Citat:
Ursprungligen postat av
Barrington1975
Till att börja med kan du bedriva ”kiosken” som en hobbyverksamhet, då behöver du varken skatta eller registrera en firma. Du kan ju börja lite smått och se hur det går, tar det fart kan du regga en enskild firma. Det är busenkelt och det krävs inte massor av krångliga blanketter som någon påstod.
Vad som räknas som hobbyverksamhet kan du läsa mer om på verksamt.se
Lycka till med kjorren!
https://www.verksamt.se/fundera/hobby-eller-foretag-
Jävlar, då kan min hobby snart sätta fart så andra kan få ta del av både godis och grejer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lobbaaan
Hej! Jag drar första seriösa inlägget i tråden då.
Har suttit och räknat på liknande, fast bara hemkörning.Du måste nog bo i en mellanstor stad endast för att det ska funka. Större städer har 7/11 och sånt överallt, mindre städer har inte ett behov av nattöppet.
https://gottdirekt.se/
Dessa är baserade i Norrköping, sidan är reggat typ 2016 men de reggades sig först för moms maj 2019, räkna ut själv vad som skedde där emellan..
Det verkar som han har en fysisk kiosk därför de öppnade upp vita dörrarna 2019. Men din affärsidé bör hålla för 1-2 personer förutsatt att du bor i en mellanstor stad. Den där turken som har gottdirekt verkar köpa allt på en vanlig affär och sedan slå på 100%. Han har hållt på sen 2016. Om du skaffar vettig leverantör så får du större marginaler.
Räkna sen på att du tar 70kr per utkörning, hur kan du få det lönsamt? Gissa varför alla liknande företag kör moped så är du på rätt väg, då plockar du en slant på varje utkörning också.
Men räkna med att sälja till pundare och ungdomar enbart. Men är det lönsamt? Det tror jag absolut.
Alla är väl seriösa i denna tråden? "
Räkna ut vad som skedde där emellan.." Jadu
Min affärsidé ska bara vara jag själv, skulle ju kunna cykla så blir det ännu billigare.
Om jag köper allt från matsmart.se blir det ju skitbilligt.
Jag tror också det är lönsamt och om ändå ungdomspundarna betalar i förväg via hemsidan kan jag ju inte gå back. Kan ju livestreama också så vågar ingen råna mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
hanksaccount
En sak ska du ha cred för och det är dina riktigt roliga humoristiska svar, "kanske bättre göra en sketch av det här"
Mitt bidrag är att köpa kiosk/skåpbil, försök att hyra en plats där det redan finns folkmassa t.ex nära staden.. Kolla med kommunen om man får driva verksamhet på nattetid just på den platsen där du hittat det finns folk. I skåpbilen har du kiosk + en gaminghörna där du tar de lugnt medan du inväntar kunder.
Kanske man får stå där under viss period sen hittar man flera platser att göra samma sak på och har en facebook grupp att annonsera vart man står, köpmeny osv..
EDIT: Kör på inlägget ovanför mitt. Fy så bra idé den där gottdirekt. Det är säkert en massa som köper på nattetid!!
Vad är det roliga med att göra en sketch av det?
Kan ha en instagram som kontinuerligt updateras med utbudet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Redan med det som du visar så faller nog möjligheten att kalla det hela hobby, syftet med kioskverksamheten är ju att det skall generera vinst, alltså är det näringsverksamhet. Om det är en fristående kiosk eller något i en bil så är det ju inrättat för verksamheten enbart, är all försäljning från bostaden kan det gå bättre.
Det kan väl råka gå i vinst? Vill nog helst ha lagret här hemma sen behöva ta mig till kunderna på något vis. Finns ju fan elsparkscooter och allt möjligt kul idag. Mvh
Citat:
Ursprungligen postat av
Innerfittefett
Kör bara! Skit i moms mm som alla blattar gör. Går det bra regga en firma och kör vitt!
Du låter ju ändå som en entreprenör...
Entrepenör in i själa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lobbaaan
Tips är ju att regga handelsbolag med en kompis så slipper du flasha med ditt personnummer hela tiden, väl spenderade tusenlappar. Sen så skriver du 0 på deklaration i 2 år , efter det så börjar Skatteverket kolla dig och då startar du ett nytt bolag med samma kompis.
Edit: Så håller du det gamla bolaget aktivt också och när det blir kontroller från kommunen och sånt så säger du det är det andra bolaget som ska stå på det och din kompis har hand om det som inte är närvarande.
Låter invecklat, men vad gör man inte för att folk ska få vad dom behöver?