2019-10-17, 00:58
Medlem
Östgöta Nattexpress finns i Linköping. https://www.nattxpressen.se/ Det kör ut grejer alla dagar i veckan. Verkar ha ett ganska stort utbud till och med med lite allt möjligt. Kebab på helgerna till och med! Nu låter det som att jag gör reklam för företaget men ville bara visa på att det finns andra som har haft en liknande idé.

Du kan ju kika där för att se om det kan vara ett koncept du kan köra på! Anslutna till Onlinepizza är de också.
Citera
2019-10-17, 01:03
Medlem
Lowlyfes avatar
Sekunderar för en mobil natt-kiosk. Köp en skåpbil och kör ut, släng in tobak i sortimentet (+ rullpapper, tro mig) och lite matalternativ så är det bara att köra!

Köp en snabb bil också.
Citera
2019-10-17, 01:14
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zabut
Om jag t.ex. säljer 4edelars pizza som redan är köpta från en pizzeria som skattar. Behöver jag också då skatta ifall vi har ett samarbete?
Om jag köper in godispåsar för 10 kronor styck, chipspåsar för 15 kronor styck och säljer godisarna för 20 kronor och chipsen för 25. Då klarar jag väl ändå att skatta?

Ditt resonemang tackar jag djupt för, det gav mig ett mycket gott skratt här på en annars mycket mörk dag.
Citera
2019-10-17, 01:17
Medlem
lfhs avatar
25% moms, så säljer du för 125kr så får företaget endast in 100kr. Men du kan dra av moms på inköp så där blir det lite billigare för dig.

Sen antar jag att du vill ha alla pengar du tjänar privat? Då ska du ta ut lön på det företaget tjänat ihop. 31% i ARB-avgifter sen vanlig skatt på det. Realistiskt kommer du inte tjäna så mycket, så det lär inte bli mer ån max 20%. Du kan även göra vissa avdrag på ARB avgifter, så 31->21% kan du nog få till.

Dvs, om företaget går 5000kr vinst/månad (dvs efter moms m.m.) så får du behålla typ 3500 eller något sånt.

Sen ska du bokföra och ha koll på lager m.m. Så det blir nog mer jobb än bara öppna lucka en gång i timmen. Sen årsbokslut går väl att göra själv men jag känner inte nån företagare som inte lägger ut det, då kostar det 10-15000/år för det.

Tror gloryhole idéen är den bästa lösningen både för dig och ditt närsamhälle. Du skulle ju kunna bokföra det som tjänster i hemmet och göra Rut/rot avdrag.

Efter ett tag skulle du säkert kunna ta in någon nyanländ som anställd (med hjälp med lönen ifrån staten såklart) som får borra upp ett eget hål bredvid ditt. Kan tänka mig att vissa kundgrupper kan gå dit i grupp och då kan det lätt bli dålig stämning om dom måste stå i kö till hålet.

Så småningom kan du alltså ha en smärre armé med nyanlände som står och suger medans du sitter vid datorn och koncentrerar dig på ditt. Så väl som det går att koncentrera sig med allt smackande dvs.
Citera
2019-10-17, 01:27
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Till att börja med kan du bedriva ”kiosken” som en hobbyverksamhet, då behöver du varken skatta eller registrera en firma. Du kan ju börja lite smått och se hur det går, tar det fart kan du regga en enskild firma. Det är busenkelt och det krävs inte massor av krångliga blanketter som någon påstod.

Vad som räknas som hobbyverksamhet kan du läsa mer om på verksamt.se

Lycka till med kjorren!

https://www.verksamt.se/fundera/hobby-eller-foretag-

Jävlar, då kan min hobby snart sätta fart så andra kan få ta del av både godis och grejer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lobbaaan
Hej! Jag drar första seriösa inlägget i tråden då.

Har suttit och räknat på liknande, fast bara hemkörning.Du måste nog bo i en mellanstor stad endast för att det ska funka. Större städer har 7/11 och sånt överallt, mindre städer har inte ett behov av nattöppet.

https://gottdirekt.se/

Dessa är baserade i Norrköping, sidan är reggat typ 2016 men de reggades sig först för moms maj 2019, räkna ut själv vad som skedde där emellan..

Det verkar som han har en fysisk kiosk därför de öppnade upp vita dörrarna 2019. Men din affärsidé bör hålla för 1-2 personer förutsatt att du bor i en mellanstor stad. Den där turken som har gottdirekt verkar köpa allt på en vanlig affär och sedan slå på 100%. Han har hållt på sen 2016. Om du skaffar vettig leverantör så får du större marginaler.

Räkna sen på att du tar 70kr per utkörning, hur kan du få det lönsamt? Gissa varför alla liknande företag kör moped så är du på rätt väg, då plockar du en slant på varje utkörning också.

Men räkna med att sälja till pundare och ungdomar enbart. Men är det lönsamt? Det tror jag absolut.
Alla är väl seriösa i denna tråden? "
Räkna ut vad som skedde där emellan.." Jadu
Min affärsidé ska bara vara jag själv, skulle ju kunna cykla så blir det ännu billigare.
Om jag köper allt från matsmart.se blir det ju skitbilligt.
Jag tror också det är lönsamt och om ändå ungdomspundarna betalar i förväg via hemsidan kan jag ju inte gå back. Kan ju livestreama också så vågar ingen råna mig.

Citat:
Ursprungligen postat av hanksaccount
En sak ska du ha cred för och det är dina riktigt roliga humoristiska svar, "kanske bättre göra en sketch av det här"

Mitt bidrag är att köpa kiosk/skåpbil, försök att hyra en plats där det redan finns folkmassa t.ex nära staden.. Kolla med kommunen om man får driva verksamhet på nattetid just på den platsen där du hittat det finns folk. I skåpbilen har du kiosk + en gaminghörna där du tar de lugnt medan du inväntar kunder.
Kanske man får stå där under viss period sen hittar man flera platser att göra samma sak på och har en facebook grupp att annonsera vart man står, köpmeny osv..

EDIT: Kör på inlägget ovanför mitt. Fy så bra idé den där gottdirekt. Det är säkert en massa som köper på nattetid!!

Vad är det roliga med att göra en sketch av det?
Kan ha en instagram som kontinuerligt updateras med utbudet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Redan med det som du visar så faller nog möjligheten att kalla det hela hobby, syftet med kioskverksamheten är ju att det skall generera vinst, alltså är det näringsverksamhet. Om det är en fristående kiosk eller något i en bil så är det ju inrättat för verksamheten enbart, är all försäljning från bostaden kan det gå bättre.

Det kan väl råka gå i vinst? Vill nog helst ha lagret här hemma sen behöva ta mig till kunderna på något vis. Finns ju fan elsparkscooter och allt möjligt kul idag. Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Kör bara! Skit i moms mm som alla blattar gör. Går det bra regga en firma och kör vitt!
Du låter ju ändå som en entreprenör...

Entrepenör in i själa.

Citat:
Ursprungligen postat av Lobbaaan
Tips är ju att regga handelsbolag med en kompis så slipper du flasha med ditt personnummer hela tiden, väl spenderade tusenlappar. Sen så skriver du 0 på deklaration i 2 år , efter det så börjar Skatteverket kolla dig och då startar du ett nytt bolag med samma kompis.

Edit: Så håller du det gamla bolaget aktivt också och när det blir kontroller från kommunen och sånt så säger du det är det andra bolaget som ska stå på det och din kompis har hand om det som inte är närvarande.

Låter invecklat, men vad gör man inte för att folk ska få vad dom behöver?
Citera
2019-10-17, 01:33
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det här var väl smart TS, i stället för att starta kiosk i ditt hem skaffar du en mobil kiosk som du bor i.

Köp en sån där husbil som alla swingers har och gör om halva till kiosk.

Dom brukar vara dåligt isolerade och bara uppbyggda av tunn 0,8mm karosseriplåt så vill du blåsa liv i gloryhole idén som var uppe tidigare är ju det enkelt att göra det ut genom bakväggen.

Nej jag vill vara en digital nomad och då ska varken mitt hus invaderas av fyllon eller att jag behöver släpa runt på ett kioskhem som ett mongo.

Citat:
Ursprungligen postat av Signalen
Östgöta Nattexpress finns i Linköping. https://www.nattxpressen.se/ Det kör ut grejer alla dagar i veckan. Verkar ha ett ganska stort utbud till och med med lite allt möjligt. Kebab på helgerna till och med! Nu låter det som att jag gör reklam för företaget men ville bara visa på att det finns andra som har haft en liknande idé.

Du kan ju kika där för att se om det kan vara ett koncept du kan köra på! Anslutna till Onlinepizza är de också.

Alla idéer får jag och gör till något godare. Tack för tipset! Dom verkar lite dyra och den stora skåpbilen verkar dyrare än andra alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av Lowlyfe
Sekunderar för en mobil natt-kiosk. Köp en skåpbil och kör ut, släng in tobak i sortimentet (+ rullpapper, tro mig) och lite matalternativ så är det bara att köra!

Köp en snabb bil också.

Nah, låter inte så genomtänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Ditt resonemang tackar jag djupt för, det gav mig ett mycket gott skratt här på en annars mycket mörk dag.

Einstein var också trött vissa timmar på hösten. Käkade lite russin, så nu är jag igång igen. Mvh, skratt är ju aldrig fel. Mer sånt tack!

Citat:
Ursprungligen postat av lfh
25% moms, så säljer du för 125kr så får företaget endast in 100kr. Men du kan dra av moms på inköp så där blir det lite billigare för dig.

Sen antar jag att du vill ha alla pengar du tjänar privat? Då ska du ta ut lön på det företaget tjänat ihop. 31% i ARB-avgifter sen vanlig skatt på det. Realistiskt kommer du inte tjäna så mycket, så det lär inte bli mer ån max 20%. Du kan även göra vissa avdrag på ARB avgifter, så 31->21% kan du nog få till.

Dvs, om företaget går 5000kr vinst/månad (dvs efter moms m.m.) så får du behålla typ 3500 eller något sånt.

Sen ska du bokföra och ha koll på lager m.m. Så det blir nog mer jobb än bara öppna lucka en gång i timmen. Sen årsbokslut går väl att göra själv men jag känner inte nån företagare som inte lägger ut det, då kostar det 10-15000/år för det.

Tror gloryhole idéen är den bästa lösningen både för dig och ditt närsamhälle. Du skulle ju kunna bokföra det som tjänster i hemmet och göra Rut/rot avdrag.

Efter ett tag skulle du säkert kunna ta in någon nyanländ som anställd (med hjälp med lönen ifrån staten såklart) som får borra upp ett eget hål bredvid ditt. Kan tänka mig att vissa kundgrupper kan gå dit i grupp och då kan det lätt bli dålig stämning om dom måste stå i kö till hålet.

Så småningom kan du alltså ha en smärre armé med nyanlände som står och suger medans du sitter vid datorn och koncentrerar dig på ditt. Så väl som det går att koncentrera sig med allt smackande dvs.

Skulle skänka mycket av vinsten till samerna. Vadå koncentrera sig på "mitt". Jag vill se glada människor som får sina leveranser. Om jag så blir påkörd på vägen.
Citera
2019-10-17, 01:43
Medlem
DRD4s avatar
Bra svar, nu fick du mig att skratta igen! Russin är godis!

Vet att det fanns någon kioskbil i Stockholm för tio år sen, den kändes sunkig redan då.

Problemet är väl att arbetslösa stoners/gamers är kundkretsen, tveksamt att dom har en stadig köpkraft eller är konsekventa nog att beställa snacks.
Citera
2019-10-17, 01:51
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Bra svar, nu fick du mig att skratta igen! Russin är godis!

Vet att det fanns någon kioskbil i Stockholm för tio år sen, den kändes sunkig redan då.

Problemet är väl att arbetslösa stoners/gamers är kundkretsen, tveksamt att dom har en stadig köpkraft eller är konsekventa nog att beställa snacks.

Russin är fan gott asså.

Okej men sumpa kioskbilsidén. Jag har massa grejer hemma, sen får folk beställa via internet. Sen tar jag mig till en plats eller något, borde väl funka? Eftersom att det finns absolut ingenting kan ju folk klara sig med att det tar iallafall en liten liten stund. Eller att jag måste hem och byta från elscooter/cykel till moppen.

Man får ju hjälpa dom på något sätt. Är ju bara fixa en ai-chattbot som hjälper folk hur jävla borta de än är? Hjälp mig nu, hitta lösningarna. Jag orkar cykla i flera timmar och kan vara vaken till 05, precis som gottdirekt, skulle ju tom kunna hålla på 19-05 som dom gör. För folk kan ju vara att de bara inte vågar gå ut efter att de druckit någon öl eftersom de är rädda för alkisvarning osv. Det kan också vara en grej. Vet folk som beställer taxi som ska komma med 2 askar cigg osv osv.
Citera
2019-10-17, 02:14
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Till att börja med kan du bedriva ”kiosken” som en hobbyverksamhet, då behöver du varken skatta eller registrera en firma. Du kan ju börja lite smått och se hur det går, tar det fart kan du regga en enskild firma. Det är busenkelt och det krävs inte massor av krångliga blanketter som någon påstod.

Vad som räknas som hobbyverksamhet kan du läsa mer om på verksamt.se

Lycka till med kjorren!

https://www.verksamt.se/fundera/hobby-eller-foretag-
Detta inlägg är felaktigt för den givna situationen, en hobbyverksamhet karaktäriseras av att grundtanken är skiljt från vinstdrivande verksamhet (tex en person som väver mattor och får en förfrågan att sälja en av mattorna). Det pratas ofta om en gräns på 10.000 kr vilket även det är felaktigt givet att nämnda kriterium är uppfyllt (man skattar från första kronan). Följer TS ditt förslag kan han räkna med pådrag från SkV. Korrekt information om hobbyverksamhet finns här, notera att även mitt "mattexempel" skulle kunna utgöra en skattepliktig verksamhet beroende på om personen i fråga avser att påföra någon form av VM samt om det skulle ske i en större utsträckning. Liknande desinformation brukar spridas när folk säljer biljetter till diverse event, gränsdragningen i en sådan situation blir i vilken omfattning återförsäljningen sker (har de varit tvungna att ställa in eller har personen sonika köpt på sig ett 10-tal biljetter i vinstsyfte?).

TLDR gällande hobbyverksamhet: Personen trollar, TS idé är i högsta grad skattepliktig om TS avser att göra någon form av vinst. Jag antar att TS inte tänker genomföra idén av ren välvilja?

OnT: Du undervärderar nog tjänsten TS varvid det enligt mitt tycke är en bra idé trots "vitt upplägg", pratar vi 00-05:00 tex kan du säkert göra mellan 50-100% påslag från butikspriser. Om du köper in varor via grossister blir det en fin marginal även efter skatt. Sätt upp en simpel webbshop med en minimum beställning där marginalerna täcker bensinkostnaden för utkanten av ditt tänkta område.
Citera
2019-10-17, 02:24
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Detta inlägg är felaktigt för den givna situationen, en hobbyverksamhet karaktäriseras av att grundtanken är skiljt från vinstdrivande verksamhet (tex en person som väver mattor och får en förfrågan att sälja en av mattorna). Det pratas ofta om en gräns på 10.000 kr vilket även det är felaktigt givet att nämnda kriterium är uppfyllt (man skattar från första kronan). Följer TS ditt förslag kan han räkna med pådrag från SkV. Korrekt information om hobbyverksamhet finns här, notera att även mitt "mattexempel" skulle kunna utgöra en skattepliktig verksamhet beroende på om personen i fråga avser att påföra någon form av VM samt om det skulle ske i en större utsträckning. Liknande desinformation brukar spridas när folk säljer biljetter till diverse event, gränsdragningen i en sådan situation blir i vilken omfattning återförsäljningen sker (har de varit tvungna att ställa in eller har personen sonika köpt på sig ett 10-tal biljetter i vinstsyfte?).

TLDR gällande hobbyverksamhet: Personen trollar, TS idé är i högsta grad skattepliktig om TS avser att göra någon form av vinst. Jag antar att TS inte tänker genomföra idén av ren välvilja?

OnT: Du undervärderar nog tjänsten TS varvid det enligt mitt tycke är en bra idé trots "vitt upplägg", pratar vi 00-05:00 tex kan du säkert göra mellan 50-100% påslag från butikspriser. Om du köper in varor via grossister blir det en fin marginal även efter skatt. Sätt upp en simpel webbshop med en minimum beställning där marginalerna täcker bensinkostnaden för utkanten av ditt tänkta område.

Jag gillar också idén och undervärderar nog vad folk egentligen skulle betala för tjänsten. Om det nu går köra 50-100% påslag så skulle det ju både vara lönsamt och roligt. Så om jag skulle börja köra fredag och lördag, när det nu inte går börja som hobbyverksamhet. Vad behöver jag för startkapital utöver grejerna jag köper in?
Citera
2019-10-17, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zabut
Jag gillar också idén och undervärderar nog vad folk egentligen skulle betala för tjänsten. Om det nu går köra 50-100% påslag så skulle det ju både vara lönsamt och roligt. Så om jag skulle börja köra fredag och lördag, när det nu inte går börja som hobbyverksamhet. Vad behöver jag för startkapital utöver grejerna jag köper in?
Som sagt, det som behövs som varulager, räkna inte med att få kredit hos någon leverantör inledningsvis. Finns lämpligt fordon? Lådsystem att förvara varorna i. Finns säkert fler detaljer vi inte kommer på just nu. Sedan, ej att förglömma, kommer kostnader för marknadsföring och administration. Telefonkostnader lär också uppstå. Nu får någon annan fylla på vidare!
Citera
2019-10-17, 03:17
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som sagt, det som behövs som varulager, räkna inte med att få kredit hos någon leverantör inledningsvis. Finns lämpligt fordon? Lådsystem att förvara varorna i. Finns säkert fler detaljer vi inte kommer på just nu. Sedan, ej att förglömma, kommer kostnader för marknadsföring och administration. Telefonkostnader lär också uppstå. Nu får någon annan fylla på vidare!

Har redan varulager plus att det bara bor typ 10 000 i min stad. Så om jag fokuserar på kvalité kommer jag överleva på stammisarna. Förhoppningvis kan jag cykla eller glida runt på en elscooter, eventuellt en eumoppe. Lådsystem? Tar det i väskan typ eller någon fjällvandrarväska med stabila fack. Gerillamarknadsföring och mun till mun som sprider ordet + använda min humor i sammanhanget. Har många idéer på det lilla extra. Folk kommer beställa bara för att det är roligt. Vadå kostnad för adminstration? Jag bara drar hem en beställning från matsmart och sen säljer jag tjänsten och de varorna till ett pris som gynnar mitt företag. Kör mitt privata mobilabonnemang och det kan jag ju göra till företagsabonnemang så sparar jag ju istället pengar då eventuellt på mina privata kostnader? (Om man vänder förmånerna så att säga om det nu finns sådana detaljer också).
Jag fyller på, det går bra, klockan är snart 05. Jag levererar lika mycket i detta framtida eventuella företag som jag engagerar mig att ta vara på varje inlägg i tråden. Mvh
Idéer på vad tjänsten kan heta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in