Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Din Turning Torsovideon som du med arrogans pushat länge har jag nu vänt emot dig, det sket sig i vanlig ordning. Och helt förutsägbart börjar du harva om att jag inte svarar på dina frågor, denna reträtt upprepar du vid varje tillfälle.
Jag har svarat dig flera gånger, det är infantilt att ständigt upprepa "du har inte svarat" smileygubbe,
"du har inte svarat" smileygubbe. Är du arton fyllda?
Du säger att vattnet på något magiskt vis kan dölja över 100 meter av tornet pga perspektiv.
Du säger att det är en ”synvilla”, en ”illusion”. En synvilla eller illusion handlar om hur vår hjärna tolkar verkligheten på ett felaktigt vis. Vi upplever att tex en viss färg är blå fast den egentligen är vit eller att ett objekt sitter ihop på ett omöjligt vis fast den inte gör det i verkligheten.
Det som är det viktiga att förstå med synvillor och illusioner är att det vi upplever i vår hjärna inte stämmer med verkligheten.
Om du står i en helt platt värld där ett torn är 200 meter. Du sätter en kamera samt en laser på en 100 meter hög stolpe och siktar in både laserpunken och kameran på en punkt mitt på tornet, alltså 100 meters höjd.
Du sätter stolpen 1 meter ifrån tornet.
Det betyder att du har en vinkel på lasern gentemot marken rakt ner på stolpen på exakt 90 grader. Hänger du med? Lasern lyser helt rakt mot tornet! Lasern går i en exakt parallell bana med den platta marken.
Nu backar du 5 km på denna platta värld. Eftersom du har samma höjd på lasern och kameran kommer laserpunken lysa rakt på tornets mitt vid 100 meter. Du kommer även kunna se laserpunken i kameran om du zoomar in.
Både kameran och lasern har fortfarande en vinkel gentemot den platta marken rakt nedanför på 90 grader. Fortfarande går lasern exakt parallellt med marken.
Inget kommer kunna dölja lasern. Men i verkligheten så kommer tillslut vattnet dölja lasern och kamerans sikt. Vi kommer även hela tiden vrida ner lasern och kameran för att kunna få lasern på mitten av tornet (100 meters höjd på tornet). Alltså är det INTE en synvilla eller en illusion. Genom att fysiskt hela tiden behöva vrida ner lasern för att laserpunkten ska lysa på samma höjd ju längre ifrån tornet vi kommer så är det ett bevis på en verklig händelse.
Det att jag frågar dig gång på gång är för att även du vet att om du svarar att vi inte vrider ögonen uppåt eller neråt så motbevisar du dig själv. För i verkligheten måste vi vrida ner ögonen ju längre bort vi kommer för att kunna se på samma punkt av tornet.
Låt mig gissa, du kommer svara att du inte förstår...