2019-10-17, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att lågt tryck kan möta högt tryck kan man lätt själv ta reda på och vakuum är lika med lågt tryck. Du resonerar som om vakuum skulle vara lika med absolut tomrum och det är det inte. Absolut tomrum existerar inte någonstans i universum utan bara i teorin.
Ja, bra idé! Varför inte ändra på definitionen av vakuum. Vakuum är nu lågt tryck. Led in diskussionen på att vakuum är lågt tryck! Då kan du fortsätta att ljuga för dig själv. Är du på riktigt? Vakuum är lågt tryck, makalöst dåligt.

Universum med sina snurrande gasbollar kan överhuvudtaget inte existera, det vet du.
Citera
2019-10-17, 17:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag förstår, du kan inte få fram bevis för krökningen. Bilden på Ponchatrain är allt du har.
Nej det är inte allt jag har. Det är den längsta struktur som är parallell med jordens krökning. Bilder från ISS bevisar (läs: evidens) också kurvan. Turning Torsos och båtars skymda nedre del bevisar också kurvan.

Citat:
Trots den samlade vetenskapen, institutioner, myndigheter, rymdfärder, satelliter etc etc, så är Ponchatrain allt du kan
åstadkomma.
Det där argumentationsfelet kallas halmgubbe. Se ovan.
Citera
2019-10-17, 17:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, bra idé! Varför inte ändra på definitionen av vakuum. Vakuum är nu lågt tryck. Led in diskussionen på att vakuum är lågt tryck! Då kan du fortsätta att ljuga för dig själv. Är du på riktigt? Vakuum är lågt tryck, makalöst dåligt.
Absolut vakuum är 0 tryck.
Vakuum är lågt tryck.

Citat:
Universum med sina snurrande gasbollar kan överhuvudtaget inte existera, det vet du.
Hur vet man det?
Citera
2019-10-17, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Inte alls. Kurvan är där hela tiden. Hur menar du att kameran skulle trolla fram kurvan? En kikare fungerar också.

Ja?

Vad bildar detta? Jo, det vi i tråden vant oss vid som madtops grop. Befinner sig observatören på en sfärisk jord alltid i en grop.
Nej, det ser bara ut som vattnet är uppåtgående. I verkligheten vet vi att vattnet hela tiden är nedanför betraktaren, i alla riktningar.
Alltså ingen grop. Tvärtom vattenytan är konvex. Om jorden vore platt skulle det inte bli någon skarp horisont, den skulle försvinna i dis i ögonhöjd. I verkligheten vet vi att det blir en skarp horisont som alltid är nedanför ögonhöjd.[/quote]
"Vattenytan är konvex", ja bakom dig också. Det blir en grop. Ditt enda bevis, Lake Ponchatrain visar det, eller väljer du att bortse från det. Flyttar du på målet som det behagar!
Citera
2019-10-17, 17:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Menar du att tryck möter vakuum utan en barriär?
Givetvis inte trycket är (nära) 0 när det möter vakuum, som också är nära 0.
Någon barriär behövs inte. På samma sätt som det inte behövs någon barriär mellan lufttrycket på marken och det lite mindre lufttrycket en bit upp.

Varför svarar du inte bara på om tryck möter vakuum i din modell, vilket det måste? [/quote]
Nej det måste det inte, se ovan.
Citera
2019-10-17, 17:55
Medlem
Citat:
Så nu när vakuum avslöjat er modell som fantasi finns inte vakuum längre, snyggt! Bra strategi!
Att lufttrycket sjunker ju högre upp man kommer har du medgett, men kan du precisera vad du menar med vakuum i resonemanget du för?
Menar du en miljö där det endast finns väldigt få materiepartiklar eller en miljö där det inte finns några materiapartiklar alls?
Citera
2019-10-17, 17:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad är dina evidens för det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det kan du läsa om i vilken skolbok som helst. Och ingen här har påstått att rent vakuum skulle finnas.
Har jag nämnt rent vakuum? Eller försöker du undvika frågan igen, börjar bli tjatigt.
Citera
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
"Vattenytan är konvex", ja bakom dig också. Det blir en grop. Ditt enda bevis, Lake Ponchatrain visar det, eller väljer du att bortse från det. Flyttar du på målet som det behagar!
Nej det blir ingen grop eftersom de konvexa ytorna framför och bakom mig lutar nedåt, från mig betraktat. De två konvexa ytorna bildar tillsammans en större konvex yta, där jag är på toppen.
Citera
2019-10-17, 17:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Har jag nämnt rent vakuum? Eller försöker du undvika frågan igen, börjar bli tjatigt.
Jag har svarat på din fråga ett flertal gånger, och det är verkligen sorgligt att du inte kan ta till dig mina svar.

Om det är rent vakuum eller näst intill rent vakuum är betydelselöst. Totalt irrelevant här. Du ifrågasätter att olika tryck kan förekomma utan barriär, och jag har gett dig mängder med sådana exempel: Vattenslang, under vatten, gå upp eller ner på jorden...

Kan du berätta för mig vilket svar från mig det är som du anser allra svårast att förstå?
Citera
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vad är då ditt problem med att ett väldigt lågt tryck kan finnas bredvid icke-rent Bakkum, som också har väldigt lågt tryck?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Mm, kämpar besatt för att få dig att förstå något som alla andra redan vet.
Har svarat på det ett flertal gånger. Det är jättesorgligt att du inte kan ta tilll dig den förklaringen. Verkligen tråkigt.
Lär dig bara skillnaden mellan evidens och bevis och läs på om vad konsensus är, så kommer du en bra bit på väg.
Då tar vi det igen:

Lufttrycket här på jorden finns då luft har en vikt, och luften är över dig. Om du går upp en bit så minskar lufttrycket, om du går ner en bit så ökar det. Det kan du själv kolla med en barometer.

När du sedan är tillräckligt högt upp så finns det inte längre någon luft ovanför dig. Då har du inte längre något lufttryck utan något som är nära vakuum.

VAD i min förklaring är det du inte förstår?
Det fetade: bevisa detta! Eller evidens om föredrar.
Om du menar att din förklaring är bevis alt. evidens så är det inte det, enbart ett påstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in