2019-10-17, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Befinner sig i en grop?

Hur kommer det sig att vattnet är högre än den tänkta siktlinjen mellan husets nedre del och betraktaren?

Så nu hävdar du att det är illusion att vattnet döljer huset?

Ja det är vi överens om. Frågan är snarast varför huset är delvis dolt av det platta vattnet. Varför har vi inte längre fri sikt till huset? Varför har vår siktlinje dolts av vatten?
Ja, det är en illusion eftersom det vi ser inte motsvarar verkliga förhållanden. En illusion.
Är du arg?
Citera
2019-10-17, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Observationer, som i filmen om Turning Torso så förefaller vattnet resa sig, som allting gör, och om detta är kurvatur så innebär det att du befinner dig i en grop. Vilket på ett filosofiskt plan kan verkar stämma, men du befinner dig inte i en grop. Det du ser är ett perspektiv, en illusion.
Om du hade befunnit dig i en grop, skulle ju även Turning Torso höjts, inte bara vattnet, eller hur?
Citera
2019-10-17, 00:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Observationer, som i filmen om Turning Torso så förefaller vattnet resa sig...

Det förefaller att resa sig?
Eller så kanske det är så enkelt som att vattnet faktiskt är högre än siktlinjen mellan betraktaren och huset?

Förklara hur det kan se ut som om vattnet är högre än siktlinjen mellan betraktaren och huset?

Citat:
... och om detta är kurvatur så innebär det att du befinner dig i en grop...

Nej du befinner dig inte i en grop, du befinner dig på en sfär.
Citera
2019-10-17, 00:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, det är en illusion eftersom det vi ser inte motsvarar verkliga förhållanden.

Jo det vi ser motsvarar exakt det vi kan förvänta oss på en sfärisk jord.

Citat:
En illusion.

Hur uppstår den? Vad hindrar ljuset från huset att nå våra ögon?
Citera
2019-10-17, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vet du vad vågrät betyder för något?

Du har ögat är på en höjd av exakt 100 meter och tittar rakt fram på tornet på en punkt exakt 100 meter upp på tornet. Du ser du helt vågrätt.

Om du nu backar 5 km men är på exakt samma höjd med ögat och tittade på exakt samma punkt 100 meter upp på tornet. Kommer då vinkeln öka (du börjar vrida ögat uppåt), minska (du börjar vrida ögat neråt) eller vara konstant (ögat står still).
Jag förstår inte vad du pratar om, har detta med platt jord att göra?
Citera
2019-10-17, 00:29
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du pratar om, har detta med platt jord att göra?

Å herre, är du rädd för att svara på frågan på något sätt? Kan du inte bara svara?

Det är ju så uppenbart varför du inte vill svara
Citera
2019-10-17, 00:30
Medlem
Citat:
Argumentet var madtops, vänd dig till honom.
Jag citerade dig för att det var du som skrev om grop. Skyll inte ifrån dig.
Ditt snack om perspektiv kan du lägga ner för det stämmer inte.
Ju längre ifrån du är ett objekt, ju mer kommer kurvaturen dölja objektet. Det är så verkligheten ser ut på vår sfäriska jord. Det finns inte ETT ENDA bevis på att jorden är platt. Få in det i skallen nån gång
Citera
2019-10-17, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det förefaller att resa sig?
Eller så kanske det är så enkelt som att vattnet faktiskt är högre än siktlinjen mellan betraktaren och huset?

Förklara hur det kan se ut som om vattnet är högre än siktlinjen mellan betraktaren och huset?

Nej du befinner dig inte i en grop, du befinner dig på en sfär.
Nej, för att om vattnet var högre skulle det vara det bakom dig också. I en grop alltså.

Vattnet är inte högre, det ser ut att vara det. Det kallas perspektiv, en illusion. Det bekräftas av din absurda gropteori.
Däremot kanske gruppterapi vore nåt för dig, om du arg dvs.
Citera
2019-10-17, 00:32
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nej, för att om vattnet var högre skulle det vara det bakom dig också. I en grop alltså.

Vattnet är inte högre, det ser ut att vara det. Det kallas perspektiv, en illusion. Det bekräftas av din absurda gropteori.
Däremot kanske gruppterapi vore nåt för dig, om du arg dvs.

Vad har perspektivet och illusion med platt jord att göra?
Citera
2019-10-17, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jag citerade dig för att det var du som skrev om grop. Skyll inte ifrån dig.
Ditt snack om perspektiv kan du lägga ner för det stämmer inte.
Ju längre ifrån du är ett objekt, ju mer kommer kurvaturen dölja objektet. Det är så verkligheten ser ut på vår sfäriska jord. Det finns inte ETT ENDA bevis på att jorden är platt. Få in det i skallen nån gång
Jag har just framfört ett, vilket verkar uppröra dig, och det enda motargument du kan producera att jag har fel och det stämmer inte. Vore det inte fördelaktigt för dig om du tillförde diskussionen stöd för dina argument om att jag har fel och att det inte stämmer. Gropen är resultatet av madtops resonemang om vattnets egenskap att vara högre än siktlinjen till objektets bas, du bör ta den med honom. Min handlar om perspektiv, vi ryms båda i tråden.
Citera
2019-10-17, 00:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
... varför upprepa samma fråga om och om igen? ...

Ja det beror nog på att du kommer med samma omotiverade påstående om och om igen.
Hur vore det om du i stället tog dig tid att förklara?

Citat:
Ljuset hindras av att vinkel till ljuset blir noll, ljuset försvinner.

Hur kan vinkeln till den nedre delen av huset bli noll medan vinkeln till den övre vara större än noll?
Det är en geometrisk omöjlighet.

Återigen: Rita en skiss som förklarar hur du tror att det fungerar.
Citera
2019-10-17, 00:54
Medlem
Citat:
Jag har just framfört ett, vilket verkar uppröra dig, och det enda motargument du kan producera att jag har fel och det stämmer inte. Vore det inte fördelaktigt för dig om du tillförde diskussionen stöd för dina argument om att jag har fel och att det inte stämmer. Gropen är resultatet av madtops resonemang om vattnets egenskap att vara högre än siktlinjen till objektets bas, du bör ta den med honom. Min handlar om perspektiv, vi ryms båda i tråden.
Du har inte kommit med något bevis, du har hittat på en teori som inte stämmer med verkligheten. Du har ingen aning om vad perspektiv är, trots att du fått otal förklaringar i tråden. Snart kommer väl refraktion och till sist den heliga boken fram också. Då skriker jag bingo. Vad ligger i potten?

Givetvis ryms alla i ett diskussionsforum, men om en svart katt går förbi och jag säger att det är en grå hund så blir det ingen hund hur mycket jag än säger det, för att det är fel. Förstår du liknelsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in