Citat:
Ursprungligen postat av
seaworthy
Nu har jag iofs varit en del i Filipstad och där är det ju tyvärr rätt extremt och en hel del av problemen beror på flyktingströmmen.
Men i dom här småorterna kryllar det ju även av svensk arbetsför ungdom som inte jobbar. Dom åker EPA istället. Har kamrater som är lärare på sådana orter och dom beskriver att det är väldigt mycket problem även i svenska hem.
Kanske är det dags att skrota föreställningen att alla ska gå 12-13 år i skolan?
I mina egna ”kretsar” märker jag tydligt att folk får mer och mer pengar men samtidigt att samhället blir allt mer utblottat. Det är ju såklart många faktorer som spelar in. Men bara en sådan sak att man slopade dagmammor som både gav jobb på ”orten” men också minskade trycket på förskolorna var ju ett misstag. Folk är så oroliga för att deras små änglar inte ska få en korrekt pedagogisk utbildning när dom är 3 år och mest är intresserade av bajs.
Det är mer ursäkter tror jag, visst finns arbetslöshet även hos "svenskar" men den är ju väldigt liten även i små orter. Även om du hade 0 % arbetslöshet så hade man fortfarande haft samma problem, med brist på arbetskraft. Företagen hade börjat lägga ner för det finns inte tillräckligt med människor att jobba i företagen, och när jobben läggs ner ökar det flytten av ungdomar till storstäderna.
En av anledningar till att kommuner såsom Filipstad och Bengtsfors tagit emot så många flyktingar relativt sin egen befolkning är ju att det fanns lediga bostäder till följd av befolkningsminskning.
I många kommuner har man rivit bostäder under många år, så allvarligt har det varit. Nu valde man att då man hade lediga bostäder att bosätta flyktingar i dessa kommuner.
Däremot så har du rätt i det du skriver om utbildning. Allt i Sverige ska ha utbildning. Det är klart att någon som kommer från Syrien och Somalia inte kommer kunna få jobb om det krävs att den personen dels ska kunna bra svenska, och ha en 4-5 år utbildning innan den personen får ett jobb. Förr i tiden fanns det riktigt enkla jobb där ingenting behövdes, bara man ville jobba så kunde man jobba.
Detta systemet vi har i Sverige är humant mot flyktingar när det handlar om att dem ska kunna komma hit, men det är inte bra när det handlar om skaffa jobb åt människor som kommer hit. Speciellt för dem som är analfabeter och inte kan läsa och skriva. Hur svårt ska det egentligen vara att fixa till exempel olika lagerjobb, eller arbete inom skogen och liknande för folk som är analfabeter, kan dålig svenska och har ingen utbildning.
Men vänsterpartierna värkar vara väldigt mycket emot att ändra på detta systemet, dem vill inte ens ha arbetskraftsinvandring till detta landet.