2019-10-17, 08:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Bra att du är så säker på din sak. Då återstår det bara för dig att visa vad det är som döljer tornet!
Omvänd bevisbörda. Det är du som påstår att perspektivet skymmer objekt.
Jordens kurvatur förklarar perfekt hur mycket som skyms i förhållande till betraktarens höjd och avståndet till det skymfa objektet. Perspektiv förklarar ingenting om vad som skymmer.
Citera
2019-10-17, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad mer än solen står för ljuset?
Gaser i atmosfären lyser upp och skapar det vi vet känner som dagsljus.
Själva solen ger liv och det elektromagnetiska fält som omger den ger ljus.
Citera
2019-10-17, 08:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag instämmer. Detta menar jag tyder på att det vi kan se av solen inte är ett fysisk objekt.
På vilket sätt då? Vad får dog att tro att solen inte är fysisk, förutom att det är en ad-hoc som måste tvingas in för att passa den platta hittepå-modellen.
Citera
2019-10-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Viket inte spelar någon roll om vattenytan är plan. Nedre delen skulle bara se mindre ut, inte skymmas av den plana vattenytan.
Vattnet reser sig upp och möter himlen och bildar konceptet horisont, detta kallas perspektiv. Det är vad man ser, faktiska förhållande är något annat. Perspektivet är begränsat, begränsningen medför att ett objekt som Turning Torso ser ut att sjunka ner i vattnet.
Citera
2019-10-17, 08:41
Medlem
Citat:
Verkligen inte. Siktlinjen från betraktaren mot horisonten är alltid nedåt. Problemet för plattjordingarna är att skymda saker bortom horisonten är ännu lägre. Vilket gör att de skyms av horisonten.
Ok, då uppmanar jag dig att visa upp denna kurva som döljer objektet!
Citera
2019-10-17, 08:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag instämmer. Detta menar jag tyder på att det vi kan se av solen inte är ett fysisk objekt.

Det skulle vara ’spännande’att se vilka fysiska och logiska krumbukter du är beredd att göra för att få detta påstående att funka med sol-och månförmörkelser.
Citera
2019-10-17, 08:45
Medlem
Citat:
Omvänd bevisbörda. Det är du som påstår att perspektivet skymmer objekt.
Jordens kurvatur förklarar perfekt hur mycket som skyms i förhållande till betraktarens höjd och avståndet till det skymfa objektet. Perspektiv förklarar ingenting om vad som skymmer.
Jag har visat de stöd jag har för min tes, du säger att jag har fel därför att det är kurvan som döljer objektet. Det är du som använder dig av omvänd bevisbörda.

Visa nu upp kurvan!
Citera
2019-10-17, 08:53
Medlem
Citat:
På vilket sätt då? Vad får dog att tro att solen inte är fysisk, förutom att det är en ad-hoc som måste tvingas in för att passa den platta hittepå-modellen.
Eftersom som dess storlek till synes är lika stor under dagen, sol upp brukar den dock vara mindre men både större och mindre vid sol ned. Om man har fri sikt och kan se sol upp och sol ned så sker det på en för observatören väldigt liten sträcka. Jag tror att själva solen är en projektion på något som blir till en personlig upplevelse för observatören.

Månen ger en indikation på detta. Månen lyser moln som är runt den, men detta sker överallt där någon observerar månen. En lokal företeelse.
Citera
2019-10-17, 08:54
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Därför att det är slutet och början på det elektromagnetiska fältet som solen utgör.

Då skulle man se detta "solnedgångsljus" som en halo runt solen precis hela tiden ändå. Du har inte förklarat nånting. Har du aldrig tittat upp på himlen?
Citera
2019-10-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det skulle vara ’spännande’att se vilka fysiska och logiska krumbukter du är beredd att göra för att få detta påstående att funka med sol-och månförmörkelser.
I den senaste diskussionen visade jag upp ett konkret exempel, Turning Torsovideon, och det bör du också göra. Jag svarar på ett konkret exempel, inte på dina oneliners.
Citera
2019-10-17, 09:00
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag talar om vinkelhöjden till objektet, vinkeln mätt från horisonten till toppen av Turning Torso. Motstående katet. Vattnet skymmer mer av tornet vid ett ökat avstånd, vilket innebär att vinkeln minskar.

Varför vill du inte svara på min fråga?

Det är så otroligt uppenbart varför du inte vill svara
Citera
2019-10-17, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Då skulle man se detta "solnedgångsljus" som en halo runt solen precis hela tiden ändå. Du har inte förklarat nånting. Har du aldrig tittat upp på himlen?
Varför skulle man se det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in