2019-10-17, 16:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Men vad nu då, omvänd bevisbörda? Kan du inte dina fallacies!
Ta fram krökningen nu!
Du har själv sett den på bilder från Pontrachain.

Citat:
Hur ser du kameran? Använder du dina ögon då också eller ser du med något annat?
Du menar hur jag ser på bilder (med högre upplösning än mina ögon) som kameran producerat?
I så fall så är svaret ja.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har inget sagt något om en plötslig gräns. Tryck måste möte vakuum i din modell, hela konceptet med en boll som snurrar i vakuum faller med detta.
Okej. Men då menar du att 1 bar inte kan övergå till tillståndet 1.0001 bar, eller?
Citat:
Jag säger att konsensus inte är bevis. Du har sagt att jag ska falsifiera påstående som du gör.
Näe, konsensus är inte bevis, det vore i så fall jättekonstigt.

Det jag säger är att om du vill ifrågasätta konsensus, så kan du göra det genom att falsifiera. Och jösses, du säger att konsensus är mitt påstående. Vet du vad orden betyder?
Citera
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag har inte sagt något om skarp gräns. Tryck måste möta vakuum i din modell, annars faller den. De svårigheter du med andra har med att leverera bevis visar att den inte har lämnat ritbordet.
Att lågt tryck kan möta högt tryck kan man lätt själv ta reda på och vakuum är lika med lågt tryck. Du resonerar som om vakuum skulle vara lika med absolut tomrum och det är det inte. Absolut tomrum existerar inte någonstans i universum utan bara i teorin.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-10-17 kl. 16:24.
Citera
2019-10-17, 16:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är alltså kameran som drar fram kurvan ur hatten.
Inte alls. Kurvan är där hela tiden. Hur menar du att kameran skulle trolla fram kurvan? En kikare fungerar också.

Citat:
okej, men om du studerar bilden så märker du att vattnet är uppåtgående och möter den nedåtgående himlen. Vilket betyder att om du vänder dig om så ser du samma sak. Det uppåtgående vattnet och den nedåtgående himlen.
Ja?

Vad bildar detta? Jo, det vi i tråden vant oss vid som madtops grop. Befinner sig observatören på en sfärisk jord alltid i en grop. [/quote]
Nej, det ser bara ut som vattnet är uppåtgående. I verkligheten vet vi att vattnet hela tiden är nedanför betraktaren, i alla riktningar.
Alltså ingen grop. Tvärtom vattenytan är konvex. Om jorden vore platt skulle det inte bli någon skarp horisont, den skulle försvinna i dis i ögonhöjd. I verkligheten vet vi att det blir en skarp horisont som alltid är nedanför ögonhöjd.
Citera
2019-10-17, 16:35
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du har inga bevis! I ditt scenario ljuger du medvetet om en kurvatur för att gynna ditt argument.
Du ljuger för att du vill att jorden ska vara en boll. Vilket självbedrägeri!

Ljuger jag.... oooookey, ljuga är när man vet en sanning och medvetet förvränger den sanningen.

Jag har ingen kunskap eller någon vetskap om att objekt skulle ha exakt samma höjd/vinkel ju länge bort jag är från objektet.

Med min kunskap så vet jag däremot att det blir som jag säger.
Citera
2019-10-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det du tror är vakuum existerar inte.
Så vad det handlar om är att tryck måste möta tryck och för detta finns det massor med evidens.
Så nu när vakuum avslöjat er modell som fantasi finns inte vakuum längre, snyggt! Bra strategi!
Citera
2019-10-17, 17:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Så nu när vakuum avslöjat er modell som fantasi finns inte vakuum längre, snyggt! Bra strategi!
Det kan du läsa om i vilken skolbok som helst. Och ingen här har påstått att rent vakuum skulle finnas.
Citera
2019-10-17, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så du läste aldrig exemplet jag gav dig med vattenslangen?

Och du försökte aldrig testen att med en barometer gå uppför?

Hur kan 10 bar möta 9.9 bar och hur kan 1 bar möta 1.0001 bar?

Vi kan se det dagligen, men du kanske inte tänker så?

Om du har en slang kopplat till ditt vatten, så kommer trycket att vara olika beroende på hur högt eller lågt du håller slangen. Hur kan det bli så? Nu kanske inte automationsteknik ingick i din kursplan, men om du läst det /eller högstadiet i grundskolan) så hade det nog klarnat lite för dig.
Menar du att tryck möter vakuum utan en barriär? Detta koncept är centralt för din modell.
Du har lagt mängder av inlägg på en massa prat om evidens vs bevis, slangar, dykning, automationsteknik, barometrar, knalla uppåt. Varför svarar du inte bara på om tryck möter vakuum i din modell, vilket det måste? Du vet varför såklart, men det finns inga bevis för att det kan ske. Eller evidens, konsensus eller vad du väljer att kalla det härnäst.
Citera
2019-10-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Du har själv sett den på bilder från Pontrachain.

Du menar hur jag ser på bilder (med högre upplösning än mina ögon) som kameran producerat?
I så fall så är svaret ja.
Jag förstår, du kan inte få fram bevis för krökningen. Bilden på Ponchatrain är allt du har.
Trots den samlade vetenskapen, institutioner, myndigheter, rymdfärder, satelliter etc etc, så är Ponchatrain allt du kan
åstadkomma.
Citera
2019-10-17, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Okej. Men då menar du att 1 bar inte kan övergå till tillståndet 1.0001 bar, eller?
Näe, konsensus är inte bevis, det vore i så fall jättekonstigt.

Det jag säger är att om du vill ifrågasätta konsensus, så kan du göra det genom att falsifiera. Och jösses, du säger att konsensus är mitt påstående. Vet du vad orden betyder?
Och du fortsätter prata runt frågan. I din modell, möter tryck vakuum?
Citera
2019-10-17, 17:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Du har lagt mängder av inlägg på en massa prat om evidens vs bevis, slangar, dykning, automationsteknik, barometrar, knalla uppåt.
Mm, kämpar besatt för att få dig att förstå något som alla andra redan vet.
Citat:
Varför svarar du inte bara på om tryck möter vakuum i din modell, vilket det måste?
Har svarat på det ett flertal gånger. Det är jättesorgligt att du inte kan ta tilll dig den förklaringen. Verkligen tråkigt.
Citat:
Du vet varför såklart, men det finns inga bevis för att det kan ske. Eller evidens, konsensus eller vad du väljer att kalla det härnäst.
Lär dig bara skillnaden mellan evidens och bevis och läs på om vad konsensus är, så kommer du en bra bit på väg.
Citat:
Menar du att tryck möter vakuum utan en barriär? Detta koncept är centralt för din modell.
Då tar vi det igen:

Lufttrycket här på jorden finns då luft har en vikt, och luften är över dig. Om du går upp en bit så minskar lufttrycket, om du går ner en bit så ökar det. Det kan du själv kolla med en barometer.

När du sedan är tillräckligt högt upp så finns det inte längre någon luft ovanför dig. Då har du inte längre något lufttryck utan något som är nära vakuum.

VAD i min förklaring är det du inte förstår?
Citera
2019-10-17, 17:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Och du fortsätter prata runt frågan. I din modell, möter tryck vakuum?
Men tror du på fulaste allvar att det är vakuum på ett ställe och tryck på flera bar en millimeter därifrån?

Förstår du inte det jag berättar om lufttryck, om att luft väger och ju mer luft du har över dig desto högre tryck? Ju längre upp du går desto mindre luft ovanför dig, tills det inte längre finns någon luft över dig. Varför är det så svårt att ta in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in