2019-10-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Att anslå en miljard eller tio ur biståndsbudgeten till att anställa syrier i svenskt utanförskap för att bygga bostäder, skolor och sjukhus i Syrien åt sig själva och andra syrier i svenskt utanförskap är alltså en trög process?

Att rekrytera lärare OCH elever till all tänkbar service som efterfrågas i Syrien eller starta-eget-bidrag till företag, är segt?

Det går alltså bokstavligen att anställa hundratusentals människor att arbeta i en miljö de redan är kulturellt integrerade. Bara inte i högkostnadslandet Sverige.
Du tror på det där som Ullenhag trodde på etableringslotsar. Ni testar i SimCity och allt funkar kanon. Sen kommer verkligheten in. Hoppsan pengarna försvann på vägen. Hoppsan byggbolaget var det mest korrupta som skådats. Hoppsan det börjar smälla igen. Hoppsan Migrationsverket omvärderar säkerhetsläget. Hoppsan svenska syriska skolan bombad.

Sen tycker jag det verkar olikt dig att ha internaliserat självklarheten i att det är Sveriges ansvar att bygga upp utbildningsväsendet i Syrien. Tror inte du hade dumpat så mycket ansvar i knät på Sverige om det hade varit 30 år sen när Luciabeslutet fattades?
Citat:
"Nästan alla var bulgarienturkar, som kom via Polen och dåvarande Östtyskland. De åkte med båten Winston Churchill till Malmö och ansåg sig vara diskriminerade i Bulgarien men dagen därpå utvisades de och skickades med buss till Trelleborg där de skickades tillbaka med båt eftersom Sverige beslutat om nya bestämmelser med en invandringspolitik som inte skilde sig från övriga Europa och Norden. En grupp bulgarienturkar uppvaktade Maj-Lis Lööw och förklarade att de skulle sväva i livsfara om de sändes tillbaka, men hon förklarade att Bulgariens regering erkänt problemet med bulgarienturkarna och det ansåg hon vara hoppfullt. Den 14 december 1989 meddelade invandrarminister Maj-Lis Lööw (s) Sveriges riksdag det fattade beslutet. Företrädare för Moderaterna och Centerpartiet gav i de följande överläggningarna sitt muntliga stöd för regeringens politik medan riksdagsledamöter från Folkpartiet, Miljöpartiet och Vänsterpartiet Kommunisterna klargjorde tydligt att de var emot beslutet."
Vi behöver komma tillbaka till den där buss- och båtmentaliteten och den uppfriskande frånvaron av "individuell prövning". Annars hade vi stått med halvfärdiga skolbyggen i Bulgarien än idag.
Citat:
Men SD måste ha ambitionen att diktera den politik som även M:s väljare önskar. Den ambitionen får de själva i sin tur av att sympatisörerna kräver den. Att det helt enkelt inte finns sådana fåntrattar som de som försvarade den dubblade kvotflyktingmottagningen här på forumet när det begav sig.
Har du sökt hjälp än för din autistiska fixering vid den där kvotflyktingmottagningen? Bieler har redan förklarat att förslaget om 4000 kvotflyktingar var villkorat med att all annan asylinvandring nollades. 4000 faktiska flyktingar i utbyte mot att vi slipper få hundratusentals smugglade fejkflyktingar på halsen. Och du fortsätter älta, älta, älta och älta detta ändå. För att sedan i nästan andetag öronmärka 10 fucking skattemiljarder till att bygga skolor i ett MENA-land vi har noll ansvar för, i en from förhoppning om att en bunt syrier eventuellt åker hem självmant för att delta i projektet. Du är ju för fan miljöpartist jämfört med Bieler. "Anslå en miljard, baby / anslå gärna 10, baby"
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-10-17 kl. 13:19.
2019-10-17, 17:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Vad heter den internetsida som jämför alla opinionsmätningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Mätningen gjordes mellan 8-14 okt, alltså innan partiledardebatten. Det blir intressant framöver att se om den påverkat någonting. Löfven är alltid dålig i dessa debatter men denna gången var det nog värre än vanligt så inte helt omöjligt att S tagit ytterligare ett steg neråt.

Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Instämmer. Nästa mätning lär vi ser resultatet av Löfvéns katastrofala insats i Agenda-debatten.
Det var det enda folk snacka om på mitt jobb dagen efter; "Är Löfvén sjuk? Dricker han?"

Lite off topic men det kan ju faktiskt börja påverka OU om fler väljare ser det vi ser: Är Löfven gravt alkoholiserad? Det såg ut som han hade ett mycket tjockt sminklager på sig under debatten.
2019-10-17, 18:33
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad heter den internetsida som jämför alla opinionsmätningar?

Lite off topic men det kan ju faktiskt börja påverka OU om fler väljare ser det vi ser: Är Löfven gravt alkoholiserad? Det såg ut som han hade ett mycket tjockt sminklager på sig under debatten.

https://val.digital

Gå ner till förändring i partisympatier så ser du två fina staplar, den ena går ner 3.7% den andra går upp 4.6%, gissa vilka partier?

Uppenbart att det är mest Socialdemokrater som flytt till SD efter valet.
2019-10-17, 19:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Gå ner till förändring i partisympatier så ser du två fina staplar, den ena går ner 3.7% den andra går upp 4.6%, gissa vilka partier?

Intressant med kurvorna i "trender". SD gjorde ett skutt upp under "flyktingkrisen" och har hållet en generellt högre nivå efter det där de pendlat runt 20 %, så det är ett ganska långvarigt lyft. SD har etablerat sig på en ny nivå. Kan det vara ett nytt sådant lyft nu? Kanske etablerar sig SD på en ny nivå där de pendlar runt 25 % snart?
2019-10-17, 19:54
Medlem
Citat:

26,0 - 25,7 - 24,2. Det var S medel i mätningarna under de tre månaderna som slutade med att Juholt avgick. Brukade betraktas som sossarnas djupaste svacka.

Nu ligger de på 24,6 helt utan skandaler och har ingenting som kan lyfta dem ur hålet. Deras manöverutrymme att locka med skärpt invandringspolitik är mycket mindre än Kristerssons.
2019-10-17, 19:59
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
"SD kommer att sjunka som en sten i opinionsmätningarna".
- Powergirl.

Det enda som sjunker är vänsterns humör. Kul att ta del av deras tårar i olika kommentarsfält på Facebook och Twitter. Verkligen mysigt.

Nu börjas det igen. Enligt vissa opinionsinstitut så skulle SD få närmare 30 procent i valet och en del dårar här trodde på över 30 procent. Det blev dryga 17 procent i verkligheten. Jag vet inte vad du läser på Facebook och Twitter men några tårar har jag inte sett. Det är långt kvar till valet och opinionmätningarna kommer att svänga många gånger. Fram o tillbaka. Själv trodde jag att SD skulle få 18 procent i föregående val. Vad trodde du?
2019-10-17, 20:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Nu börjas det igen. Enligt vissa opinionsinstitut så skulle SD få närmare 30 procent i valet och en del dårar här trodde på över 30 procent. Det blev dryga 17 procent i verkligheten. Jag vet inte vad du läser på Facebook och Twitter men några tårar har jag inte sett. Det är långt kvar till valet och opinionmätningarna kommer att svänga många gånger. Fram o tillbaka. Själv trodde jag att SD skulle få 18 procent i föregående val. Vad trodde du?

Skönt att du håller stilen, där kom den bekräftelse som tråden så väl behövde då du är en extremt bra kontraindikator!
2019-10-17, 20:37
Medlem
Citat:

Så Yougov/Sentio är "vissa" nu Inte lika kul längre att hänvisa till instituten utöver de nämnda?

Det blev drygt 17% ja som dina f.d. favoritinstitut förutspådde. Nu förutspår dom att SD ligger ungefär 5 PE högre än så.
Senast redigerad av Djimmie 2019-10-17 kl. 20:41.
2019-10-17, 20:43
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
26,0 - 25,7 - 24,2. Det var S medel i mätningarna under de tre månaderna som slutade med att Juholt avgick. Brukade betraktas som sossarnas djupaste svacka.

Nu ligger de på 24,6 helt utan skandaler och har ingenting som kan lyfta dem ur hålet. Deras manöverutrymme att locka med skärpt invandringspolitik är mycket mindre än Kristerssons.

Ja sen gick civilminister från S igår all out flyktingkramare i en mini-debatt mot Åkesson så jag vet inte vad deras trovärdighet är i den frågan.

https://nyheteridag.se/civilministern-s-kommunerna-behover-manga-flyktingar-for-det-fattas-medarbetare/

Ajajaj hur ska sossarna vända den här trenden när vi går mot en vikande konjunktur och 3 explosioner en natt i Stockholm? Vad ska man locka med? Hota med att SD inte är för arbetarvänligt och ett alliansparti med diverse ledare i Aftonbladet från Anders Lindberg? Hur kan det bli värre för arbetare än idag?

Från dagens Inizio mätning skrev analytikern att allt pekar på att S kommer fortsätta rasa och SD rusa, är benägen att hålla med. Speciellt med vår statsministers insats i de 2 senaste debatterna. Jag bara skrattar när jag ser honom nu för tiden, förut var det ilska men nu är de bara skratt
Senast redigerad av Haddock93 2019-10-17 kl. 20:47.
2019-10-18, 01:08
Medlem
Citat:

Problemet med din "analys" är att du blandar päron och äpplen.

Innan valet:
De flesta OU gav SD drygt 17%. Något enstaka OU-företag gav SD 25-30%.

Nu:
De flesta OU ger nu SD runt 20-25%. Något enstaka OU-företag ger SD runt 25-30%

Ser du skillnaden? Eller är du verkligen sådär korkad som du verkar?
2019-10-18, 01:33
Medlem
Citat:
Ja sen gick civilminister från S igår all out flyktingkramare i en mini-debatt mot Åkesson så jag vet inte vad deras trovärdighet är i den frågan.

https://nyheteridag.se/civilministern-s-kommunerna-behover-manga-flyktingar-for-det-fattas-medarbetare/

Ajajaj hur ska sossarna vända den här trenden när vi går mot en vikande konjunktur och 3 explosioner en natt i Stockholm? Vad ska man locka med? Hota med att SD inte är för arbetarvänligt och ett alliansparti med diverse ledare i Aftonbladet från Anders Lindberg? Hur kan det bli värre för arbetare än idag?

Från dagens Inizio mätning skrev analytikern att allt pekar på att S kommer fortsätta rasa och SD rusa, är benägen att hålla med. Speciellt med vår statsministers insats i de 2 senaste debatterna. Jag bara skrattar när jag ser honom nu för tiden, förut var det ilska men nu är de bara skratt
Ja, Löfven och nya civiliministern - vi kan kalla dem Pulver & Micko - har sedan tidigare det tuffa dilemmat att de riskerar skrämma bort fler flyktingliberala väljare från S än de vinner tillbaka från SD.

Sossarnas nya linje ska sannolikt inte förstås som en cynisk strategi för att locka tillbaka SD-väljare, utan som att S faktiskt vill strypa invandringen för att det behövs och för att deras egna kommunpolitiker skriker efter det, men S-väljarna står i vägen.

Problemet för Pulver & Micko är alltså det omvända mot vad många verkar tro. De försöker inte i första hand övertyga SD-väljare att komma till S, det är alldeles för svårt pga ”en gång SD alltid SD”-faktorn. De försöker snarare övertyga sina egna flyktingliberala väljare om att minskad invandring är nödvändig, fast utan att erkänna att SD har rätt.

Hur vet man att detta är det stora S-dilemmat? Tja, tre forskare från institutet för framtidsstudier tog förra året hjälp av Novus för att detaljstudera sambandet mellan S- och SD-väljare och deras attityder till invandring. Resultatet finns här:

De lät Novus intervjua 2217 SD-väljare av vilka 491 tidigare röstat på S, 899 på M, resten övriga SD-väljare. Plus att de jämförde med 548 nuvarande sossar och 634 nuvarande moderater.

Invandringen bör minskas:
S: 39%
M: 76%
SD fd S: 99%
SD fd övr: 97%
SD fd M: 99%

(Kristersson har alltså egentligen inga pedagogiska problem alls. Hans väljare är redan med på att invandringen måste ner och att SD-samarbete vore rätt bra ändå. Löfven å sin sida hindras av sina flyktingliberala väljare att 1) driva politik som är nödvändig för att locka de M- och SD-väljare han så väl behöver, och 2) driva politik som är nödvändig för Sverige och som hans kommunalpolitiker skriker efter.)

Invandringen leder till ökad kriminalitet i Sverige:
S: 43%
M: 81%
SD fd S: 97%
SD fd övr: 96%
SD fd M: 98%

(Återigen har Kristersson ingen pedagogisk huvudvärk. Hans väljare är redan med på tåget. Löfven har inte ens en majoritet som fattar att de som spränger termosbomber i trappuppgångar heter Muhammed, inte Magnus...)

Det är ett problem att invandring försvagar den svenska kulturen:
S: 22%
M: 49%

(M-väljarna finns det hopp för, de står och väger på 50/50. Sossarna verkar starkt färgade av Mona Sahlin-mentaliteten ’va e svensk kultur, missommar å såna töntiga saker’...)

Invandringen kostar för mycket offentliga resurser:
S: 35%
M: 78%

(Ni börjar haja mönstret så jag slutar kommentera här...)

Jag föredrar att ha infödda svenskar som grannar:
S: 18%
M: 37%
SD fd S: 67%
SD fd övr: 67%
SD fd M: 67%

Skulle se mer positivt på Sveriges framtid om landet styrdes av S:
S: 90%
M: 10%
SD fd S: 12%
SD fd övr: 6%
SD fd M: 3%

Skulle se mer positivt på Sveriges framtid om landet styrdes av M:
S: 9%
M: 93%
SD fd S: 29%
SD fd övr: 39%
SD fd M: 57%

Skulle se mer positivt på Sveriges framtid om landet styrdes av SD:
S: 6%
M: 24%
SD fd S: 80%
SD fd övr: 81%
SD fd M: 88%

Mitt andrahandsval:
S: övr rödgröna 52% / M 21% / övr alliansen 21% / SD 6% / inget 12%
M: S 5% / övr rödgröna 1% / övr alliansen 51% / SD 38% / inget 4%
SD: S 6% / övr rödgröna 2% / M 47% / övr alliansen 12% / inget 23%
SD fd S: S 20% / övr rödgröna 2% / M 34% / övr alliansen 10% / inget 27%
SD fd övr: S 5% / övr rödgröna 3% / M 37% / övr alliansen 16% / inget 27%
SD fd M: S 2% / övr rödgröna 0% / M 63% / övr alliansen 10% / inget 19%

Sån här data förklarar liksom både vad Löfven, Åkesson och Kristersson pysslar med. Trots att SD har dränerat M på så många väljare är det ändå där JÅ fortfarande har fiskrika vatten att tråla i. Att slösa energi på att gå med håven i utfiskade sossevatten är ingen idé. De lyssnar inte på honom i vilket fall. Det bästa han kan hoppas på är att sosseledningen själva lyckas få sina väljare att förstå hur hårt invandringen faktiskt suger. Och då är de redo för Åkessons håv.
Senast redigerad av CrispyKreem 2019-10-18 kl. 01:40.
2019-10-18, 01:44
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, Löfven och nya civiliministern - vi kan kalla dem Pulver & Micko - har sedan tidigare det tuffa dilemmat att de riskerar skrämma bort fler flyktingliberala väljare från S än de vinner tillbaka från SD.

Sossarnas nya linje ska sannolikt inte förstås som en cynisk strategi för att locka tillbaka SD-väljare, utan som att S faktiskt vill strypa invandringen för att det behövs och för att deras egna kommunpolitiker skriker efter det, men S-väljarna står i vägen.

Problemet för Pulver & Micko är alltså det omvända mot vad många verkar tro. De försöker inte i första hand övertyga SD-väljare att komma till S, det är alldeles för svårt pga ”en gång SD alltid SD”-faktorn. De försöker snarare övertyga sina egna flyktingliberala väljare om att minskad invandring är nödvändig, fast utan att erkänna att SD har rätt.

Hur vet man att detta är det stora S-dilemmat? Tja, tre forskare från institutet för framtidsstudier tog förra året hjälp av Novus för att detaljstudera sambandet mellan S- och SD-väljare och deras attityder till invandring. Resultatet finns här:

De lät Novus intervjua 2217 SD-väljare av vilka 491 tidigare röstat på S, 899 på M, resten övriga SD-väljare. Plus att de jämförde med 548 nuvarande sossar och 634 nuvarande moderater.

Invandringen bör minskas:
S: 39%
M: 76%

(Kristersson har alltså egentligen inga pedagogiska problem alls. Hans väljare är redan med på att invandringen måste ner och att SD-samarbete vore rätt bra ändå. Löfven å sin sida hindras av sina flyktingliberala väljare att 1) driva politik som är nödvändig för att locka de M- och SD-väljare han så väl behöver, och 2) driva politik som är nödvändig för Sverige och som hans kommunalpolitiker skriker efter.)

Invandringen leder till ökad kriminalitet i Sverige:
S: 43%
M: 81%

(Återigen har Kristersson ingen pedagogisk huvudvärk. Hans väljare är redan med på tåget. Löfven har inte ens en majoritet som fattar att det de som spränger termosbomber i trappuppgångar heter Muhammed, inte Magnus...)

Det är ett problem att invandring försvagar den svenska kulturen:
S: 22%
M: 49%

(M-väljarna finns det hopp för, de står och väger på 50/50. Sossarna verkar starkt färgade av Mona Sahlin-mentaliteten ’va e svensk kultur, midsommar å såna töntiga saker’...)

Invandringen kostar för mycket offentliga resurser:
S: 35%
M: 78%

(Ni börjar haja mönstret så jag slutar kommentera här...)

Jag föredrar att ha infödda svenskar som grannar:
S: 18%
M: 37%
SD fd S: 67%
SD fd övr: 67%
SD fd M: 67%

Skulle se mer positivt på Sveriges framtid om landet styrdes av S:
S: 90%
M: 10%
SD fd S: 12%
SD fd övr: 6%
SD fd M: 3%

Skulle se mer positivt på Sveriges framtid om landet styrdes av M:
S: 9%
M: 93%
SD fd S: 29%
SD fd övr: 39%
SD fd M: 57%

Skulle se mer positivt på Sveriges framtid om landet styrdes av SD:
S: 6%
M: 24%
SD fd S: 80%
SD fd övr: 81%
SD fd M: 88%

Mitt andrahandsval:
S: övr rödgröna 52% / M 21% / övr alliansen 21% / SD 6% / inget 12%
M: S 5% / övr rödgröna 1% / övr alliansen 51% / SD 38% / inget 4%
SD: S 6% / övr rödgröna 2% / M 47% / övr alliansen 12% / inget 23%
SD fd S: S 20% / övr rödgröna 2% / M 34% / övr alliansen 10% / inget 27%
SD fd övr: S 5% / övr rödgröna 3% / M 37% / övr alliansen 16% / inget 27%
SD fd M: S 2% / övr rödgröna 0% / M 63% / övr alliansen 10% / inget 19%

Sån här data förklarar liksom både vad Löfven, Åkesson och Kristersson pysslar med. Trots att SD har dränerat M på så många väljare är det ändå där JÅ fortfarande har fiskrika vatten att tråla i. Att slösa energi på att gå med håven i utfiskade sossevatten är ingen idé. De lyssnar inte på honom i vilket fall. Det bästa han kan hoppas på är att sosseledningen själva lyckas få sina väljare att förstå hur hårt invandringen faktiskt suger. Och då är de redo för Åkessons håv.

Det här skulle kanske varit korrekt för ett år sedan när studien utfördes, men idag är det helt annorlunda skulle jag säga.

Idag förstår nog även många Socialdemokrater problemet med invandring, vilket är anledningen att man tappat en del till SD senaste veckorna. Problemet med invandring har nu även ledande Socialdemokratiska politiker gått ut i MSM med förutom möjligtvis toppen. Kom ihåg kommunkrisen som härjar nu där äldrevården och välfärden havererar.

Om man skulle göra studien idag när ekonomin ser annorlunda ut och när man nu röstat igenom en budget som tar bort värnskatten tror jag att resultaten skulle varit väldigt annorlunda. S väljare är inte smarta/insatta direkt, medan M väljare antagligen är mer insatta i politik, Därför hade man mer framförhållning förra året vad den förda politiken kan leda till vilket S väljare inte hade.

Nu pratas det här mycket mer öppet och problemen syns mycket mer tydligt ute i Sverige. 2018 förstod man inte detta om man inte var insatt i politiken och därför fortsatte man rösta på S eftersom kortsiktigt hade S fortfarande en helt okej välfärd. Men nu kommer den stora smällen och detta är otroligt svårt även för MSM att förneka/hjärntvätta ytterligare, verkligheten talar sitt tydliga språk. Problemet tas upp hela tiden på SVT/Aftonbladet nu där de flesta sossarna hänger. Fler och fler inser nog att SD alltid haft rätt och detta kom nog som en käftsmäll för många Socialdemokrater nu under bara några månader.

SD kan ta betydligt fler väljare från S om detta fortsätter. Tror M är lite svårare nu när M går ut som SD-light. Åtminstone retoriskt, sen om de menar det eller inte är en annan femma. Det är av just den här anledningen SD börjar låta mer sossiga när man kritiserar borttagandet av värnskatt, röstar på Löfvéns kommunförslag osv. Det här kan bli spiken i kistan för den svenska Socialdemokratin och de vet SD, det räcker nog bara att man blir största parti.
Senast redigerad av Haddock93 2019-10-18 kl. 01:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in