2019-10-17, 01:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jo,jag har just förklarat varför den nedre delen inte syns. Du har däremot inte gjort det utan enbart hävdat att jag har fel. Du använder perspektivets egenskap att göra objekt mindre, vinkeln minskar, men förnekar samtidigt samma egenskap för att omvandla detta till en påstådd kurvatur.

Så istället för att enbart hävda att jag har fel kan du leda ditt resonemang i bevis!
Du har fel för att det faktum att nedre delen av tornet är skymt vilket motbevisar en platt jord.

Dessutom ur senare inlägg börjar du dilla om en grop. Vattnet är inte högre mellan dig och tornet. Det är lägre och tornets bas är ännu lägre vilket syns och bara det motbevisar platta jorden. Jag behöver inte bevisa jordens sfäriska form och har inte heller gjort det, den vetenskapliga metoden går ut på att falsifiera alternativa förklaringar vilket jag just har gjort.

Perspektiv kan jag förklara men du kommer inte att acceptera den, det är bara slöseri med tid.
Citera
2019-10-17, 01:03
Medlem
Ovcharkas avatar
Vad är på undersidan av en platt jord? Är det där aliens, rymdödlor och CIA håller hus? Om så är fallet; Varför faller de inte "ner" - ut i rymden? Om gravitation funkar där - på undersidan; Varför gör det inte det på jordens kanter? Lämpligen borde det trycka på där också? Märkligt.
Citera
2019-10-17, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du har inte kommit med något bevis, du har hittat på en teori som inte stämmer med verkligheten. Du har ingen aning om vad perspektiv är, trots att du fått otal förklaringar i tråden. Snart kommer väl refraktion och till sist den heliga boken fram också. Då skriker jag bingo. Vad ligger i potten?

Givetvis ryms alla i ett diskussionsforum, men om en svart katt går förbi och jag säger att det är en grå hund så blir det ingen hund hur mycket jag än säger det, för att det är fel. Förstår du liknelsen?
Ja, jag förstår. För jag har ihärdigt poängterat att det är en svart katt men du har ju inte ens kapacitet att påstå att det är en grå hund. Förstår du liknelsen? Jag säger att det som avgör om en byggnad försvinner ner i havet är perspektiv och framför stöd för min tes så menar du att det räcker om du bara att det inte är så. Varför ens vara i tråden om du inte tänker diskutera? Tiden då ni lätt vifta bort allt är förbi, presentera bevis!
Citera
2019-10-17, 06:42
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Vad är frågan?

Du har ögat är på en höjd av exakt 100 meter och tittar rakt fram på tornet på en punkt exakt 100 meter upp på tornet. Du ser du helt vågrätt.

Om du nu backar 5 km men är på exakt samma höjd (100 meter) med ögat och tittade på exakt samma punkt 100 meter upp på tornet. Kommer då vinkeln öka (du börjar vrida ögat uppåt), minska (du börjar vrida ögat neråt) eller vara konstant (ögat står still).
Citera
2019-10-17, 07:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jo, perspektivet skymmer den nedre delen av byggnaden, det visade jag i mitt inlägg. Du däremot har enbart sagt att jag har fel men inte tillfört något utöver ett simpelt förnekande och att endast hålla sig med sådant är att trolla, för allas trevnad bör du undvika det.
Nej det visade du inte. Perspektiv kan inte skymma något. Perspektiv förklarar varför saker ser olika stora ut, beroende på avstånd.
Citera
2019-10-17, 07:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, solen rör sig bort ifrån observatören och vinkeln minskar. Om du menar dagsljus så uppstår det i atmosfären, det är inte solen ensam som står för ljuset, därav de särskilda ljusfenomen som uppstår vid soluppgång och ned.
Om solen rörde sig bort skulle den se mindre ut, det gör den inte. I verkligheten är solen exakt lika stor hela tiden.
Citera
2019-10-17, 07:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, solen rör sig bort ifrån observatören och vinkeln minskar. Om du menar dagsljus så uppstår det i atmosfären, det är inte solen ensam som står för ljuset, därav de särskilda ljusfenomen som uppstår vid soluppgång och ned.
Vad mer än solen står för ljuset?
Citera
2019-10-17, 07:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Mer vattenyta mellan dig och tornet.
Viket inte spelar någon roll om vattenytan är plan. Nedre delen skulle bara se mindre ut, inte skymmas av den plana vattenytan.
Citera
2019-10-17, 07:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, för att om vattnet var högre skulle det vara det bakom dig också. I en grop alltså.
Verkligen inte. Siktlinjen från betraktaren mot horisonten är alltid nedåt. Problemet för plattjordingarna är att skymda saker bortom horisonten är ännu lägre. Vilket gör att de skyms av horisonten.
Citera
2019-10-17, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Du har ögat är på en höjd av exakt 100 meter och tittar rakt fram på tornet på en punkt exakt 100 meter upp på tornet. Du ser du helt vågrätt.

Om du nu backar 5 km men är på exakt samma höjd (100 meter) med ögat och tittade på exakt samma punkt 100 meter upp på tornet. Kommer då vinkeln öka (du börjar vrida ögat uppåt), minska (du börjar vrida ögat neråt) eller vara konstant (ögat står still).
Jag talar om vinkelhöjden till objektet, vinkeln mätt från horisonten till toppen av Turning Torso. Motstående katet. Vattnet skymmer mer av tornet vid ett ökat avstånd, vilket innebär att vinkeln minskar.
Citera
2019-10-17, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej det visade du inte. Perspektiv kan inte skymma något. Perspektiv förklarar varför saker ser olika stora ut, beroende på avstånd.
Bra att du är så säker på din sak. Då återstår det bara för dig att visa vad det är som döljer tornet!
Citera
2019-10-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om solen rörde sig bort skulle den se mindre ut, det gör den inte. I verkligheten är solen exakt lika stor hela tiden.
Jag instämmer. Detta menar jag tyder på att det vi kan se av solen inte är ett fysisk objekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in