2019-10-17, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja det är så vetenskap fungerar.
Och efter vi gjort ett antagande så provar vi vår hypotes och försöker falsifiera den. Därefter kan vi konstatera att det inte finns en alternativ förklaring till vår observation vilket innebär att det faktum att saker döljs under horisonten är ett evidens för en krökning.
Vad bra! Då återstår ju bara för dig att visa hur hypotesen provades! Men det kommer du inte att göra, du kommer enbart att upprepa ovan inlägg och påstå att det är utfört men aldrig visa upp det.

Citat:
Nej det har du inte, det enda du har gjort är sagt "perspektiv". Och detta trots att det vedertagna begreppet perspektiv inte är samma sak som "boldogg-perpektiv", den vedertagna definitionen av perspektiv ger inte stöd för en "höjning av vattnet".
Jag har visat upp mina stöd, och det vedertagna begreppet är applicerbart på en byggnad som försvinner ned i horisonten men du väljer likt en religiös fanatiker att bara upprepa att jag inte har visat något. Du däremot har inte visat nånting. I ditt nästa inlägg kommer du papegoja samma påstående igen och självklart inte presentera något stöder ditt påstående.
Citera
2019-10-17, 12:54
Medlem
Citat:
Att du vägrar acceptera evidens för att rymden existerar innebär såklart inte att det inte finns evidens för rymdens existens.

Och ljug inte, i inlägget du citerar tar jag upp två bevis: Avståndsmätningar och rymdsonder.

Vill du diskutera dessa i detalj eller är du bara en tokig dåre?
På vilket sätt är t.ex avståndsmätningar till himlakroppar inte ett evidens för rymden?
Finns inga bevis för att ett atmosfärstryck kan existera bredvid ett vakuum utan barriär. Konceptet faller innan avståndsmätningen kunde påbörjas. Nu kommer du att svara, den sfäriska jorden är bevis.

Ungefär som: solen går upp när tuppen gal. Tuppen galer solen går upp. Ta bort tuppen, går solen upp?
Citera
2019-10-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Framsteg!!!

Okey, om du däremot måste vinkla ner lasern ju länge bort du har den från byggnaden, var skulle du tolka det som?
Varför måste man vinkla ner lasern?
Citera
2019-10-17, 12:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vattnet reser sig upp och möter himlen och bildar konceptet horisont, detta kallas perspektiv. Det är vad man ser, faktiska förhållande är något annat. Perspektivet är begränsat, begränsningen medför att ett objekt som Turning Torso ser ut att sjunka ner i vattnet.
Nej, det är inte det som är perspektiv.
Nej, perspektiv är inte begränsat.
Det är upplösningen i ögat/kameran som är begränsat. Perspektiv gör inte så att det ser ut att objekt sjunker. Perspektiv gör att objekt ser olika stora ut, beroende på avståndet.
Horisonten bevisar krökningen. Utan krökning ingen skarp horisont, som alltid är nedanför ögonhöjd.
Citera
2019-10-17, 13:00
Medlem
Citat:
Nej det är inte sant, det finns miljontals med tester som påvisar en kurvatur.
Ett av de roligaste är ett experiment från den kände plattjordaren Jeranism mäter upp en kurvatur.

Har du verkligen missat hans hysteriskt roliga experiment?
Jag har sett det, och det var ett misslyckat test. Du kan söka upp honom på youtube och höra hans version om medverkan i den filmen som finns på Netflix, men det kommer du inte att göra. Jag har själv inte sett filmen.

Nu vill jag höra dina miljontals tester som bevisar att jorden är en sfär.
Citera
2019-10-17, 13:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ok, då uppmanar jag dig att visa upp denna kurva som döljer objektet!
Det är den du ser, där Turning Torsos nedre del är skymd. Om du vill se själva kurvan så rekommenderar jag bilder på kraftledningen och bron över sjön Pontrachain. Där måste du hitta på en ny ad-hoc-förklaring som förklarar hur perspektiv kan böja bron och kraftledningen.
Citera
2019-10-17, 13:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag har visat de stöd jag har för min tes, du säger att jag har fel därför att det är kurvan som döljer objektet. Det är du som använder dig av omvänd bevisbörda.

Visa nu upp kurvan!
Inte alls. Kurvan stöds av massor med andra bevis. Du har inte bevisat någonting alls.

Kurvan går som sagt att beskåda i bilder och film från Lake Pontrachain.
Citera
2019-10-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, det är inte det som är perspektiv.
Nej, perspektiv är inte begränsat.
Det är upplösningen i ögat/kameran som är begränsat. Perspektiv gör inte så att det ser ut att objekt sjunker. Perspektiv gör att objekt ser olika stora ut, beroende på avståndet.
Horisonten bevisar krökningen. Utan krökning ingen skarp horisont, som alltid är nedanför ögonhöjd.
Utan krökning ingen skarp horisont, krökningen bildar horisont säger du.
Kan vi få ett bevis för krökningen tack!

Perspektiv är inte begränsat, det är upplösningen i ögat/kameran som begränsar, säger du.
Kan du se med något annat än dina ögon?
Citera
2019-10-17, 13:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Eftersom som dess storlek till synes är lika stor under dagen, sol upp brukar den dock vara mindre men både större och mindre vid sol ned.
Nej. Den är exakt lika stor hela tiden. Den ser något tillplattad ut nära horisonten, på grund av refraktion. Men det är försumbart i sammanhanget.

[/quote]Om man har fri sikt och kan se sol upp och sol ned så sker det på en för observatören väldigt liten sträcka. Jag tror att själva solen är en projektion på något som blir till en personlig upplevelse för observatören. [/quote]
Återkom om du hittar något som stöder att solen är en projektion.

Citat:
Månen ger en indikation på detta. Månen lyser moln som är runt den, men detta sker överallt där någon observerar månen. En lokal företeelse.
Nej. Det är de belysta molnen som är en lokal företeelse mellan månen och betraktaren. Månen är samma för alla.
Citera
2019-10-17, 13:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Utan krökning ingen skarp horisont, krökningen bildar horisont säger du.
Kan vi få ett bevis för krökningen tack!
Hur blir det en skarp horisont utan krökning.
Bevis för krökningen finns i bilder/film från Lake Pontrachain.

Citat:
Perspektiv är inte begränsat, det är upplösningen i ögat/kameran som begränsar, säger du.
Kan du se med något annat än dina ögon?
Ja, med en kamera. Plus att jag kan öka upplösningen innan ljuset träffar ögonen med en kikare.
Citera
2019-10-17, 13:13
Medlem
Citat:
Det är den du ser, där Turning Torsos nedre del är skymd. Om du vill se själva kurvan så rekommenderar jag bilder på kraftledningen och bron över sjön Pontrachain. Där måste du hitta på en ny ad-hoc-förklaring som förklarar hur perspektiv kan böja bron och kraftledningen.
Alltså, om Turning Torsos nedre del skyms av vatten så är jorden sfär. Turning Torsos nedre del skyms vatten, jorden är en sfär.
Eller: när tuppen gal så går solen upp. Tuppen gal och därför går solen upp. Ta bort tuppen, går solen inte upp då?

Vad kallas den fallacy som du använder dig av ovan?

Lake Ponchatrain på sfärisk jord.
https://www.google.com/search?safe=active&biw=1422&bih=702&tbm=isch&sa=1& ei=vyuoXeqPDdHK6ATOo5jYBw&q=ponchatrain+flat+earth &oq=ponchatrain+flat+earth&gs_l=img.3...8169415.81 77227..8177853...0.0..0.136.2052.16j6......0....1. .gws-wiz-img.......0i67j0j0 i3j0i30j0i19j0i5i10i30j0i10i24.zWudbYK9tx0&ved=0ah UKEwiq65ms9aLlAhVRJZoKHc4RBnsQ4dUDCAc&uact=5#imgrc =ywPxXrB9d2L8QM:

Lake Ponchatrain på en platt jord:
https://www.google.com/search?safe=active&biw=1422&bih=702&tbm=isch&sa=1& ei=skuoXZe_BdOgjgaarJOICw&q=ponchatrain+bridge&oq= ponchatrain+bridge&gs_l=img.3...40445.44746..45313 ...0.0..0.113.1305.15j1......0....1..gws-wiz-img.......0i5i10i30.XuXX DMCE3V8&ved=0ahUKEwiX4Jjok6PlAhVTkMMKHRrWBLEQ4dUDC Ac&uact=5#imgrc=zytS8b9K1FH3wM:

Vilken bild gäller?
Citera
2019-10-17, 13:20
Medlem
Citat:
Inte alls. Kurvan stöds av massor med andra bevis. Du har inte bevisat någonting alls.

Kurvan går som sagt att beskåda i bilder och film från Lake Pontrachain.
Är det allt du kan skaka fram? Ni har all vetenskap bakom er, varenda litet klassrum har er glob, ni påstår att det raketer som far ut i rymden, stationer etc. men allt du kan skaka fram är en bilder på Lake Ponchatrain.

Alla de bilder som inte visar kurva på Lake Ponchatrain, gäller inte de? Bara de som stöder din religion?

Varför kan man bara se den sfäriska jorden på Lake Ponchatrain?

Det är ju annars enligt globjordare omöjligt att se kurvan ens från ett flygplan på 10000m höjd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in