ett skit att diskutera eftersom du inte förmår precisera vad "någonting" är.

Att diskutera med en infantil plattjordare:
Dendummasillen: den där bilen är inte blå
madtop: ok, vad har den då för färg och hur kom du fram till det?
Dendummasillen: Fan vet jag och det behöver jag inte förklara. Men den är inte blå.

Citat:
Känns rimligt med tanke på att kurvan verkar vara spårlöst försvunnen så fort man höjer sig och du får en ny horisont med en tydligt plan mark mellan dig och horisonten.

Nej kurvan är inte försvunnen. Det är jättelätt att mäta upp att det finns en kurva.
Citera
2019-10-18, 20:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Eller så förhindrar någonting annat än en kurva att vi ska kunna se längre än ett visst avstånd. Känns rimligt med tanke på att kurvan verkar vara spårlöst försvunnen så fort man höjer sig och du får en ny horisont med en tydligt plan mark mellan dig och horisonten.

Det är ju bisarrt att du hellre accepterar 'någonting annat' - som du inte har en aning om vad det är, hellre än att jordens sfär bildar en horisont som flyttar sig längre bort ju högre du är.

Du vet heller inte hur långt det är mellan Brisbane och Perth, och saknar förmåga att ta reda på det. Du vet inte varför sol- och månförmörkelser inträffar eller varför de går att förutse exakt. Du har inte en aning om var solen befinner sig när det är natt där du är, eller varför det går att se stjärnor från södra halvklotet som aldrig kan ses här, och vice versa. Att solen går i en rak bana över himlen på dagjämningarna är ett mysterium du helt sonika accepterar, fast det finns en modell som elegant förklarar allt detta.

Du kan inte ge ens den simplaste förklaring till hur satellit-teve fungerar med paraboler riktade mot samma punkt i himlen, vilket leder till olika vinklade antenner beroende på hur långt norr eller söderut du är.

Du vet inte hur fartyg och flygplan navigerar över stora avstånd, eller varför det finns tidvatten. Men vafan, bara du kan säga att jorden är platt så är du nöjd.
Citera
2019-10-18, 20:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ganska osannolikt att detta ”Något annat” hamnar precis där globmodellen säger att horisontlinjen skall vara.
Citera
2019-10-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej den är inte plan. Jo det finns en kurva.

Inte heller marken är plan.

Du säger det med sådan övertygelse. Men finns det någonting som talar för denna kurva du så hårt håller i? Förutom vårt ursprungsfenomen med saker som försvinner vid horisonten (vid marknivå)? Eller använder du bara den observationen för att rationalisera en sedan till synes osynlig kurva? Få mig att förstå hur du resonerar. 🤗
Citera
2019-10-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ganska osannolikt att detta ”Något annat” hamnar precis där globmodellen säger att horisontlinjen skall vara.

Har du sett hur otroligt suddigt och jäkligt det ser ut när man zoomar in på horisonten och båtarna som försvinner? Allt annat än precist, skulle jag vilja påstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in