2019-10-16, 21:52
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Vinkeln mellan dig och Turning Torso minskar, slutpunkten för perspektivet flyttats bort ifrån objektet. Om ditt svar är att det kurvatur bör presentera bevis för detta påstående.

Vilken vinkel syftar du på???

Borde inte samma effekt bli om två torn står i rad? Jag ser det bakre tornet till 10% till höger om det främre tornet vid 1 km avstånd. Vid 3 km avstånd borde jag alltså se mindre av det bakre tornet, tex 6% enligt ditt sätt att tänka angående perspektiv... Om inte, varför?
Citera
2019-10-16, 21:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
När ett objekt som solen eller ett fartyg försvinner i horisonten är vinkeln till det noll.

Varför i hela världen skulle vinkeln bli noll?

När det gäller solen så vet vi ju att vinkeln är oförändrad, solen har samma storlek.
Och när det gäller båten så blir vinkeln mindre men den blir inte noll.
Citera
2019-10-16, 21:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det du ser är den räta linjen.

Nej vad vi ser är att vattnet är högre än en tänkt rät linje mellan betraktaren och husets nedre del.
Citera
2019-10-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men vännen. Perspektiv är ett fenomen som bl a yttrar sig i att parallella linjer i djupled ser ut att mötas i en punkt som ligger oändligt långt bort. Linjerna möts naturligtvis inte - eftersom de som sagt är paralella - så i någon aspekt är det skenbart, men trots det upplever vi det så. Även kameror har förmågan att registrera detta fenomen.

Perspektiv upphör dock inte, och perspektiv har aldrig skymt något, hur långt bort det än är.
Perspektivet upphör, det är det som är perspektiv. Perspektivet och de faktiska förhållandena är skilda saker.
Jag har visat hur perspektivet får den nedre delen av byggnaden att försvinna, du har enbart sagt att jag har fel men du inte presenterat något stöd för ditt påstående.
Citera
2019-10-16, 22:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vinkeln mellan dig och Turning Torso minskar, slutpunkten för perspektivet flyttats bort ifrån objektet.

Det förklarar varför huset ser mindre ut ju längre bort du kommer.
Men det förklarar inte varför nedre delen av huset ligger lägre än siktlinjen mellan observatören och horisonten.
Citera
2019-10-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vilken vinkel syftar du på???

Borde inte samma effekt bli om två torn står i rad? Jag ser det bakre tornet till 10% till höger om det främre tornet vid 1 km avstånd. Vid 3 km avstånd borde jag alltså se mindre av det bakre tornet, tex 6% enligt ditt sätt att tänka angående perspektiv... Om inte, varför?
Vinkelhöjden.

Jag förstår inte vad du menar.
Citera
2019-10-16, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Varför i hela världen skulle vinkeln bli noll?

När det gäller solen så vet vi ju att vinkeln är oförändrad, solen har samma storlek.
Och när det gäller båten så blir vinkeln mindre men den blir inte noll.
Jag håller med, ofta ser solen tom större ut vid nedgång. Om solen går ner i horisonten och inte är synlig är vinkel noll.
Citera
2019-10-16, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej vad vi ser är att vattnet är högre än en tänkt rät linje mellan betraktaren och husets nedre del.
Ja, och det är perspektivets räta linje.
Citera
2019-10-16, 22:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har visat hur perspektivet får den nedre delen av byggnaden att försvinna...

Det är nog inte många som håller med dig om att du visat något sådant.

Varför kan du inte dra en rät och obruten linje mellan betraktaren och nedre delen av huset?
Citera
2019-10-16, 22:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, och det är perspektivets räta linje.

Ja?
Du håller med om att vattnet är högre än en tänkt rät linje mellan betraktaren och husets nedre del?
Citera
2019-10-16, 22:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Perspektivet upphör, det är det som är perspektiv. Perspektivet och de faktiska förhållandena är skilda saker.
Jag har visat hur perspektivet får den nedre delen av byggnaden att försvinna, du har enbart sagt att jag har fel men du inte presenterat något stöd för ditt påstående.

Du säger ju bara saker. Perpektiv upphör naturligtvis inte.

Du har inte visat ett skit. Perspektiv får helt enkelt inte saker att försvinna, det är bara ett bisarrt påstående du gör och som saknar verklighetsanknytning.
Citera
2019-10-16, 22:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Om solen går ner i horisonten och inte är synlig är vinkel noll.

Så vinkeln blir noll för att solen har försvunnit?
Och varför försvann solen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in