2019-10-16, 23:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Jag vet exakt hur det fungerar. Jag vill att Boldogg ska svara...
Borde förstått det, så sorry. Vi får hoppas att hon också kan svara.
Citera
2019-10-16, 23:27
Medlem
Citat:
Du säger att vinkeln minskar med avståndet. Vinkeln mellan toppen av tornet och den vågräta linje som går rakt mot tornet från ögat.

Då är min fråga om vinkeln mellan botten av tornet och den vågräta linje som går rakt mot tornet från ögat ändras. Minskar den eller ökat den?
Vet inte om jag förstår dig rätt, men ja vinkeln minskar. Botten försvinner med ökat avstånd, vinkel minskar.
För att svara på ditt nästa inlägg: om du menar att det är p.g.a kurvatur var vänlig och presentera stöd för detta påstående. Du har kört samma frågeställning hela kvällen, det leder hela tiden fram till samma sak. Istället för att envisas med dessa ledande enfrågeinlägg kan du väl istället bara redogöra för ditt argument.
Citera
2019-10-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag spelar inte dum, jag förstår inte vad som hindrar ljuset att nå dina ögon.

Jaha? Och varför kan ljuset inte färdas utefter denna siktlinje?
Jag missförstod dig om rät linje. Du menar linjen från byggnadens bas antar jag.

Som du ser i videon är det ingen rät linje till att börja med sett ur perspektiv, det faktiska förhållandet är något annat.
Vattnet förefaller stiga upp sett från observatören, perspektiv, det faktiska förhållandet något annat.
Observatören flyttar på sig, 0.40 in i videon. Vattnet stiger uppåt och himlen med byggnaden nedåt.
Vid 1.00 upprepas samma förfarande. Observatören flyttar på sig och med honom perspektivet. Vattnet reser uppåt och täcker ännu mer av byggnaden och himlen nedåt och med den byggnaden.

Perspektivet förblir detsamma men perspektivet position ändras. Därför ser byggnaden ut att försvinna ned i havet.
En illusion, ingen kurva.
Citera
2019-10-16, 23:45
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vet inte om jag förstår dig rätt, men ja vinkeln minskar. Botten försvinner med ökat avstånd, vinkel minskar.
För att svara på ditt nästa inlägg: om du menar att det är p.g.a kurvatur var vänlig och presentera stöd för detta påstående. Du har kört samma frågeställning hela kvällen, det leder hela tiden fram till samma sak. Istället för att envisas med dessa ledande enfrågeinlägg kan du väl istället bara redogöra för ditt argument.

Så både vinkeln på ovansidan av tornet och undersidan av tornet minskar. Då vet jag.

Nu kommer min sista fråga. Vinkeln rakt från ögat som är vågrät rakt mot tornet. Minskar eller ökar den med ökat avstånd? Eller är den konstant den samma?
Citera
2019-10-16, 23:49
Medlem
madtops avatar
Citat:

Men jösses - hur kan du inte förstå våra argument?

På en platt jord kan du dra en rak och obruten linje mellan objektet och betraktaren, det finns inget som hindrar ljuset att nå dina ögon. Varken flyttade punkter, perspektiv, minskade vinklar eller något annat förklarar vad som hindar ljuset att nå dina ögon.

Våra observationer visar att du inte kan dra en rak och obruten linje mellan objektet och betraktaren, våra observationer visar att t.ex vattnet ligger högre än den tänkta siktlinjen.
Citera
2019-10-16, 23:51
Medlem
Citat:
Beviset för kurvan är att vattnet i Öresund är högre än den räta siktlinjen mellan nedre delen av tornet och betraktaren.
Nej, för vilket håll betraktaren än är vänd åt så är det han ser högre vilket innebär att i sådana fall befinner sig i en grop.
Det är perspektiv, en illusion.

Citat:
Alla utom du är uppenbarligen idioter för jag lovar dig att ingen jävel förstår ett skit av dina "stöd".

Att dra till med "Perspektivet slut/mötespunkt har flyttats men byggnaden står kvar." är ingen som helst förklaring till att huset döljs av vatten.

Rita en skiss, förklara och slå världen med häpnad.
Det måhända att ingen förstår, men jag har stöd till skillnad från dig. Du har bara lögner.
Citera
2019-10-16, 23:56
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag missförstod dig om rät linje. Du menar linjen från byggnadens bas antar jag

Ja självklart. Siktlinjen mellan dig och det som är dolt under horisonten.

Citat:
J
Som du ser i videon är det ingen rät linje till att börja med sett ur perspektiv, det faktiska förhållandet är något annat.

Varför är det ingen rät linje? Såväl perspektiv som siktlinjer handlar om räta linjer.

Citat:
Vattnet förefaller stiga upp sett från observatören, perspektiv,

Hur kan perspektiv få vatten att skymma min sikt?
Varför kan vi inte längre dra en rak linje mellan betraktaren och nederdelen av huset?

Citat:
Observatören flyttar på sig och med honom perspektivet. Vattnet reser uppåt och täcker ännu mer av byggnaden och himlen nedåt och med den byggnaden.

Återigen: Hur kan perspektiv få vatten att resa sig? Varför kan du inte längre dra en rak linje mellan betraktaren och nederdelen av huset?
Citera
2019-10-17, 00:00
Medlem
Citat:
Så både vinkeln på ovansidan av tornet och undersidan av tornet minskar. Då vet jag.
Vet inte vad du menar.

Nu kommer min sista fråga. Vinkeln rakt från ögat som är vågrät rakt mot tornet. Minskar eller ökar den med ökat avstånd? Eller är den konstant den samma?[/quote]
Jag börjar misstänka att du lider av utmaningar. Se videon, det är ju du som introducerat den i tråden. Byggnadens nedre del täcks av mer vatten vid ett utökat avstånd och den synliga delen av tornet minskar.

Tragikomisk!
Citera
2019-10-17, 00:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej, för vilket håll betraktaren än är vänd åt så är det han ser högre vilket innebär att i sådana fall befinner sig i en grop.

Befinner sig i en grop?

Hur kommer det sig att vattnet är högre än den tänkta siktlinjen mellan husets nedre del och betraktaren?

Citat:

Så nu hävdar du att det är illusion att vattnet döljer huset?

Citat:
Byggnadens nedre del täcks av mer vatten vid ett utökat avstånd och den synliga delen av tornet minskar.

Ja det är vi överens om. Frågan är snarast varför huset är delvis dolt av det platta vattnet. Varför har vi inte längre fri sikt till huset? Varför har vår siktlinje dolts av vatten?
Senast redigerad av madtop 2019-10-17 kl. 00:06.
Citera
2019-10-17, 00:08
Medlem
Citat:
Men jösses - hur kan du inte förstå våra argument?

På en platt jord kan du dra en rak och obruten linje mellan objektet och betraktaren, det finns inget som hindrar ljuset att nå dina ögon. Varken flyttade punkter, perspektiv, minskade vinklar eller något annat förklarar vad som hindar ljuset att nå dina ögon.

Våra observationer visar att du inte kan dra en rak och obruten linje mellan objektet och betraktaren, våra observationer visar att t.ex vattnet ligger högre än den tänkta siktlinjen.
Observationer, som i filmen om Turning Torso så förefaller vattnet resa sig, som allting gör, och om detta är kurvatur så innebär det att du befinner dig i en grop. Vilket på ett filosofiskt plan kan verkar stämma, men du befinner dig inte i en grop. Det du ser är ett perspektiv, en illusion.
Citera
2019-10-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ja självklart. Siktlinjen mellan dig och det som är dolt under horisonten.

Varför är det ingen rät linje? Såväl perspektiv som siktlinjer handlar om räta linjer.

Hur kan perspektiv få vatten att skymma min sikt?
Varför kan vi inte längre dra en rak linje mellan betraktaren och nederdelen av huset?

Återigen: Hur kan perspektiv få vatten att resa sig? Varför kan du inte längre dra en rak linje mellan betraktaren och nederdelen av huset?
Rak eller rät? Vad menar du med rät respektive rak?
Citera
2019-10-17, 00:12
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Vet inte vad du menar.

Jag börjar misstänka att du lider av utmaningar. Se videon, det är ju du som introducerat den i tråden. Byggnadens nedre del täcks av mer vatten vid ett utökat avstånd och den synliga delen av tornet minskar.

Tragikomisk!

Vet du vad vågrät betyder för något?

Du har ögat är på en höjd av exakt 100 meter och tittar rakt fram på tornet på en punkt exakt 100 meter upp på tornet. Du ser du helt vågrätt.

Om du nu backar 5 km men är på exakt samma höjd (100 meter) med ögat och tittade på exakt samma punkt 100 meter upp på tornet. Kommer då vinkeln öka (du börjar vrida ögat uppåt), minska (du börjar vrida ögat neråt) eller vara konstant (ögat står still).
Senast redigerad av Jazzil 2019-10-17 kl. 00:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in